Dnes je 26.04.2024, meniny oslavuje Jaroslava

Správy

Brands

Európsky futbal v zajatí arabských financií

Hlavný obrázok_SAE.jpg

Investície arabských krajín do európskych futbalových klubov získavajú čoraz väčší rozmer. Spočiatku začali arabskí podnikatelia skupovať menšie kluby so skromnejšími zámermi. No v poslednom desaťročí sa „vrece s peniazmi“ akoby roztrhlo a bohatí biznismeni z arabského sveta získali pod svoju moc hneď niekoľko uznávaných futbalových veľkoklubov.

Všetko sa to začalo už dávnejšie. Písal sa rok 1997, keď sa egyptský milionár rozhodol kúpiť anglický klub FC Fulham. Mohamed Al-Fayed si predsavzal, že tento štvrtoligový klub dostane do Premier League. Po 4 rokoch sa mu to naozaj podarilo. Arabským „zábavkám“ však nebol koniec. Po tom, ako rodák zo Spojených arabských emirátov, Mansoor bin Zayed Al Nahyan založil Abu Dhabi United Group, za približne 230 mil. € získal jeden z najväčších anglických klubov – Manchester City. Klub s nekonečným kapitálom dokázal priviesť k majstrovskému titulu po dlhých 44 rokoch. Dnes táto skupina vlastní aj americký futbalových klub FC New York City, ktorý získala pod svoje krídla v roku 2012 a od januára tohto roku aj austrálsky FC Melbourne City.

V roku 2010 zainvestoval katarský šejk Abdullah Al Thani do klubu FC Málaga 36 mil. €. Po niekoľkých sezónach bol jeho najväčším úspechom historicky prvý postup do, najprestížnejšej európskej klubovej súťaže, Ligy majstrov. Klub však pykal za svoje dlhy a UEFA ho na nadchádzajúci ročník vyradila z európskych súťaží. O rok neskôr sa katarská spoločnosť Qatar Investment Authority pokúsila dostať na výslnie najprestížnejší parížsky klub PSG. Za 3 sezóny dokázali vybudovať konkurencieschopný káder, ktorý sa zaradil do spoločnosti európskych veľkoklubov.

Veľký prevrat nastal príchodom dubajských aeroliniek Emirates do Arsenalu. Okrem toho, že sa letecká spoločnosť stala hlavným sponzorom tohto klubu, získala tiež titulárne práva 60-tisícového štadióna, ktorý bol pokrstený v roku 2006. Počas posledných rokov sa spoločnosť spojila tiež s Ázijskou ligou majstrov a s klubmi AC Milan, Hamburger SV, New York Cosmos, či s posledným víťazom Ligy majstrov Realom Madrid.

Ďalším spojením európskeho futbalu s arabským kapitálom je partnerstvo FC Barcelona s Qatar Foundation. V roku 2010 podpísali kontrakt v hodnote 150 mil. €. Katalánci tak prerušili 111 rokov trvajúcu politiku odmietania sponzorov na svojich dresoch. O 3 roky neskôr sa pridali k „arabskej elite“ a podpísali 100-miliónový kontrakt s leteckou spoločnosťou Qatar Airways. Neboli však jediní. V minulom roku sa zrodilo hneď niekoľko zaujímavých partnerstiev. Viac v článku: TOP 10 európskych futbalových klubov s najdrahšími priestormi na drese.

Spojené arabské emiráty tromfli aj Nemecko

Komerčné príjmy tvoria vo väčšine špičkových európskych kluboch najväčší podiel celkových príjmov. Nie je žiadnym prekvapením, že tieto investície prichádzajú do najlepších európskych líg najmä z ich domácich zdrojov. Medzi šiestimi najštedrejšími krajinami, ktoré investovali v posledných 10 rokoch najviac finančných prostriedkov, nájdeme 4 z 5 svetovo uznávaných líg (Bundesliga, Premier League, Seria A, Ligue 1, La Liga). Medzi elitou 5 krajín absentuje jedine Španielsko. V rámci partnerstiev s futbalovými klubmi je zainteresované v oveľa nižšej miere, ako iné európske futbalové trhy. Španielske spoločnosti sa zameriavajú skôr na menej nákladné zákazky, pričom chod španielskej La Ligy je zabezpečovaný najmä investíciami zahraničných spoločností. Na vrchol najvplyvnejších investorov sa zaradili Spojené arabské emiráty, ktoré investovanými prostriedkami predstihli v poslednom roku aj Nemecko. To nenašlo v období posledného desaťročia medzi ostatnými európskymi krajinami takmer žiadneho významnejšieho konkurenta. S výnimkou Veľkej Británie, ktorá zažila najplodnejšie obdobie v rokoch 2011 až 2013.

