Dnes je 24.04.2024, meniny oslavuje Juraj

Správy

Reportáže

Olympiáda priniesla Vajdovcom monopol

Kuhnle 9864.jpg

Slovenská rodinná firma sa chytrými marketingovými krokmi prepracovala na jednotku globálneho trhu

Biznis, o ktorom väčšina spoločností sníva sa v súčasnosti podarilo dosiahnuť rodinnej značke a firme Vajda Group. Svoj kanoistický monopol podľa vlastných slov dosiahli po rokoch práce na tohtoročných Olympijských hrách v Londýne. Je zavŕšenie dlhoročnej snahy preniesť rodinnú výrobu z domu na zlatý piedestál svetových lodiarov.

Logo Vajda GroupSpoločnosť Vajda založili v roku 1990 bratia René a Marcel Vajdovci. Bývalí kanoisti sa rozhodli pretaviť svoje know-how do biznisu, ktorý by ich užil aj po športovej kariére. Bez toho aby to sprvu tušili boli jednými z mála, ktorí mali schopnosť podnikať a jedinečné know-how ako stavať lode. Bývalí golfisti dnes navrhujú ihriská, cyklisti sa podieľajú na vývoji nových cyklistických technológií, ale len z mála športovcov sa stanú priamo výrobcovia v kombinácii s podnikateľmi.

Základ spoločnosti mal tak všetky náležitosti úspechu. Malá garážová firma, nízke náklady, obrovské know-how a cieľ vyrábať kanoe pre každé použitie sa zdali byť ako dobrý biznis plán. Nakoniec túto métu prekročili a Vajdovci vybudovali spoločnosť s najnovšími technológiami a riešeniami pre široký športový priemysel a wellness.

 

 

Servis majiteľov

Bratská dvojica Marcel a René Vajdovci je momentálne priamo na pľaci v Lee Valley a sebestačne servisuje lode olympionikov. Takmer 95 percent lodí počas Hier prejde ich servisom. Inak ako monopol to nemožno nazývať. Podľa ich slov to došlo tak ďaleko, že v núdzových situáciách sa k nim obracajú aj konkurenčné značky. Je to pridaná hodnota, ktorá v slovenských biznisových pomeroch nemá obdobu. „Psychicky dobrý pocit a oporu hľadajú u nás všetci, ktorým lode dodávame, napríklad slovinská kajakárska hviezda Kauzer. Prichádza aj s maličkosťou, aby si vychutnal pocit, že servis okolo neho šliape naplno. Potom sa oveľa ľahšie koncentruje na preteky,“ naznačujú Vajdovci. Vraj len samotní slalomári si naplno uvedomujú, čo pre nich slovenská značka znamená. Divák vníma skôr dizajn a nie fakt, že počet lodí spoločnosti sa na olympiáde opäť viac priblížil k 100 percentám.Vajda

'Michalovi Martikánovi sme dorobili špeciálny servis, úpravu dna, preleštenie, špeciálne nátery, aby sa loď dokonale optimalizovala do najlepších jazdných vlastností. Aj sme vyberali loď,“ dodávajú. Zameranie sa na výkon a vysokú kvalitu čoskoro po rozbehu spoločnosti prinieslo úspech. Vajdovci si nenahovárajú, že kanoistika je masový šport a počet klientov by na tak malo trhu akým je slovenský mohol prekonávať desiatky tisíc. K tomu nie je ani potreba, na druhej strane za užšiu ale o to viac lojálnejšiu klientelu sú vďačnejší. Tá je totiž dlhodobá, neprelietavá a veľmi špecifická. Tým ju možno jednoduchšie osloviť predajom.

 

Chytrý marketing

Budovanie mena značky odštartoval v roku 1992 český slalomový kanoista Lukáš POLLERT, ktorý vyhral na Olympiáde v Barcelone práve v lodi spoločnosti Vajda. Miesto novej značky čoskoro potvrdilo aj duo Šimek-Rohan, ktorý na lode od Vajdovcov získali striebro v kategórii C2. Bol to len začiatok nezvyčajného úspešného príbehu, v ktorom značka prispela k 17 medailám počas piatich olympiád. Vďaka značke Vajda a ich narastajúcemu biznisu sa Michal Martikán a bratia Hochschornerovci stali víťazmi v slalome. Pre značku išlo o najväčší marketing, ktorý prináša spojenie úspechu firmy s menom športovca.

