Dnes je 05.05.2024, meniny oslavuje Lesana/Lesia

Správy

Rozhovory

Team Slovakia: Aby šport nestratil aj to posledné, čo spoločnosti dáva

Team Slovakia_Hantuchova_small.jpg

Rozhovor so zakladateľom projektu Team Slovakia Richardom Galovičom o ambícií zastaviť úpadok športu na Slovensku

Ján Lukáč

Ako človek, ktorý sa takmer dvadsať rokov pohybuje v prostredí vrcholového športu, hovorí, že šport dnes plní pre spoločnosť už iba reprezentačnú funkciu. Po konzultáciách s elitnými slovenskými športovcami sa zhodli, že už aj táto funkcia je ohrozená. Rozvoj a podpora mladých talentov je však iba začiatok ambícií marketingového projektu Team Slovakia, ktorý tento rok uviedol spolu so slovenskými športovými ikonami do života.

Prečo potrebuje slovenský šport lepší marketing?

V prvom rade aspoň preto, že žiaden nemá. V druhom rade ide o to, že šport v dnešnej podobe pre spoločnosť znamená už veľmi málo. Posledných 25 rokov je vnímanie športu na Slovensku stále viac zamerané iba na jeho reprezentatívnu úlohu. Šport stratil zo svojho významu pre celú spoločnosť a to veľmi výrazne.

Myslíte finančne alebo statusovo? Športovci sú predsa celebrity.

Je to otázka spoločenského statusu. Ide o to, ako sa spoločnosť so športovcami dokáže stotožniť. V slovenskom športe pôsobí mnoho skvelých a čestných ľudí, ktorí musia byť zo spoločenského postavenia športu veľmi smutní. Dnes je športovec vo finančnom kontexte vnímaný takmer ako záťaž pre spoločnosť, daňových poplatníkov. Ak šport neprinesie spoločnosti viac ako len reprezentáciu krajiny v zahraničí či víťazstvá, tak si myslím, že tá finančná záťaž na spoločnosť môže byť oprávnene vnímaná ako neprimeraná.

Prečo to tak je, kto je za tento stav podľa vás zodpovedný?

Spôsobili sme si to podľa mňa sami. Ľudia, ktorí stoja za slovenským športom nezaregistrovali, že spoločnosť sa zmenila, že jej potreby sú iné ako za socializmu a smerovanie športu nebolo prestavené na nové podmienky a potreby demokratickej spoločnosti. Pred dvadsiatimi piatimi rokmi bol šport zameraný na to, aby sme si dokázali v rôznych súťažiach s iným politickým blokom, že sme konkurencieschopní. A pravda, že šport bol to jediné v čom sme konkurencieschopní boli. V emóciách bežných ľudí mal tak šport vysoké miesto. Dnes už dokáže byť Slovensko konkurencieschopné vďaka šikovným ľuďom aj v iných oblastiach, takže ten ťah cez šport zoslabol. Navyše šport v dnešných podmienkach už nemôže byť vnímaný iba cez optiku štátnej reprezentácie ako pred rokom 1989. Aj dnes ešte máme elitných svetových športovcov, ktorí našu krajinu zviditeľňujú tým najlepším spôsobom, ale samotné športové hnutie ich nedokáže využiť tak, aby celá spoločnosť v športe videla viac ako iba súťaž, ktorá prináša pozitívne emócie. Myslím, že by sme mali bežným ľudom opäť ukázať všetky pozitívne aspekty, ktoré im šport môže priniesť do života. Som presvedčený, že šport môže k lepšiemu zmeniť nielen celospoločenskú náladu ale aj konkrétne životy bežných ľudí od mládeže, cez dospelých až po seniorov.

Team Slovakia MartikánAko môže tomuto pomôcť marketingový projekt ako Team Slovakia?

Myslím že všetci v slovenskom športe cítime, že nie sme na správnej ceste. Chcelo by to veci zjednodušiť a kompetencie ale aj povinnosti presne zadefinovať. Vieme to všetci, ale našim lídrom sa zmeny presadiť nedarí.  Rád by som k tak potrebnej reforme slovenského športu prispel akoukoľvek zmysluplnou prácou, žiaľ práve individuálne záujmy a roztrieštenosť športových spolkov v tak malom štáte vytvárajú zdanie, že za vývoj športu tu vlastne nikto nezodpovedá a akoby nemal nikto kompetenciu o tom jednať ani so štátom. Skúšal som iniciovať potrebné zmeny na rôznych fórach, v istom momente som však dospel k názoru, že čakať na dohodu funkcionárov, asociácií či zväzov je zbytočné. Pohyb a šport nemá žiadne obmedzenia a rozumejú mu takmer všetci, oslovil som teda výnimočných slovenských športovcov, ktorí sú známi nielen doma, ale aj v zahraničí, majú za sebou krásne ľudské príbehy a fantastické športové výsledky. Sadli sme si a debatovali, čo by sme mohli urobiť pre slovenský šport my sami. Takto vznikol Team Slovakia bez väzieb na športové hnutia, ktorí má ambíciu prezentovať šport v jeho plnej kráse – najmä ako službu pre verejnosť.