Letecké spoločnosti, so sídlom v Spojených arabských emirátoch, na čele s Emirates a Etihad airways investovali v roku 2014 v rámci svojich „jersey kontraktov“ 163 mil. $, pričom Etihad so svojou podmanivou stratégiou ani zďaleka neskončil. V poslednom období uzavrel kontrakt s cyperským klubom Anorthosis Famagusta a v marci tohto roku sa stal oficiálnym partnerom americkej MLS. Aj vďaka tomu sa SAE posunuli v období rokov 2005-2014 medzi top 5 krajín s najväčšími investičnými možnosťami. Nemecké podniky investovali v roku 2014 zhruba 135 mil. $, čo im vynieslo 2. priečku. Od roku 2006, kedy 12 nemeckých štadiónov hostilo Majstrovstvá sveta vo futbale, finančné prostriedky, vyčlenené na sponzorstvo špičkových futbalových klubov v tejto krajine, výrazne poklesli. Veď v období rokov 2006-2008 klesli investície nemeckých firiem o takmer 40 %. To len potvrdzuje dôležitosť komerčného využitia tohto najväčšieho futbalového podujatia. Súčasná situácia stavia do pozície lídrov najmä nemecké a arabské spoločnosti, zatiaľ čo v prípade podpory spoločností z Veľkej Británie evidujeme pokles. Investície z Talianska, Holandska a Francúzska sa od roku 2005 príliš nezmenili.

vyvoj investicii krajin do eu lig

*prieskum hodnotil investície v rámci „jersey kontraktov“ top 6 európskych futbalových líg v období od r. 2005 do r. 2014

Zdroj: repucom.net

Od roku 2005 poskytlo Nemecko zo svojich zdrojov neuveriteľných 1,25 mld. $. O 46 % viac ako druhá Veľká Británia a stále viac ako SAE, ktorých investičný kapitál smerujúci do Európy pred 10 rokmi prakticky neexistoval. Rozdiel medzi nemeckými a arabskými firmami je v súčasnosti 169 %, no prognózy budúceho vývoja pasujú do role favorita práve zástupcu arabských krajín. Investície nemeckých spoločností nie sú smerované len do domácej Bundesligy. Tak napríklad pred sezónou 2013/14 podpísal nemecký výrobca automobilov Opel lukratívny kontrakt s Feyenoordom Rotterdam. Spoločnosť patriaca americkému koncernu General Motors uzatvorila partnerskú zmluvu s holandským klubom až do roku 2018.

USA patrí medzi krajiny, ktoré považujeme za významný, no dlhodobo nevyužitý zdroj financovania. Jedna z mála, pôvodne amerických spoločností, ktorá bola spojená s niektorým európskym futbalovým klubom bola spoločnosť Aon. Platnosť partnerstva s Manchestrom United však koncom uplynulej sezóny vypršala. Spoločnosti pod hlavičkou USA poskytli v posledných 9 rokoch investičné prostriedky v hodnote 363 mil. $, čím si vyslúžili v pomyslenom rebríčku hodnotených krajín 7. miesto. Za vyššie zmienenými krajinami zaostal aj zástupca Pyrenejského polostrova (Španielsko), ktorý obsadil vplyvom filozofií domácich firiem až 9. priečku. Štáty severovýchodnej Ázie sa v konkurencii vyspelých západoeurópskych štátov presadiť doposiaľ nedokázali.

celkove investicie krajin do eu lig

*prieskum hodnotil investície v rámci „jersey kontraktov“ top 6 európskych futbalových líg v období od r. 2005 do r. 2014

Zdroj: repucom.net

Letecké spoločnosti „lietajú“ ponad ostatné priemyselné odvetvia

Pred 9 rokmi hľadal cestovný ruch uplatnenie medzi ostatnými odvetviami len márne. Nižšia hodnota investícií prúdila do futbalových klubov len zo stávkových spoločností a lotérií. Dnes je všetkému inak. Cestovný ruch, ktorého dominantným predstaviteľom sú letecké spoločnosti, patrí v roku 2014 k najvýznamnejším investorom európskeho futbalového trhu. V roku 2014 poskytli spoločnosti z odvetvia cestovného ruchu 235 mil. $, čo im vynieslo v hodnotenom období najvyššiu pozíciu. Peňažné prostriedky „pumpovali“ v poslednom období do najväčších európskych klubov, ako FC Barcelona, Real Madrid, Paris Saint-Germain, Arsenal Londýn, či k finalistovi uplynulého ročníka Ligy majstrov Atleticu Madrid. V porovnaní s rokom 2013 poskytli 1 a pol násobok pôvodnej sumy. Dlhodobo sa na vysokej úrovni udržiavajú aj zástupcovia finančného priemyslu. Od roku 2005 neklesla úroveň ich investícií pod hodnotu 75 mil. $.