Vajda_yachtPodobne ako výroba, šliape na stopercent aj marketing spoločnosti. Je úzko cielený, oslovuje presne tú skupinu klientov, ktorí kvalitné lode ocenia. Na starosti to má Robert Kleberc, marketingový riaditeľ spoločnosti. Firma uvádza, že ich cieľ je jednoduchý: Dosiahnuť najlepších produktov pre všetkých vyznávačov vodných športov. Inovácia a individualizácie sú dôvody, prečo mnoho z najlepších olympijských atlétov si vybrali našu spoločnosť pre úzku spoluprácu.

Kľúčové pre ďalší rast firmy bolo, že sa začala rozširovať a obklopovať ľuďmi, ktorí mali blízko ku kanoistike. Nie je bežné, aby bývalý špičkový športovcovi stáli na postoch marketingových či obchodných riaditeľov. Keď značka prerástla svoj potenciál v kanoistike určila si nové smerovanie – pokryť narastajúci dopyt v oblasti aktívneho wellnessu a prvotriednej výroby. Prejavilo sa to nakoniec v dcérskych spoločnostiach Vajda Lotus Spas a Vajda Industry. Chcelo to odrazu nový marketing a komunikáciu ako z kanoistickej firmy urobiť wellness expertov.

 

Od kanoe k wellness

Vlastný dizajn a rokmi overená výroba v jednej z najdrsnejších športových disciplín mali presvedčiť klientelu,  aby ocenili novú značku skupina Vajda. Filozofia sa preniesla ešte ďalej a podobne oslovila aj priemyselnú klientelu pri výrobe rôznych súčiastok aj do automobilového priemyslu. Vajda Industry priniesla na trh viac ako sto nových výrobkov, pričom minulý rok bilancovala vlastným projektom výstavby luxusnej jachty.

Spoločnosť Vajda Group dnes zamestnáva 70 ľudí a okrem ročnej produkcie 1 700 lodí pre vodný slalom a rýchlostnú kanoistiku i veslárov, opúšťajú jej výrobu originálne hydromasážne vane, tobogany pre aquaparky a špecializované výrobky pre rôzne odvetvia športu a priemyslu.Vajda_wellnes

„Portfólio značky Vajda sa značne rozšírilo, čo je pozitívom. Gro je ale späté s kanoistikou a veľká časť klientely to oceňuje. Zameranie sa na detaily, spolu s jedinečným pochopením zákazníkov nám umožňuje zvýšiť ich športové a rekreačné zážitky. Široké portfólio produktov kanoe nám pomáha uspokojiť všetky špecifické požiadavky zákazníka. Súčasne s najvyššou úrovňou výroby pre olympijských víťazov ponúkame tiež kvalitné modely pre rozvoj športovcov a rekreačných vodákov. Všetci naši vodáci si môžu plne vychutnať jazdu na člnoch s využitím najmodernejších technológií v športovom priemysle,“ uvádza R. Kleberc.

 

Londýnsky monopol

V Londýne bratia Vajdovci momentálne servisujú denne tridsať až štyridsať lodí. Konkurencia už akoby pochopila, že na Vajdovcov nemá. 'Máme tu jednu konkurenčnú firmu. Cez tréningy sme však prichýlili aj iných, inde ísť nechceli, aj keď si na servis u nás museli počkať trebárs aj do druhého dňa,' vysvetľuje služby Marcel Vajda a dodáva, že v Londýne majú v podstate monopol, službu robia takmer všetkým. 'Bez nášho servisu si neviem olympijské preteky, ktoré sú podľa mňa v histórii najnáročnejšie na lámanie lodí, ani predstaviť.'

VajdaV rámci vývoja Vajda Group presvedčila všetkých, že lode s ich značkou sú spoľahlivé. V nových technológiách sa priblížili vývoju NASA. 'Z materiálov, ktoré používame, sa vyrábajú satelity, družice odolné voči meteoritom, monoposty formuly jedna. Nové technológie si našli uplatnenie aj v ďalších športoch, v cyklistike, rýchlostnej kanoistike či veslovaní' hovorí Marcel Vajde. Aj s týmto prístupom to slovenská rodinná firma dotiahla do podoby jednotky na globálnom trhu.

 

 

Ivan Gajdár, TASR

 

viac o Vajda Group


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa