Dnes je 22.07.2024, meniny oslavuje Magdaléna

Správy

Brands

TOP 10 európskych futbalových klubov s najdrahšími priestormi na drese

titulné logo.jpg

Svoj goodwill a najmä blízke kontakty dokázal najlepšie speňažiť Manchester City. Ich titulný sponzor Etihad Airways im ročne poskytne finančnú injekciu vo výške 46,5 mil. eur. Nemenej prestížnu rolu tu hrá aj letecká spoločnosť Fly Emirates. V posledných rokoch sa stala dvorným a spoľahlivým partnerom viacerých európskych klubov. Z nich sa do TOP 10 dostal aj Arsenal Londýn, ktorý každoročne podporia sumou 35 mil. eur a Real Madrid, ktorý zinkasuje 30 mil. eur. V ničom nezaostávajú ani kluby ako PSG, AC Milan, Hamburg SV, či Olympiacos FC. Arabská spoločnosť sa tak stáva dlhoročným partnerom všetkých 5 najlepších európskych líg. Protihodnota je nesporná, keďže sa až 5 z týchto klubov predstaví v skupinovej fáze Ligy majstrov.

K najlukratívnejšiemu priestoru na drese pristupujú rôzne kluby s rozličnou marketingovou stratégiou. Sú kluby, ktoré nemenia svojho titulného sponzora aj niekoľko rokov. Tak napr. anglický gigant FC Liverpool si udržal spoločnosť Carlsberg vo svojom portfóliu 17 rokov. Podobne Schalke 04 spolupracuje s firmou Adidas už neuveriteľných 33 rokov. Vo futbalovej histórii však nájdeme aj mnoho klubov, ktoré svoje služby poskytovali v krátkom časovom období mnohým sponzorom. Tak napr. Aston Villa za posledných 20 rokov vymenila svojho titulného sponzora až 10-krát.

 

1. Manchester City

Sponzor: Etihad Airways

Suma: 46,5 mil. eur

Obdobie: 2009 - 2021

Príchod zbohatlíka zo Spojených arabských emirátov v roku 2008 podnietil mnoho skutočností. Bol to najmä zrod nového kontraktu so spoločnosťou Etihad Airways už o rok neskôr. Prezident klubu Mansour bin Zayed Al Nahyan a jeho nevlastný brat, vlastník firmy Etihad Airways Hamed bin Zayed Al Nahyan, podpísali lukratívnu dohodu. V roku 2011 došlo k predĺženiu zmluvy až na 10 rokov, počas ktorých by mal Manchester City zinkasovať 465 mil. eur. Ročne tak pribudne The Citizens na účet v priemere 46,5 mil. eur. Na takúto lukratívnu čiastku si nepríde žiadny iný futbalový klub a aj preto došlo k pobúreniu FIFA, ktorá sa rozhodla kontrakt prešetriť. Súčasťou kontraktu bolo aj premenovanie názvu štadiónu z pôvodného City of Manchester stadium na Etihad Stadium. Belasé dresy sa nevyhli ani ďalšej zmene na oficiálnych dresoch. Od tohto roku nahradila spoločnosť Nike firmu Umbro, ktorá tu pôsobila 4 roky. V novej sezóne sa tak spoločnosť Umbro z anglickej Premier League vytratila, pretože opustila aj ďalšieho účastníka FC Southampton. Okrem iného, Nike sa stala sponzorom v poradí len 4-teho klubu Premier League, ktorému poskytne ročne 14 mil. eur.

 

2. Arsenal Londýn

Sponzor: Emirates

Suma: 35 mil. eur

Obdobie: 2006 – 2014

Spoločnosť Fly Emirates nahradila prestížneho mobilného operátora O2, ktorý figuroval na dresoch od roku 2002. Spolupráca týchto dvoch subjektov trvá už 7 rokov. Súčasný ,,punc“ však získala až v novembri 2012, kedy predĺžili kontrakt do roku 2014. Ročne si tak Arsenal Londýn prilepší, namiesto pôvodných 6,3 mil. eur, o 35 mil. eur. Naskytuje sa tu otázka, prečo sa Arsѐne Wenger tak vehementne snaží stavať na odchovancoch klubu, keď počas nového tisícročia nezískal žiadnu významnú trofej. V nedávno skončenom prestupovom období opäť utratil ,,len“ 50 mil. eur. Vymedzená čiastka, ktorú mal Arsѐne k dispozícii na prestupy, činila takmer 120 mil. eur, no čo sa týka investícií do nákupu nových hráčov, zostal opäť raz v úzadí. Pre príklad Real Madrid utratil toto prestupové obdobie 181,5 mil. eur, Manchester City 116 mil. eur, či Tottenham Hotspur 121 mil. eur. Ale kto vie, možno sa niekedy táto filozofia predsa len stane prínosom.

