Správy
Zo sveta
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Tour de France je v letných mesiacoch športom číslo 1
Cez víkend odštartoval jubilejný 100. ročník Tour de France. Ide o najväčšie cyklistické podujatie na svete. Všetci fanúšikovia cyklistiky a športu sa spoločne tešia na jedno. Čakajú ich 3 týždne plné napínavých bojov o kráľa cyklistického sveta. Netreba nikomu pripomínať, že táto udalosť je v letných mesiacoch športom číslom 1.
Dramatické súboje až do cieľovej pásky, nezabudnuteľná atmosféra kopcov, morí a rovinatých tratí, po ktorých najlepší cyklisti sveta zvádzajú neopakovateľné súboje. Atmosféru a unikátnosť Tour de France môžete spoznať aj Vy, či už pri televíznych obrazovkách, alebo priamo v dejisku.
Tour de France očami marketingu
Všetci ľudia, ktorí sa už dlhšie orientujú v športových sférach určite vedia, že bez prílevu sponzorov a toku množstva peňazí by sa svetový šport nedal robiť na takej úrovni, akou sa momentálne prezentuje. Cyklistika nie je žiadnou výnimkou, skôr by sme povedali, že to je extrémne či už ekonomicky, alebo marketingovo náročné odvetvie.
Najväčší sponzori z rôznych odvetví
Medzi najväčších a dlhodobých sponzorov najslávnejších cyklistických pretekov sveta patrí firma ŠKODA AUTO. V úzadí nezaostávajú ani ďalší hlavný spozori. Sú nimi silné spoločnosti, ktoré majú významné meno na ekonomickom a finančnom poli. Z bankového sektoru je to zastúpenie veľkej francúzskej bankovej spoločnosti LCL Banque. Ďalej to je európsky známa firma Carrefour, ktorá zastrešuje sieť hypermarketov po celej Európe a nakoniec firma Vittel, ktorá pôsobí na poli minerálnych vôd.
Spektrum sponzorov a ich činnosť je z rôznych odvetví marketingu a aj preto sa toto podujatie stáva nielen divácky a športovo zaujímavé, ale tak isto v ekonomických meraniach má veľké meno. Firmy sa prezentujú najlepšími možnými spôsobmi. Určite je to veľké plus svetovej cyklistiky, že je o ňu záujem. Jediným najväčším nepriateľom tohto športu je doping.
Televízne práva
Hlavné televízne práva na toto podujatie vlastní francúzska televízna stanica France 2, France 3 a Eurovision. Samozrejme priame prenosy zo všetkých etáp môžeme sledovať azda vo všetkých krajinách sveta. Cyklistika nechýba na staniciach, ako sú Eurosport, BBC a tento rok po prvý krát v priamom prenose aj na slovenskej verejnoprávnej RTVS.
Škoda auto Slovensko sponzorom Petra Velitsa
Spoločnosť ŠKODA AUTO Slovensko je už po štvrtý rok hlavným sponzorom jedného z najlepších slovenských cyklistov, Petra Velitsa.
„Na slávnu Tor de France nastupujem už po piaty krát. Verím, že tento rok sa mi podarí prekonať doposiaľ najväčši úspech z roku 2011 a to aj vďaka podpore od tak silného partnera, akým je ŠKODA AUTO Slovensko ” dodal na záver Peter Velits
Najväčšia sledovanosť v strednej Európe
Zaujímavé štatistiky sme sa dozvedeli o záujme Tour de France v jednotlivých krajinách. Až 96 % oslovených ľudí v krajinách, ako Francúzsko, Nemecko a Belgicko vedelo, že sa začína Tour a odpovedali, že toto podujatie si na televíznznych obrazovkách nenechajú ujsť. V Španielsku a Veľkej Británii to bolo 95 % a v Taliansku 94 %. Čo sa týka sledovanosti tak v priebehu Tour de France ide o veľký záujem v každej zo spomínaných krajín.
Prekvapujúco vysoké číslo bolo aj v USA, kde až 56 % opýtaných vedelo o najslávnejších pretekoch sveta a to je už čo povedať, keďže za veľkou mlákou vládnu športy ako americký futbal, baseball, rugby, NBA či NHL. Určite najväčšiu zásluhu na tom má Lance Armstrong, vďaka ktorému sa cyklistika dostala do povedomia Američanov.
Čo sa týka návštevnosti samotnej Tour De France tak to číslo je každoročne cez 15 miliónov ľudí.
Späť k Lancovi Armstrongovi. Ikona či podvodník?
Na jednej strane nenávidený a zatracovaný a na strane druhej ikona svetovej cyklistiky. To čo dokázal a hlavne akým štýlom sa určite hrubým písmom zapíše do dejín športu a cyklistiky. Vyliečiť sa zo smrteľnej rakoviny a o pár mesiacov triumfovať na Tour de France sedemkrát po sebe? Pre niekoho neuveriteľné a nepochopiteľné. Za toto si Lance zaslúži obdiv. Druhá vec je jeho najväčšia dopingová aféra na svete. Ako jeden z mála dokázal prehovoriť a celému svetu priznať, kde je pravda. A aj to dokáže len silná osobnosť. Teda s určitosťou môžeme povedať, že toto meno bude figurovať vo svete ešte dlhé roky. Najviac smutné na tom je, že z veľkého hrdinu sa stal veľký podvodník. Nech si to už každý vysvetlí po svojom, ale ako má každá minca dve strany tak, aj meno Lance Armstrong tiež. Dni, mesiace a roky driny zatienil jeho dopingový škandál.
Na záver bývalý americký cyklista dodal 'Vyhrať Tour de France bez dopingu je takmer nemožné, pretože sú to vytrvalostné preteky, kde rozhoduje prísun kyslíka do organizmu a úplné maličkosti,čo v konečnom dôsledku môže predstavovať rozdiel medzi úspechom a neúspechom'
K tomu však musíme dodať, že táto aféra veľkou mierou zasiahla do sveta cyklistiky.
Cyklistika sa spamätáva dodnes
Či už z malých, veľkých, alebo najväčších škandálov sa cyklistika ešte nedokázala otriasť. Čierne meno tohto športu malo za následok úbytok sponzorov. Niekedy bola Tour fenoménom, avšak po vyplávaní pravdy na povrch sa jej renomé zmenilo. Televízne stanice zaznamenali veľké prepady v počte sledovanosti. Samotná Tour trpela odchodom viacerých silných firiem a spoločností zo sveta cyklistiky. V posledných rokoch sa toho udialo veľmi veľa. Uvidíme či sa tvrdou a poctivou prácou dostane tento šport opäť na čelné pozície aj v oblasti marketingu. Podpora je stále veľká, avšak myslíme si, že bude ešte väčšia ak sa cyklistika opäť očistí od dopingu a rôznych škandálov.
Peter Sagan veľkým pozitívom pre cyklistický svet
Pred dvomi rokmi ešte neznáme meno vo svetovej cyklistike. Po minuloročnej Tour de France azda najskloňovanejšie. Peter zaplnil titulky denníkov, magazínov a televíznych staníc. Začal sa boj o jeho podpis, poskytnutie rozhovoru, alebo o prípadnú spoluprácu.
Stačí kus srdca, bojovnosti, vytrvalosti a úspech na seba nenechá dlho čakať.
Sagan prebral slovenskú cyklistickú scénu
Po minuloročnej vydarenej Tour sa Peter stal pre mnohých vzorom. Dlho sa nečakalo ani na odozvy marketingových spoločností a najväčších slovenských firiem. Počas minulého roka Peter Sagan podpísal niekoľko kontraktov s najznámejšími slovenskými firmami. Zrazu sa jeho meno skloňovalo čím ďalej tým viac. Rôzne autogramiády, charitatívne akcie a spoločenské podujatia, na ktorých sa Peter Sagan zúčastnil, rozhýbali slovenskú cyklistiku a prílev sponzorov a záujem firiem o tento šport aj na Slovensku. Veríme, že to aj naďalej bude napredovať a toto odvetvie bude čím ďalej tým silnejšie,väčšie a zaujímavejšie aj z pohľadu marketingu, sponzorov a prílevu financií do tohto športu.
Tím Cannondale so Saganom silnejší, ako inokedy predtým
Tím Cannondale po minuloročnej vydarenej sezóne nenechal nič na náhodu. Svoj ročný rozpočet podľa niektorých zdrojov navýšil až na 18 miliónov eur. Pod to sa určite podpísali aj úspechy Petra Sagana.
V prebiehajúcej Tour či už Petrovi a tak isto aj tímu Cannondale budeme držať palce.
Peter Sagan sa na svojej facebookovej stránke vyjadril: ,,Na Tour sa nesmierne teším, pre každého cyklistu je to vrchol sezóny. Úspech na nich pre každého veľa znamená a mnohým môže zmeniť život. Tour je top, sú to iné špecifické preteky. Urobím všetko pre to, aby som obhájil zelený dres. Mojou prioritou je mať ho na sebe v Paríži. Viem, že to nebude jednoduché. Uvidíme, ako sa budú preteky vyvíjať. Tour de France sú špecifické preteky. Dôležitý je prvý týždeň, vtedy je množstvo nervozity, stať sa môže čokoľvek.' uviedol Peter.
Odmeny a finančné prémie na Tour de France
Celkovo do bojov zasiahne 22 tímov a čaká nás 21 etáp. Víťaz Tour de France dostane prémiu 450-tisíc eur. Druhý v poradí dostane 200-tisíc a pre tretieho je nachystaná odmena vo výške 100-tisíc.
Víťazi jednotlivých súťaží získajú po 25-tisíc. Tak isto bude odmenený najlepší mladík na Tour de France ktorý zinkasuje prémiu 25-tisíc.
Za víťazstvo v etape je pripravených 8 tisíc eur.
Cyklisti budú bojovať celkovo o vyše 2 milióny eur. V porovnaní s inými športami cyklistika nie je až tak dobre finančne ohodnotená, ale z roka na rok sa to zlepšuje. Sme zvedaví, čo nám prinesú ďalšie roky.
Viac o Tour de France http://www.letour.fr/le-tour/2013/us/
Viac o Petrovi Saganovi http://www.petersagan.com/
Viac o slovenskej cyklistike http://www.cycling-info.sk/
JÁN ANTOL