Správy
Z domova
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Prepojenie firiem a športu. Ako to robiť čo najlepšie?

V Bratislave sa v stredu odborne diskutovalo na tému športového sponzoringu. Odborná konferencia, ktorú pripravila spoločnosť Move & Play s.r.o. v spolupráci s portálom SportManagementSK a Slovenským paralympijským výborom niesla jasný názov- Športový sponzoring. V troch blokoch vystúpila vždy dvojica pozvaných hostí, ktorá prítomnému publiku poskytla svoj pohľad na zvolenú problematiku.
Niečo po štvrť na desať sa slova v jednej z rokovacích miestností bratislavského Austria Trend Hotel ujal prvý prednášajúci, ktorým bol marketingový manažér futbalového klubu AS Trenčín Igor Schlesinger.
Funkcionár nášho úradujúceho majstra hovoril o práci s klubovými sponzormi a spôsoboch aktivácie týchto partnerstiev.
„Za každou značkou sú ľudia. Snažíme sa o transparentnosť, ako klub komplexne a vo vzťahu k našim partnerom už úplne. Sme hrdí, že spolupracujeme s veľkými nadnárodnými korporáciami, ale aj lokálnymi firmami, ktoré zase vytvárajú akési podhubie v rámci regiónu. AS Trenčín si tak dnes dokáže na seba zarobiť, ako na športovom, tak aj obchodnom poli,“ zaznelo okrem iného z úst I. Schlesingera, ktorý svoju prezentáciu dopĺňal infografikou ohľadne základných zložiek marketingu v klube, respektíve základnými princípmi AS pri práci s partnermi.
Nie sponzor, ale partner
Sám Schlesinger pritom zdôraznil, že on preferuje pred výrazom ´sponzor´ oslovenie ´partner´, pričom je logické, že cieľom je vybudovať obojstranne dlhodobé a spokojné partnerstvo. Na otázku, či bol vstup zahraničných vlastníkov do trenčianskeho klubu (v roku 2007) kľúčový pre ďalšie smerovanie organizácie, odpovedal kladne.
„Holandský majiteľ neprišiel s plným mešcom peňazí, ale v prvom rade s úplne iným pohľadom na futbal ako taký. Alfou a omegou je v našom prípade predaj hráčov. To je kľúčový faktor na zastabilizovanie klubu,“ uzavrel svoju pútavú prezentáciu zástupca trenčianskeho AS, ktorý sa popoludní chystal sledovať svoj klub v zápasovej akcii, keďže Trenčín hostil v prvom semifinálovom dueli Slovenského pohára futbalistov MFK Ružomberok.
Druhým hosťom bol prokurátor Peter Sepeši z Učenej právnickej spoločnosti, ktorý sa venoval známemu Zákonu o športe. „Dôležitý je znalostný základ celej problematiky. V manažovaní domácich športových organizácií by mal dominovať znalostný prístup,“ ponúkol svoj pohľad na vec skúsený odborník z oblasti legislatívy a práva. Svoj odborný výklad podporil v poradí druhý hosť konferencie zadefinovaním pojmov ako ´sponzor´, respektíve ´sponzorovaný´ a ich vyplývajúcich záväzkov. „Slovenský šport by mal mať viac peňazí z verejných zdrojov. Veľa subjektov v športe pracuje v stratových hodnotách,“ zdôraznil okrem iného bývalý absolvent Právnickej fakulty univerzity P.J. Šafárika v Košiciach.
Blok č. 2 otvoril poslanec NRSR a bývalý minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál, ktorý si bližšie „posvietil“ na zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu. Mihál hovoril napríklad o daňových odvodoch športovcov, ktorí vykonávajú športovú činnosť ako hlavnú pracovnú náplň. „Na zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu sa vzťahuje Zákonník práce, no mnohé ustanovenia Zákonníka sú pre športovcov definované osobitne. Zmluvou o profesionálnom vykonávaní športu sa športovec zaväzuje odplatne, teda za peniaze, vykonávať šport pre danú organizáciu,“ vysvetľoval. V Mihálovej prezentácii zazneli aj mnohé užitočné rady a tipy a tak nečudo, že rovnako ako všetci ostatní spíkri, aj on zožal na konci svojho vystúpenia od publika zaslúžený potlesk.
Na druhej strane brehu
Pútavý obsah sľubovala aj prezentácia v poradí štvrtého rečníka, ktorým bol Daniel Bradáč zo spoločnosti Generations s.r.o., pričom v minulosti pôsobil Bradáč aj ako marketingový riaditeľ Poštovej banky, 11 rokov pracoval pre korporáciu Orange Slovensko a participoval na projektoch pre značky ako Dôvera, RTVS, OVB či Funfón. Zaujímavý bol aj zvolený názov prezentácie- Sponzoring športovca je mŕtvy, nech žije marketing športovca.
„Keď chcete monetizovať svojho športovca, musíte takisto poznať jeho fanúšikov, ako aj hodnotu športovca. Vy musíte chodiť proaktívne za firmami s pripravenými projektmi. Verte mi, keď si budete robiť vlastné kampane, firmy to ocenia,“ ponúkol svoj ´insiderský´ pohľad D. Bradáč, ktorý v súčasnosti pomáha mladému automobilovému jazdcovi Maťovi Homolovi v oblasti zháňania sponzorských a marketingových príjmov. Bradáč sa tak ocitol na ´druhej strane rieky´, keďže v minulosti bol práve na strane veľkých korporácií, ktoré boli oslovované rôznorodými subjektmi na tému možnej podpory či spolupráce. „Určite sa nebojte skúšať! V marketingu je dnes všetko o skúšaní. Dá sa už ľahko zmerať na čo ľudia reagujú a na čo nie. Žiadne univerzálne pravidlo neexistuje,“ nabádal prítomných skúsený marketér.
Zererová: Veľké firmy zaujímajú najmä čísla
Poslednou dvojicou v záverečnom bloku boli Andrea Zererová zo Slovenskej sporiteľne a Ján Riapoš zo Slovenského paralympijského výboru. Ako prvá sa postavila pred rečnícky pult dáma.
„Každá spoločnosť má svoje atribúty a hodnoty, ktoré chce komunikovať a ktorých sa drží,“ začala Zererová, ktorá na niekoľkých rôznych projektoch predstavila aktiváciu sponzoringu očami svojho zamestnávateľa. Prvým pilierom bolo partnerstvo s futbalovou reprezentáciou Slovenska, ktorý priblížil projekt Malí futbalisti, pričom koncept mal názov Sme jedna veľká futbalová rodina. Iným projektom bola podpora bežeckých podujatí, ktoré sú zaujímavé pre firmu svojou masovosťou a veľkým nárastom popularity v posledných rokoch. Zaujímavá je aj spolupráca s olympijským tímom Slovenska. Spoločnosť dala do obehu špeciálne platobné karty s olympijskou tematikou, pričom na kartách sú zobrazené podobizne našich úspešných olympionikov ako Matej Tóth či Jana Dukátová.
Samozrejme, tak ako zaznelo už u predchádzajúcich spíkrov, partnerstvo by malo byť dlhodobé a tým pádom aj aktivity spoločnosti by nemali byť krátkodobého charakteru. „Veľké spoločnosti chcú čísla. Ako verejnosť vníma ich značku. Na to treba vždy pamätať,“ dodala na záver Zererová.
Riapoš: Neprestávajte snívať
Záverečná prezentácia patrila Jánovi Riapošovi, ktorý hovoril o sponzoringu a CSR v treťom sektore a organizáciách zaoberajúcich sa športom. Hneď na úvod pritom zdôraznil, že náš šport potrebuje zásadné systémové zmeny. „Za jeden z fakt veľkých problémov považujem, že neexistuje jasná hranica medzi tým, čo má robiť štát a čo tretí sektor. Systém je celkovo neprehľadný. Šport by nás mal pritom spájať,“ hovoril vážnym hlasom viacnásobný medailista z paralympiád. Počas celej svojej prezentácie pracoval Riapoš s citátmi rôznych osobností, napríklad Henryho Forda, Pierra de Coubertina či Tomáša Baťu. Zaujímavé boli aj videá so silnými posolstvami, ktoré propagovali paralympijský duch.
„Slovenskí paralympionici majú dlhodobo problém s nákupom pomôcok. Robiť šport na Slovensku nie je jednoduché. Aby sa tu zmenil systém, musí prísť aj tlak zdola. Na Slovensku je stále sponzoring o nejakých osobných väzbách, lobbingu či jednorazovom presvedčení firmy na svoj projekt.“
Na záver Riapoš zdupľoval slová Daniela Bradáča o skúšaní netradičných riešení v oblasti sponzoringu či marketingu v športe. „Vaša invencia nepozná hranica, preto skúšajte. Neprestávajte snívať, sny a vízie sú to, čo vás posúva vpred,“ pripojil na záver pekné posolstvo človek, ktorý v mladosti zostal po autonehode ochrnutý. Podobné silné osobnosti s dobrými charakterovými vlastnosťami náš šport, ako aj spoločnosť celkovo potrebuje ako soľ.
Konferencia Športový sponzoring sa nepochybne vydarila a návštevníci si určite odniesli množstvo cenných poznatkov. Celú akciu veľmi dobre a skúsene odmoderoval Alfonz Juck.
Martin Rendek
Najčítanejšie tento týždeň
- Odmena za prehry? Suverénne najhorší tím basketbalovej NBA má nového partnera (72)
- KALEIDOSKOP TÝŽDŇA: Aj rok po fatálnej nehode zostávajú sponzori Schumacherovi verní (56)
- Športujúce mesto - Európsky týždeň športu (41)
- Návštevnosť hokejových štadiónov na Slovensku a v Česku (28)
- Chris McGrath: Bol som prekvapený, koľko talentov sa rodí na Slovensku (24)