 

3. FC Barcelona

Sponzor: Qatar Airways

Suma: 32 mil. eur

Obdobie: 2013 - 2016

100-miliónový kontrakt podpísal aj Španielsky gigant FC Barcelona. Tento lukratívny kontrakt vynesie najúspešnejšiemu klubu posledného desaťročia ročne v priemere 32 mil. eur. Katarská spoločnosť Qatar Airways, s ktorou započali svoju spoločnú cestu, bude bojovať o opätovný návrat na 1. miesto v rebríčku najlepších leteckých spoločnosti sveta. Ich priamy konkurent Emirates však tiež nezaháľa a preto podpísal kontrakt s najúspešnejším klubom histórie, Realom Madrid. Expandoval tak už do 5. najlepšej ligy Európy a celkovo do 6. európskej ligy. Zainteresovaní sú tiež v sponzoringu Emirates cupu, ktorý od roku 2007 každoročne hostí Emirates Stadium. Toto obdobie je príznačné aj podpisom zmluvy s FIFA, ktorej sa stali oficiálnym sponzorom minimálne do roku 2014. Zmluva Qatarského šejka Akbar Al-Baker s prezidentom ,,Blaugranas“, Sandrom Rosellom znela na 3 roky. Po tom, ako 114 rokov zívala predná strana dresu prázdnotou, Barcelona sa tiež rozhodla nájsť svoju ,,spriaznenú dušu“.

 

4. Real Madrid

Sponzor: Fly Emirates

Suma: 30 mil. eur

Obdobie: 2013 - 2018

Súčasťou novodobej histórie bola firma Benq Siemens, ktorú v roku 2007 nahradila stávková spoločnosť Bwin. Počas tohto obdobia ročne pribudlo do klubovej kasy 15 mil. eur. Všetko sa však zmenilo tohto roku, keď sa klub dohodol so spoločnosťou na ukončení spolupráce. Lukratívne miesto okamžite zaujala, už zmienená, letecká spoločnosť Fly Emirates. Po tom ako spoločnosť Emirates vystriedala logo Bwin na dresoch AC Milan, o niečo neskôr ,,priletela“ aj do Madridu. 30 mil. eur, oproti predchádzajúcim 15 mil. eur ročne, bol tak veľký krok vpred. Obojstranná spokojnosť je dnes nesporná. Otázka budúcnosti však znie, či sa ,,bielemu baletu“ podarí získať vytúženú trofej Ligy majstrov, znamenajúcu pre Emirates významnú celosvetovú marketingovú prezentáciu. K už sľubným 30 miliónov eur bude až do roku 2020 pribúdať do klubového rozpočtu ďalších 32 mil. eur od Adidasu, čo je dokonca viac, ako v prípade Bayernu München.

 

5. FC Bayern München

Sponzor: Deutche Telekom

Suma: 30 mil. eur

Obdobie: 2002 - 2017

Nemecké telekomunikácie sa rozhodli vstúpiť do tohto klubu v roku 2002. Klub tak ukončil 14-ročnú spoluprácou s automobilkou OPEL. Telekom prešiel, ako u nás tak aj v zahraničí, mnohými zmenami. Počas spolupráce s Mníchovčanmi navýšil dotáciu o viac ako 10 mil. eur. Ako ukazuje súčasnosť, táto spolupráca bola viac než len ,,zásah do čierneho“. Posledný víťaz Ligy majstrov, Superpohára, nemeckej Bundesligy a nemeckého pohára sa totiž o výraznejšiu marketingovú komunikáciu ani postarať nemohol. 30 mil. eur sa tak môže časom ,,Bavorom“ aj máliť. Dlhodobá spolupráca tak môže rokmi smerovať k ešte výraznejšej podpore. Za zmienku stojí určite aj kontrakt s firmou Adidas, ktorá oblieka Mníchovčanov od roku 2011. Za 8 rokov im poskytne 220 mil. eur.

 

6. FC Liverpool

Sponzor: Standard Chartered Bank

Suma: 23,2 mil. eur

Obdobie: 2010 - 2014

Liverpool sa dlho pýšil dlhoročnou spoluprácou s Dánskym pivovarom Carlsberg. Dostávať 8,4 mil. eur ročne bolo pre amerických majiteľov George Gilleta a Tom Hicksa v tej dobe prijateľné. V dnešnom svete je však 17-ročná spolupráca skôr raritou. Od súčasného sponzora zinkasujú ročne 23,2 mil. eur, čo je o takmer 200% viac. Podpisom zmluvy v roku 2010 si spoločnosť Standard Chartered, prezentujúca sa ako medzinárodná banková spoločnosť, zabezpečila  minimálne 4-ročnú spoluprácu. Zdá sa tak, že v klube svitá na lepšie časy. Táto sezóna by mala byť pre The Reds výnimočná. Príchod 8 kvalitných hráčov hovorí za všetko. Nemalé investície by mali posunúť klub tam, kam patrí. Medzi silnými gigantmi Nike, Adidas, či Puma sa snaží preraziť nová značka Warrior. Okrem Liverpoolu, ktorému od tohto sponzora pribudne ročne na účet 29 mil. eur, podporuje aj niekoľko menších klubov. Mimo iného aj veľkoklub zo Španielska, FC Sevilla.

 

7. FC Chelsea

Sponzor: Samsung

Suma: 21 mil. eur

Obdobie: 2005 – 2014

Roman Abramovič a spol. nemôžu v top 10 samozrejme chýbať. Mobilný operátor Samsung začal spoluprácu s klubom dva roky po tom, ako prišiel do klubu tento ruský magnát. Nahradil tak, dnes veľmi prestížnu leteckú spoločnosť, Fly Emirates. Chelsea dostala posledný rok finančnú injekciu vo výške 21 mil. eur a ďalšie roky sa táto suma môže ešte navýšiť. Príchod Mourinha ,,veští“ pre The Blues ružovejšiu budúcnosť a to len priaznivo vplýva na zmienenú spoluprácu. V rovnakom období, počas zmeny titulného sponzora, sa im podarilo získať aj nového sponzora dresov. Ustupujúcu firmu Umbro nahradila spoločnosť Adidas, ktorá sa na dresoch účastníkov Premier League objavuje najčastejšie. Na oficiálnych dresoch sa vyskytuje až u 9 účastníkov, pričom FC Chelsea v poslednom roku poskytla neuveriteľných 35 mil. eur.

 

8. Manchester United

Sponzor: Aon

Suma: 17,5 mil. eur

Obdobie: 2009-2014

Logo investičnej spoločnosti Aon sa na dresoch ,,červených diablov“ objavuje od roku 2009. Z prednej strany dresov sa však po tejto sezóne vytratí, keďže do klubu vstúpi nový partner – Chevrolet, súčasť koncernu General Motors. Ich rozpočet sa tak výrazne navýši, keď si za 7 rokov spolu prilepšia o 426 mil. eur, čo ročne činí neuveriteľných 60,8 mil. eur. Ak sa situácia medzi ostatnými klubmi nezmení, Manchester United sa s určitosťou stane najlepšie financovaný klub, čo sa týka titulného sponzora. Okrem toho spoločnosť Aon získala marketingové práva na názov tréningového centra v Carringtone. Aon training complex tak vynesie Manchestru ďalších 190 mil. eur. Spoločnosť Nike od roku 2002 do roku 2014 vyplatí klubu zhruba 371 mil. eur. Navyše s firmou Nike bola potvrdená nová zmluva, ktorá bude vynášať Manchestru od roku 2015 69-83 mil. eur ročne.

 

9. WfL Wolfsburg

Sponzor: Volkswagen

Suma: 20 mil. eur

Obdobie: 2000 – 2018

Po príchode automobilky Volkswagen, pôsobiacej aj na Slovensku, sa klub udržal v najvyššej súťaži počas celých 13 rokov. Klub s nie príliš bohatou históriou na úspechy zaznamenal najväčší úspech v sezóne 2008/2009, kedy sa im podarilo získať ligový titul. Pravidelnú dotáciu 20 mil. eur dostávajú už od tohto obdobia a týmto smerom sa budú uberať minimálne do roku 2018. Od veľkého úspechu sa im však začala pohárová Európa vyhýbať, čo by nemuselo priaznivo vplývať na budúcu spoluprácu. Klub je však s titulným sponzorom spriaznený už dlhé roky, o čom svedčí aj predaj marketingových práv na názov futbalovej arény. Od rozsiahlej prestavby v roku 2002, Volkswagen Arena pojme 30122 fanúšikov. Čo sa týka ďalšieho sponzora na drese, je ním firma Adidas, ktorá vystriedala po firme Puma aj firmu Nike. Tá pôsobila v klube 5 rokov. Za to Adidas figuruje na prednej strane dresov už 6. rok.

 

10. Shalke 04

Sponzor: Gazprom

Suma: 16 mil. eur

Obdobie: 2007 – 2017

Ruský dodávateľ plynu podporuje, okrem druhého tímu uplynulého ročníka Russian Football Premier League – Zenitu Petrohrad, aj Shalke 04. Účastník skupiny E v tohtoročnej Champions league si zmluvu poistil až do roku 2017. Najväčšia ruská spoločnosť a najväčší svetový dodávateľ plynu začal podporovať klub sumou 20 mil. eur ročne. No v roku 2010 sa stal partnerom Srbskej Superligy, či cyklistického tímu Katusha. To spôsobilo pokles dotácie o 4 mil. eur, teda dnešných 16 mil. eur ročne. Po 8-ročnej podpore od spoločnosti Victoria v hodnote 7,5 mil. eur to bol však výrazný vzostup. Od Adidasu asi nemôžu čakať väčšiu ako 4-miliónovú dotáciu a tak udržanie spoločnosti Gazprom je bezpochyby priorita číslo 1. Perličkou je skutočnosť, že spoločnosť Adidas tu pôsobí už od roku 1980.

 

Milan Lajčin

 

Zdroj: http://www.transfermarkt.pl


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa