Dnes je 19.04.2024, meniny oslavuje Jela

Správy

Štatistiky a analýzy

TOP partneri futbalových klubov Corgoň ligy

Titulka.jpg

Najzastúpenejšími odvetviami podporujúcimi kluby Corgoň ligy sú mediálny a stavebný priemysel. Medzi jednotlivými subjektmi bolo analyzovaných 302 partnerstiev, z ktorých práve tieto odvetvia tvorili najvyšší podiel. Najväčšou mierou sa o tieto výsledky zaslúžila FK Senica, ktorej sponzorské portfólio tvorí 68 zmluvných partnerstiev.

Štúdiom verejne dostupných zdrojov jednotlivých klubov som sa snažil dospieť k niekoľkým faktom. Kládol som si najmä otázku, aké odvetvie je najzastúpenejšie medzi partnermi podporujúcimi kluby našej najvyššej futbalovej súťaže. Vyhodnocovaní boli všetci 12 účastníci najvyššej futbalovej súťaže, pričom informácie boli získavané najmä z webových stránok klubov. Jediný problém nastal v prípade Dunajskej Stredy, kde bolo naozaj náročné zistiť, do akej miery sa verejne dostupné portfólio sponzorov zhoduje s tým skutočným. S tým je spojená už dlho riešená nejasná budúcnosť klubu.

Súčet všetkých partnerstiev činí spolu 302 sponzorov, ktorí sú rozdelení do viac ako 24 kategórií, podľa oblasti, do ktorej spadajú. Často krát ide o viac či menej obšírnejšie oblasti, pokrývajúce aj množstvo menších odvetví.

Ktoré odvetvia prevládajú a ktoré výrazne zaostávajú?

Podobne ako aj v iných športových odvetviach, najvýznamnejšiu skupinu partnerov tvoria mediálni sponzori, ktorí tvoria najväčší podiel všetkých sponzorov. Inak to nie je ani v slovenskom futbalovom svete. Mnoho z našich klubov má vyčlenenú kategóriu ,,mediálni partneri“, kam patria mnohé elektronické a printové formy novín, televízie a internetové televízie, rozhlasové stanice, či webové stránky. Práve toto odvetvie sa predralo na prvú priečku s 36 sponzormi, tesne pred stavebný priemysel, ktorý reprezentuje 35 sponzorov. Mediálny priemysel dostala do tejto pozície najmä FK Dukla Banská Bystrica, ktorá disponuje 8 mediálnymi sponzormi. Vysoký štandard si udržiava tiež stavebný priemysel, ktorý mali, s výraznejším zastúpením, vo svojom portfóliu 3 kluby. Ide o Spartak Myjava, ktorého portfólio tvorí 9 sponzorov z tohto odvetvia, ďalej AS Trenčín (6 sponzorov), či ViOn Zlaté Moravce, ktoré sú sponzorované spoločnosťou ViOn, pôsobiacou, mimo hospitality, tiež v stavebnom priemysle.

Za zmienku stoja určite aj ďalšie priemyselné oblasti, ako elektrotechnický, potravinársky, či dopravný priemysel. Vo vcelku slušne zastúpenom elektrotechnickom priemysle vyčnieva najmä klub zo Záhoria FK Senica. Mimo dopravného priemyslu, u nich figuroval na prvom mieste. V potravinárskom priemysle sa o veľké zastúpenie zaslúžil tím z pod hradu Matúša Čáka – AS Trenčín, ktorý je podporovaný mnohými spoločnosťami z oblastí nápojového priemyslu, rýchloobčerstvenia, či rôznymi maloobchodnými spoločnosťami. Do prvej 7 sa dostal tiež finančný priemysel, ktorý zastupuje najmä Spartak Trnava. Zástupcu tohto odvetvia však nájdeme v radoch 8 z 12 zástupcov Corgoň ligy. Ôsmu priečku obsadil drevospracujúci priemysel, kam spadá aj polygrafický priemysel, zastúpený najmä spoločnosťou Grafobal a Slovanom Bratislava. Top 12 uzatvárajú také odvetvia ako automobilový priemysel, hospitality, energetický priemysel, či spoločnosti poskytujúce služby v oblasti reklamy a marketingu. Niektoré odvetvia zostali za svojimi očakávaniami a medzi tzv. ,,elitu“ sa im dostať nepodarilo. Okrem farmaceutického a strojárskeho priemyslu sklamal najmä textilný a poľnohospodársky priemysel, čo potvrdzuje aj fakt, že ide o nie príliš atraktívne a žiadané odvetvia súčasnosti.

 

Pozn. nezapočítaná podpora mesta, ,,jersey brand“ a oficiálni sponzori Corgoň ligy

 

I keď dobre vieme, že šírka sponzorského portfólia nezohráva tu najdôležitejšiu úlohu, počet partnerov predsa o určitej skutočnosti vypovedá. Vo finančne zabezpečenejšom Slovane Bratislava udržiavajú spoluprácu s niekoľkými partnermi (konkrétne 20), avšak čiastka, ktorú zinkasujú je nepochybne vyššia. Naproti tomu, v menej atraktívnom prostredí pôsobí FK Senica, ktorej finančné a iné zabezpečenie zastrešuje 68 sponzorov. V podobnom duchu musia pracovať aj kluby v Trenčíne, či maličkej Myjave. Ako už bolo zmienené, v prípade DAC 1904 Dunajská Streda ide o veľmi náročne posúdenie situácie v nesmierne komplikovanom prostredí. Sám kontroverzný majiteľ DAC Iránec Khashayar Mohseni sa vyjadril pre portál pluska.sk: ,,Žiaľ, teraz žiadny sponzor nechce mať s DAC nič spoločné. Ale viete, čo nechápem? Všade inde v kluboch sú dlžoby, prečo sa píše len o Dunajskej Strede?“

 

Pozn. nezapočítaná podpora mesta, ,,jersey brand“ a oficiálni sponzori Corgoň ligy

 

Adidas vs. Nike a ostatní

Podobne ako na posledných MS v Juhoafrickej republike, tak aj u našich Corgoňligistov prevláda značka adidas. Takmer polovica účastníkov nosí na svojej hrudi logo práve tejto spoločnosti. Tri pásy propaguje okrem posledného majstra republiky – Slovana Bratislava, aj Spartak Trnava, MFK Ružomberok, FK Dukla Banská Bystrica, či DAC Dunajská Streda. V tesnom závese nie je nikto iný ako spoločnosť Nike. S tou už niekoľko rokov spolupracuje MŠK Žilina. Okrem nich tiež AS Trenčín a MFK Košice. Zvyšní zástupcovia textilného priemyslu si rozdelili jednotlivých zástupcov najvyššej futbalovej súťaže. Konkrétne spoločnosti Uhlsport, Legea, JAKO a Hummel.

 

Zdroj: oficiálne web stránky zástupcov Corgoň ligy

 

Lajčin Milan


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...