Dnes je 18.04.2024, meniny oslavuje Valér

Správy

Z domova

Športujúce mesto - Európsky týždeň športu

bratislava-sportujuce-mesto-logo-final.jpg

Druhý septembrový týždeň (7.-13. september 2015) bol premiérovým ročníkom Európskeho týždňa športu. Po vzoroch viacerých európskych týždňov či dní, ako napríklad Európsky týždeň mobility, sa tak svojho tematického týždňa dočkal aj šport. Celoeurópske aktivity prebiehali aj na území Slovenska a jedným z jeho vyvrcholení bolo aj bratislavské podujatie Športujúce mesto.

Európsky týždeň športu

Na jar 2014 boli zverejnené výsledky prieskumu Eurobarometer o športe a fyzických aktivitách. Podľa očakávania boli výsledky viac ako zlé, keď 59% respondentov priznalo, že športujú málo alebo vôbec (na Slovensku bolo toto číslo ešte horšie - 66%). A tak sa rozhodla Európska komisia vyhlásiť prvý ročník Európskeho týždňa športu s cieľom podporovať pohyb, šport a fyzickú aktivitu na všetkých úrovniach a vo všetkých vekových skupinách.  Slovensko sa taktiež zapojilo prostredníctvom viacerých iniciatív a projektov po celom Slovensku. V Bratislavskom kraji sa týždeň športu počas pracovných dní niesol v znamení športujúcich škôl, víkend naopak patril nedeľnému „veľtrhu športu“ na podujatí Športujúce mesto.

Počas pracovných dní prebiehala veľká sprievodná školská súťaž pod názvom „Európsky týždeň športu na školách Bratislavského kraja“. Všetky základné a stredné školy súťažili o najšportovejšie školy, ktoré mohli vyhrať pre seba balíky športového vybavenia. Princípom súťaže bolo vytvorenie aspoň 20-minútovej športovej aktivity za účasti čo najväčšieho počtu študentov, pedagógov alebo rodičov. Do tejto aktívnej športovej súťaže sa zapojilo takmer 20 000 žiakov na viac ako 70 školách.

Začiatky a ciele

Prvotný impulz na vytvorenie veľkého športového podujatia pre širokú verejnosť prišiel od Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou 4Sports Media. Cieľ podujatia vychádzal z výsledkov Eurobarometra - propagovať šport, vyzdvihnúť klady fyzickej aktivity a predstaviť verejnosti čo najširšie spektrum športov. Na úplnom začiatku bolo nevyhnutné vytipovať lokalitu pre takéto športové podujatie. Podmienkou bola atraktívna a dostupná lokalita, aby bolo možné reálne zasiahnuť čo najväčší počet ľudí. Na území Bratislavy síce existuje niekoľko zaujímavých lokalít s dostatočným priestorom, avšak najlepšie z nich však vyšiel priestor Sadu Janka Kráľa. Obľúbený petržalský park v tesnej blízkosti centra využívajú Bratislavčania na každodenné športovanie. Aj napriek niektorým byrokratickým prekážkam sa spojenie športu a mestského parku ukázalo ako správna voľba.

Pozícia medzi športovými akciami

Základným mottom bol aktívny charakter všetkých športových aktivít - tak aby si ľudia mohli skutočne zašportovať a nezostali len pasívnymi návštevníkmi. V Bratislave je pomerne slušný počet rôznych športových podujatí, predovšetkým bežeckých (či už na výkonnostnej, rekreačnej alebo vyslovene zábavnej úrovni). Väčšinou teda ide o „jedno-športové“ akcie. Našim cieľom bolo naopak predstaviť podľa možností čo najviac športov a športových aktivít. Nakoniec sa uskutočnilo 8 ukážkových tréningov, 5 športových workshopov a 28 celodenných športových stanovíšť, čo spolu predstavuje viac ako 40 rôznych pohybových aktivít. Miernou nevýhodou pre tento rok z pohľadu Športujúceho mesta bola konkurencia populárneho Telekom Night Runu v rovnakom termíne a taktiež prvý ročník takéhoto typu eventu.

Dôležitým rozdielom je však možnosť pre športové kluby robiť si aktívne nábor do svojich radov. Každý z klubov si mohol robiť vlastnú „osvetu“, informovať o svojich aktivitách a možnostiach pridania sa k členom klubu. Športoví zástupcovia boli zastúpení skúsenými trénermi alebo aktívnymi hráčmi, a tak mal každý záujemca dostatok relevantných informácií. Nábory boli pre športy najzaujímavejšou pridanou hodnotou a to nielen pre malé športy, ale aj pre tie najväčšie - aj ŠK Slovan Bratislava si na svojom stanovišti organizoval nábor do svojich prípraviek.

Podujatie

Samotné podujatie Bratislava, športujúce mesto môžeme vyhodnotiť ako úspešné. Základom úspechu bolo pekné počasie, ktoré bolo a je vždy kľúčové pre outdoorové akcie v takomto rozsahu. Náš predpoklad, že nepôjde o masovú akciu, ale plynulé prichádzanie a odchádzanie návštevníkov počas celého dňa sa potvrdil. Odhadujeme, že na všetkých aktivitách v Sade Janka Kráľa, Tyršovom nábreží a OC Aupark sa celkovo zúčastnilo približne päť tisíc návštevníkov, čo je na prvý ročník slušné číslo. Čo je ale ešte dôležitejšie, z reakcií návštevníkov, partnerov a predovšetkým športových zástupcov bola zrejmá všeobecná spokojnosť. Športoví zástupcovia v internom dotazníku spokojnosti ohodnotili celé podujatie priemerne až na 88%. Dôležitý je aj ich postoj k prípadnej účasti v budúcom ročníku, kde sa 74% vyjadrilo, že by určite prišlo a zvyšných 26% odpovedalo „skôr áno“.

Pridaná hodnota pre zúčastnené športové kluby je vo všeobecnosti v dvoch základných rovinách. Prvou je možnosť prezentácie vlastných aktivít, samotného športu a klubu. Druhou už spomínaný nábor do svojich tímov. Prioritne detí a mládeže, ale vzhľadom na prítomnosť menšinových športov aj dospelých ľudí. Väčšia prítomnosť mládeže na takýchto podujatiach je logická a bola podporená aj sprievodnou súťažou pre školy počas pracovného týždňa. Súčasťou programu boli aj vystúpenia viacerých športových skupín na hlavnom pódiu, a tak svoje umenie predviedli tanečné a gymnastické skupiny, doggie dance alebo inline freestyle akrobati.

Budúcnosť a ďalšie ročníky

Európsky týždeň športu má určite svoju budúcnosť a je silný predpoklad, že ho Európska komisia zachová aj do ďalších ročníkov. Rovnako je na tom aj podujatie Bratislava, športujúce mesto.Po skúsenostiach z tohto ročníka je dostatok priestoru na ďalšie zlepšovanie a novinky. Veľkou výzvou je rozširovanie športových a sprievodných aktivít nielen celkovým počtom, ale pre všetky vekové kategórie. Veríme, že tento premiérový ročník bude dobrou názornou ukážkou, že takéto podujatia majú zmysel a sú prínosom pre všetkých zainteresovaných.

 

Poznámka redakcie:

Článok je PR spávou spoločnosti 4Sports Media a nieje článkom spracovaným redakciou SportManagementSK. Veľmi radi však článok uverejňujeme a podporujeme podobné aktivity spoločnosti 4Sports Media.


  • sportujuce_mesto_1.jpg
    sportujuce_mesto_1.jpg
  • sportujuce_mesto_2.jpg
    sportujuce_mesto_2.jpg
  • sportujuce_mesto_3.jpg
    sportujuce_mesto_3.jpg
  • sportujuce_mesto_4.jpg
    sportujuce_mesto_4.jpg
  • sportujuce_mesto_5.jpg
    sportujuce_mesto_5.jpg
Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...