Správy
Štatistiky a analýzy
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Pokles návštevnosti v Corgoň (Fortuna) lige je zastavený (diel 3)
Minulý týždeň sme na našom webe analyzovali návštevnosť vo futbalovej Corgoň lige v uplynulej sezóne 2013/2014. V prvom dieli sme sa zaoberali vývojom počtu divákov v najvyššej slovenskej futbalovej súťaži od roku 2000. V druhom dieli sme sa pozreli detailnejšie na návštevnosť jednotlivých klubov v lige. V tretej a poslednej časti porovnáme návštevnosť zápasov v Česku a na Slovensku a pozrieme sa tiež na priemernú zápasovú návštevnosť v ostatných európskych štátoch.
Vývoj návštevnosti v Česku a na Slovensku
V novom tisícročí sa návštevnosť slovenského a českého futbalu vyvíjala takmer identicky. Podobne náročné obdobie prežili obe ligy v sezóne 2004/2005. Od tohto obdobia, ako na Slovensku, tak aj v Česku, rástla návštevnosť do atraktívnejších výšin. Po kríze však došlo k opätovnej regresii, ktorú sa v ČR podarilo zastaviť už v roku 2011. Na Slovensku sa hlboký pád podarilo zastaviť až v roku 2014. Česká republika by mala byť vzhľadom na svoje smerovanie a víziu vzorom pre fungovanie futbalovej politiky na Slovensku. Ak porovnáme stav v sezóne 2002/2003, kedy bol rozdiel medzi týmito postkomunistickými štátmi viac ako 500 divákov a súčasné stavy, ktoré sa odchyľujú o takmer 3-tisíc divákov, zistíme očividné odchýlenie.
Priemerná zápasová návštevnosť v ostatných štátoch nie je nemenná
Na vrchole rebríčka nekraľuje nikto iný ako 5 najlepších európskych líg súčasnosti (Bundesliga, Premier League, La Liga, Seria A, Ligue 1). Oproti predchádzajúcej sezóne zostala top 3 nezmenená. Nemecko zvýšilo, už vysokú, priemernú návštevnosť o ďalšie 2%, v absolútnej hodnote o 875 divákov na zápas. Podobný nárast zaznamenali aj v anglickej Premier League (nárast priemernej návštevnosti o 749 divákov na zápas). Pre španielske kluby bola táto sezóna nesmierne úspešná, no priemerná návštevnosť najvyššej španielskej súťaže klesla o neuveriteľných 1300 divákov na zápas (takmer 5%).
Na ďalších priečkach tiež nezostal kameň na kameni. Na 5. miesto sa vrátila francúzska najvyššia súťaž Ligue 1. Podarilo sa jej to najmä vďaka najväčšiemu nárastu priemernej zápasovej návštevnosti z pomedzi všetkých hodnotených krajín. V absolútnych číslach zaznamenali nárast o 1746 divákov, teda o viac ako 9%. Na 6. priečku tak zosunuli holandskú Eredevise. Tá si oproti predchádzajúcej sezóne mierne pohoršila. Z ďalších európskych futbalových líg stojí za zmienku belgická Pro League, ktorá aj vďaka poklesu návštevnosti v Rusku a na Ukrajine, stúpla o 2 priečky. Zatiaľ čo v ruskej a ukrajinskej Premier League klesla priemerná zápasová návštevnosť o viac ako 10%, v Belgicku vzrástla o takmer 4%. Problémy s návštevnosťou majú aj vo Švajčiarsku. Ich Super League registruje 3. najväčší pokles (10,4%), hneď po Ukrajine (12,8%) a Rusku (10,5%). Najvýraznejší nárast priemernej zápasovej návštevnosti v % evidujeme v dánskej Superlige. V porovnaní s predchádzajúcou sezónou tu vzrástla priemerná návštevnosť o takmer 1200 divákov na zápas. V percentuálnom vyjadrení to činí 17,57%, čo je bezkonkurenčne najvyššia hodnota z pomedzi všetkých analyzovaných krajín.
Čo sa týka našich susedných krajín, najlepšiu vizitku potvrdila opäť ukrajinská najvyššia súťaž. Ako však bolo zmienené, v poslednej sezóne si výrazne pohoršila. Poľská Ekstraklasa ostala na plus-mínus rovnakej úrovni. Česká najvyššia súťaž si polepšila o viac ako 5%, zatiaľ čo Maďarská liga evidovala približne rovnaké, zanedbateľné, zlepšenie ako Corgoň liga.
Milan Lajčin
Zdroje:
www.worldfootball.net/attendance/svk-super-liga-2013-2014/1/
www.futbalsfz.sk
Dobry den, ako hokejove kluby, tak aj futbalove sa stazuju, ze negativny vplyv na navstevnost ma aj vysielanie vsetkych zapasov na internetovej televizii huste.tv. Vedeli by ste to zhodnotit? dakujem Juraj
Pekný deň, výborný príspevok. Domnievam sa, že čísla v SR a asi i ČR je potrebné znížiť o viac ako len desať percent. Sčítavanie divákov je dlhdoobo klubmi pozitívne skresľovávané.
Dobrý deň, určite by bolo zaujímavé zhodnotiť vplyv médií na návštevnosť futbalových, či hokejových zápasov. Zhodnotiť vplyv internetovej televízie by bolo pravdepodobne nesmierne náročné. Dopracoval som sa k jednej štúdii, ktorá hodnotila vplyv TV vysielania futbalových zápasov na návštevnosť štadiónov v Nórsku. Tu je: file:///D:/Skj%C3%A6veland,%20Kristoffer.pdf Ak by ste mali nejakú jednoduchšiu metodiku k vyriešeniu tohto problému, rád by som sa na tom podielal.
Pekný deň, úplne s Vami súhlasím. Údaje reflektujú stav, ktorý nám prezentujú jednotlivé kluby a preto je vhodné brať tieto čísla s rezervou. No ako píšete, ide o dlhodobý stav. Vývoj návštevnosti by mal byť tak plus mínus reálnou vizitkou slovenského futbalu. Čo sa týka porovnania s ostatnými štátmi, odchylka má zanedbateľný vplyv.
Najčítanejšie tento týždeň
- Chris McGrath: Bol som prekvapený, koľko talentov sa rodí na Slovensku (210)
- Grafický dizajn v súčasnom futbale (203)
- Facebook marketing v Corgoň lige (150)
- Nemecký DFB Pokal: vzor pre stredoeurópske futbalové končiny (83)
- Odmena za prehry? Suverénne najhorší tím basketbalovej NBA má nového partnera (77)