Čo všetko Team Slovakia zahŕňa?

Projekt je vo svojej prvej fáze a tu sa snaží o identifikáciu športových talentov. Všetci vieme, že nezáujem spoločnosti o šport sa onedlho prejaví aj vo výsledkoch štátnej reprezentácie. A teda šport stratí aj to posledné, čo dokázal spoločnosti ponúkať – vynikajúce výsledky a s tým spojené budovanie národnej hrdosti, reprezentáciu krajiny v zahraničí. S využitím poznatkov najelitnejších svetových športovcov budeme pracovať na tom, aby ten prepad nebol taký výrazný, podporujeme mladé talenty cez motivačno-tréningové kempy. Tento rok takmer stovka talentov v atletike, tenise, kanoistike a biatlone trénovala v spoločnosti našich hviezd a ich realizačných teamov v optimálnych tréningových podmienkach. Deti a ich rodičia mali možnosť vidieť, čo všetko treba urobiť, aby sa v športe dokázali presadiť rovnako ako naši športoví ambasádori. V budúcom roku by sme radi rozšírili počet športov a začali výraznejšie spolupracovať so športovými zväzmi a strediskami vrcholového športu.

Aké budú ďalšie kroky projektu?

Momentálne pracujeme na zostavovaní motivačno-tréningových programov pre bežných ľudí, ktoré robia naše športové hviezdy. Chceme ich tak systematicky motivovať k športovej činnosti, dostať šport do ich životného štýlu. Ak budú športovať rodičia, je veľmi pravdepodobné, že k športu budú viesť aj deti. Takto budeme mať spoločnosť, ktorá bude zdravšia, sebavedomejšia, odolnejšia a mi športovci budeme pre vrcholový šport vyberať deti z väčšej základne.

Ale takéto tréningové plány či motivačne videá na stiahnutie z webu predsa nemotivujú k športu, to skôr pomôže ľuďom, ktorí sa už rozhodli športovať.

Desať rokov prevádzkujeme s mojim bývalým zverencom, tenistom Karolom Kučerom v Národnom Tenisovom Centre fitnescentrum. Vďaka niekoľkým tisícom našich klientov mám skúsenosť, že väčšina ľudí cíti potrebu športovať, ale v spleti možností nevedia nájsť tú správnu. Najmä z metodického hľadiska nevedia, či to budú vedieť robiť správne. A ak im niekto, komu dôverujú, ukáže, ako to robiť, určite ich to k športu postrčí. Toto je však iba začiatok, určite budeme  ďalej pracovať na tom, aby sme k športu dostali aj ľudí, ktorí o športe momentálne neuvažujú.

Team Slovakia KuzminaUrčite pracujete aj na budúcoročnej olympiáde.

Áno, Team Slovakia je tiež marketingový nástroj na to, aby sme pre našich vrcholových športovcov dokázali zabezpečiť viac prostriedkov na kvalitnejšiu prípravu. Okrem toho sa teraz snažíme vykreovať špičkový tím vedcov, ktorý  bude k dispozícií našim elitným športovcom a ich realizačným teamom pre skvalitnenie ich záverečnej prípravy, tak aby sa v Londýne mohli čo najviac priblížiť k splneniu svojich snov.

Koľko ľudí pracuje pre projekt Team Slovakia?

V tejto fáza traja, od januára budeme už piati.

Čomu ako manažér projektu venujete najviac času?

Všetky tri podprojekty – motivačné kempy, podpora prípravy elitných športovcov a marketingová komunikácia značky treba nie len vytvoriť, ale počas ich realizácie zabezpečiť všetky organizačné záležitosti. K tomu všetkému úplne logicky predchádza fáza zabezpečenia zdrojov. Táto intenzívna trojmesačná fáza práve končí – žijeme iba z darov a podpory od súkromných spoločnosti. Som rád, že všetci partneri z roku 2011 s nami predĺžili spoluprácu aj pre nasledujúci rok a ukazuje sa, že k nášmu projektu pritiahneme aj nových partnerov, napriek tomu, že doba filantropií veľmi nepraje. Náš projekt je výnimočný aj tým, že naši podporovatelia nedávajú do projektu iba prostriedky, ale sami sú súčasne aj jeho tvorcami, keďže nad svojimi príspevkami majú absolútnu kontrolu a svoje investície smerujú do nami pripravených činností podľa vlastného uváženia a rozsahu.

Koľko firiem podporuje Team Slovakia?

V súčasnosti nás podporuje 12 spoločnosti. Najviac na tom projekte oceňujú firmy jeho transparentnosť – každú aktivitu v rámci Team Slovakia dávame na stôl a ak sa im páči, podporia ju, ak nie, tak nie. Prípadne ho domyslia, navrhnú zlepšenia. Nie sme teda klasický prijímateľ reklamných či sponzorských darov. Až do použitia posledného eura majú partneri kontrolu nad finančnými zdrojmi.

Je to iba náhoda, že sponzori sú takmer tí istí, ktorí už podporujú konkrétnych športovcov, ambasádorov vášho projektu?

Je to prirodzené. Ak nejaké firmy dlhodobo spolupracujú s konkrétnym športovcom, majú v neho dôveru a tento príde s projektom, ktorý môže mať významný prínos pre celú spoločnosť, určite sa ním zaoberajú a ak nejde proti ich koncepcii a možnostiam, radi do neho vstúpia. Verím, že už v blízkej budúcnosti to bude fungovať aj opačne, keď naši partneri budú pre svoju komunikáciu využívať aj jednotlivých ambasádorov nášho projektu, či športovcov ktorých budeme podporovať pri zabezpečení ich športovej prípravy.

Zapájali sa do fundraisingu aktívne aj športovci?

To sú naši kľúčoví ambasádori v jednaniach s partnermi. Oni sami cítia, že postavenie športu na Slovensku je oproti zvyšku sveta slabé a tiež cítia, že nemajú nasledovníkov. Ak existuje projekt, ktorý je z hľadiska prezentácie a komunikácie úsporný, vytvorí im to zdroje, aby sa mohli venovať talentom, ktoré si oni sami vyberú, tak k nemu pristupujú oveľa aktívnejšie. Dokonca sami športovci prichádzajú s novými nápadmi, ktoré chceme zakomponovať a ponúknuť partnerom.

Team Slovakia GáboríkMáte tri úrovne partnerstva, v akých sumách sa pohybujú dary od firiem?

My samozrejme máme presnú štruktúru partnerstiev, ale snažíme sa o to, aby všetci partneri, ktorí pri komunikácii prezentujeme prinášali do projektu porovnateľné benefity. Nechcem komunikovať spôsobom „generálny partner“, „hlavný partner“ „platinový partner“ či podobne. Firmy za projektom a našou víziou transparentnej podpory slovenského športu buď stoja alebo nie. Chceme, aby skôr podľa výšky podpory následne využívali benefity projektu – od vlastnej prezentácie pri našich aktivitách až po využívanie elitných športovcov pre vlastnú marketingovú komunikáciu.

Aké sú teda finančné úrovne partnerstiev?

Hovoríme rádovo o desať tisícoch eur. Som presvedčený že v spojení s marketingovou hodnotou našich elitných športovcov sú to čiastky, ktoré by úspešné slovenské spoločnosti mohli venovať na podporu športu.

Aký ste mali rozpočet na tento rok?

Projekt je len na začiatku svojho budovania, sme teda pripravení pre jeho dofinancovanie, nehovoriac o tom, že všetci naši ambasádori pracujú v projekte bez nároku na odmenu.

Koľko môže projekt priniesť slovenskému športu?

Keď budeme čestní a budeme mať všetko dobre nastavené, tak v priebehu niekoľkých rokov by mohol generovať pre šport dva milióny eur ročne a stať sa tak jedným z najvýraznejších marketingových nástrojov slovenského športu.

A ako ďaleko ste od tohto cieľa?

Sme od neho tri roky.

Team Slovakia HantuchováLaici si všimli bilboardovú kampaň, kde ste prezentovali myšlienku, že bez podpory športu by mohli byť príbehy našich športových hviezd úplne iné.  Bolo to robené čisto pre sponzorov?

Kampaň mala skutočne za cieľ upozorniť spoločnosť, že bez podpory športu sme naše hviezdy a ich inšpiratívne príbehy mohli vnímať aj úplne v iných skutočnostiach.  Chceme tým povedať rodičom, školám, športovým klubom a celej spoločnosti, že ak nebudeme podporovať deti v športe, jednoducho úspešné príbehy športovcov na Slovensku nebudú. Nejde teda zďaleka iba o sponzorov. Ak budeme podporovať šport všetci, tak sa nám to stopercentne vráti. Šport nám naozaj môže zmeniť životy k lepšiemu.

Akých ďalších športovcov plánujete do Team Slovakia zapojiť a ako to finančne zaťaží koncept projektu?

Podpora vrcholových športovcov by mala tvoriť najmenšiu časť finančných prostriedkov, najviac chceme investovať práve do mládeže. Projekt je nastavený tak, že sa nám práve vďaka marketingovým právam na elitných slovenských športovcov podarí získať zdroje pre ich nasledovníkov. Nechceme si tiež zobrať na plecia dvadsať športovcov, ambasádorov.  Komunikácia cez dvadsať tvári by bola príliš roztrieštená a drahá. Chceme pokryť paletu úspešných slovenských športov, pričom samozrejme, v niektorom športe môžu byť ambasádori aj viacerí športovci. Ani jeden zo športovcov nemá s nami zmluvu, podľa ktorej mu musíme pomáhať financovať jeho prípravu. O investícii do športovej prípravy u dospelých športovcov sa snažíme skôr v prípadoch, kde vidíme veľký potenciál ale momentálne ešte nízku podporu zo štátnych zdrojov, tak ako sme v tomto roku podporovali atléta Mateja Tótha, o ktorom sme presvedčený že môže v Londýne bojovať o olympijskú medailu.  Všetci naši ambasádori to teda robia bez nároku na finančnú odmenu a obohacujú projekt nie len svojim menom, ale aj myšlienkami a nápadmi.

Kde ste sa inšpirovali?

Podobným marketingovým spôsobom pracujú aj obdobné projekty v takmer všetkých vyspelých krajinách, jediný rozdiel je v tom, že takýto projekt obvykle iniciuje štátna správa a následne ho za presných podmienok a pravidiel obchodne zastrešuje súkromná marketingová spoločnosť.

To prelínanie so štátnou reprezentáciou tam je, plánujete nejakú spoluprácu napríklad s Ministerstvom školstva vedy výskumu a športu do ktorého gescie šport spadá?

Ak budeme mať kvalitu a budeme cítiť, že dokážeme štátne prostriedky využívať efektívnejšie, ako ich využívajú súčasný prijímatelia, určite sa o ne uchádzať budeme. Ak budeme mať do nejakých projektov čo povedať, určite sa prihlásime, ale našou ambíciou štátne dotácie určite nie sú.

Projekt manažujete tak, aby sa na jeho organizáciu neminulo viac ako desať percent z rozpočtu. Stačí to?

Musí to stačiť, projekt ma veľký potenciál. Verím že ak to budeme robiť poctivo, počiatočné nákladové straty by sme mohli vyrovnať už v druhom roku fungovania projektu.

Nie je to tak, že v slovenskom športe by aj bolo dosť peňazí, ak by sa ich cestou k športovcom po ceste toľko „nestratilo“?

Súvisí to s filozofiou podpory. Ak štát neprestane podporovať organizácie a nezačne podporovať konkrétne projekty, tak sa peniaze budú strácať aj naďalej. Ten aparát okolo športu je rozbujnený a na jeho fungovanie ide príliš veľká časť z peňazí, ktoré následne logicky v samotnom športe chýbajú.

Ale ten aparát je taký aj preto, že bývalí športovci majú problém sa uplatniť niekde inde ako vo zväzoch ako športoví funkcionári.

Dnešní športovci sú podstatne vzdelanejší, rozhľadenejší, mnohí vo voľnom čase študujú. A plánujú po skončení športovej kariéry vyskúšať niečo iné. Navyše začínam vníma, že firmy týchto skutočne úspešných športovcov vyhľadávajú.  Majú za sebou dvadsať rokov tréningu, ktorý ich vedie k maximálnej precíznosti, disciplíne, schopnosti situáciu analyzovať a prijímať okamžité rozhodnutia... To sa predsa od kvalitných zamestnancov, lídrov očakáva. Získať odborné vzdelanie je predsa to najľahšie čo k novej úspešnej kariére budú potrebovať.

 

Richard GalovičRichard Galovič, rodák zo Spišskej Starej Vsi,  vyštudoval Fakultu telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave. V mladosti súťažil v Kanoistike na divokej vode, neskôr sa ako kondičný tréner podieľal na športovej príprave mnohých vrcholových športovcov ako Karola Kučeru, Jána Krošláka, Slavomíra Kňazovického či Michala Martikána.  Následne prešiel k športovému manažmentu. Dnes je generálnym manažérom reprezentačného družstva Slovenska v Kanoistike na divokej vode, v najúspešnejšom olympijskom športe na Slovensku a členom exekutívy Slovenského olympijského výboru. Je spolumajiteľom InPulse Fitness Academy, ale najviac času venuje marketingovému projektu Team Slovakia. Je ženatý a má dve deti.


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!