Objektívny pohľad na komplexnú bilanciu hodnoteného obdobia prezrádza, že investície do „jersey kontraktov“ rástli pomerne vyvážene (s výnimkou mierneho poklesu v rokoch 2008-2009). Podotýkame, že tendencie ďalšieho vývoja prognózujú ďalší rast aj v blízkej budúcnosti. Veď Manchester United podpísal kontrakt s automobilkou Chevrolet, ktorý by im mal sezónne vyniesť 47 mil. libier. V prepočte viac ako 58,5 mil. €. Americká firma tak spravila aj napriek tomu, že v najbližších rokoch z Európy vycúva. Podľa internetového portálu sportingintelligence.com sa príjmy klubov v Premier League počas posledných 5 sezón takmer zdvojnásobili. Je zbytočné opakovať, ktoré spoločnosti za týmto rastom stáli.

Účasť finančného priemyslu, bankovníctva, či poisťovníctva sa v roku 2014 znížila najmä v dôsledku toho, že, dlhoročný partner Manchesteru United, spoločnosť Aon nadobro opustila dresy „červených diablov“. Naproti tomu dodávatelia energií, telekomunikácie, výrobcovia spotrebnej elektroniky, či osobných automobilov zachovávajú porovnateľnú úroveň investícii počas celého desaťročia.

vyvoj investicii priemyslenych oblasti

*prieskum hodnotil investície v rámci „jersey kontraktov“ top 6 európskych futbalových líg v období od r. 2005 do r. 2014

Zdroj: repucom.net

Finančné prostriedky poskytované futbalovým klubom od spoločností s rýchloobrátkovým spotrebným tovarom (alkoholické nápoje a potraviny) tvoria len zlomok celkových poskytnutých investícií. Inú úlohu hrá stávkový sektor, ktorý „explodoval“ v roku 2007, aby sa stal hlavným finančným zdrojom mnohých klubov a v roku 2011 dosiahol svoj vrchol. V tomto období bola prestížna stávková spoločnosť Bwin hlavným partnerom Realu Madrid, AC Milan, či AS Monako. Od tohto obdobia sa však stávkový sektor začal prepadávať. Pre aktuálnu sezónu tvorí tento sektor až desiaty najvyšší objem sponzoringu v top 6 futbalových ligách. Po tom, ako boli partnerstvá klubov so stávkovými spoločnosťami znevýhodnené, v ich rukách zostali len menej atraktívnejšie formy nadväzovania partnerstiev. V súčasnosti spolupracuje stávková spoločnosť Bwin s Realom Madrid, AC Milan, Bayernom München, Manchesterom United, či Olympique de Marseille.

Celkový obraz investícii prináša iný uhol pohľadu na jednotlivé priemyselné sektory. Kým najväčší podiel peňazí investovaných do „jersey kontraktov“ prúdi z finančného priemyslu, alkoholické nápoje a automobilový priemysel ostatným odvetviam príliš nekonkurujú. Finančný sektor bol číslom jedna do roku 2013, pričom za posledných 9 rokov poskytol futbalovým klubom viac ako 1,2 mil. $ kapitálu. Stále tak prevyšuje oblasť cestovného ruchu a ubytovania o viac ako 53 %. Konkurencieschopnými by sa mali stať v ďalšom období aj energetické konglomeráty, zástupcovia telekomunikácií, či výrobcovia áut.

celkove investicie priemyslenych oblasti

*prieskum hodnotil investície v rámci „jersey kontraktov“ top 6 európskych futbalových líg v období od r. 2005 do r. 2014

Zdroj: repucom.net

V prostredí slovenského trhového prostredia je všetko inak. Našu najvyššiu súťaž podporujú predovšetkým stavebné spoločnosti, či zástupcovia elektrotechnického priemyslu. Viac informácií o partneroch slovenskej najvyššej súťaže nájdete v článku: TOP partneri futbalových klubov Corgoň ligy.

Milan Lajčin

Zdroje:

repucom.net

mestrategicperspectives.com

 

 

 

 

 

 


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa