Správy
Zo sveta
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Očami fanúšika: Rodinný futbal v Helsinkách
Fínsky futbal nikdy nepatril medzi určujúce sily najpopulárnejšieho športu na svete. Veď ani v samotnej krajine tisícich jazier nemôže „jalkapallo“, ako znie názov hry v miestnej reči, konkurovať oveľa populárnejšiemu hokeju. Napriek tomu môže byť návšteva futbalového štadióna na severe Európy príjemným fanúšikovským zážitkom.
Pri spojení Fínsko a futbal sa slovenskému fanúšikovi vybavia pravdepodobne dve mená: Jari Litmanen a Sami Hyppiä. A fínsky klubový futbal? Vlajkovou loďou a najslávnejším klubom je jednoznačne HJK Helsinki, na ktorého štadión sme zavítali.
Zápas: HJK Helsinki – FC Inter Turku, Veikkausliiga 2014
Dátum: 13.8.2014 (24. kolo)
Výsledok: 2-0 (0-0)
Miesto konania: Sonera Stadium (Helsinki, Fínsko)
Počet divákov: 3821 (35% kapacity)
Výsledné hodnotenie (index spokojnosti): 68%
Pekný stánok, málo fanúšikov
Príchod na štadión prebiehal bez najmenších komplikácií, čo bolo spôsobené aj neveľkým množstvom priaznivcov. Tým pádom sa netvorili zástupy čakajúcich pred turniketmi. Domovský stánok Sonera Stadium s kapacitou takmer 11-tisíc divákov leží v mestskej časti Töölö, hneď vedľa starého Olympijského štadióna. Oficiálne bol štadión otvorený v roku 2000, pričom vo výnimočných prípadoch môže modro-biely klub stále využiť aj 42-tisícový Olympijský štadión. Tak tomu bolo aj štyri dni pred týmto duelom. Vtedy do mesta zavítala slávna Barcelona, aby tu zohrala priateľský zápas v rámci predsezónneho turné (a poľahky triumfovala v pomere 0:6). Každopádne, na ligové duely kapacita súčasného štadióna bohato postačuje. Moderný Sonera Stadium je súčasťou väčšieho komplexu, v ktorom našinca zaujmú najmä fantastické tréningové plochy pre mládež. Mládežnícki tréneri spod Tatier by si rozhodne prišli na svoje. Sčítané a podčiarknuté, domovská pevnosť HJK pôsobí útulne a komfortne. Len škoda, že si cestu na futbal nevie nájsť viac Helsinčanov.
Marketing neriešia
To, že v meste dominuje predovšetkým hokej s pečaťou Jokeritu Helsinki je zrejmé. Ťažko povedať, aké vášne vzbudzujú zápasy hokejových „žolíkov“, faktom však je, že Stredoeurópan sa nevie zbaviť dojmu, že futbal je pre domácich v prvom rade príjemnou zábavkou. Žiadna otázka života a smrti ako na Balkáne, juhu Európy či v Južnej Amerike. A tak klub (ne)pristupuje aj k marketingovým aktivitám pred, počas a tesne po zápase. Na druhej strane, v akejsi všeobecnej atmosfére neokázalosti tento stav nielenže neprekáža, ba priam naopak. Nezáväzný „pokec“ s kamarátmi pri bufetových stoloch je pre fanúšikov viac, ako akákoľvek hudobno-laserová show či vystreľujúce konfety.
Chutilo
Čo sa týka občerstvovacích služieb, tak aj v prípade bufetov platí skôr pravidlo „strohého konzervativizmu“. Ponuka bufetov bola homogénna s identickými cenami. Pokiaľ je človek v Škandinávii, musí rátať s veľmi vysokými cenami (napr. čaj = 2 €, popcorn = 3 €, kúsok pizze = 5 €). Pizza však chutila čerstvo a rovnako aj pukance.
Fanúšikovia lepší než hráči
Na záver si nechajme samotný športový dojem. Domáci nastúpili proti hosťom z Interu Turku v kombinovanej zostave a na hernom prejave to bolo cítiť. Až po príchode stabilných členov základnej zostavy ako napr. Savage či Alho sa kvalita hry zlepšila. Skvelým domácim fanúšikom to však nevadilo. Celý zápas oduševnene a hlavne SLUŠNE povzbudzovali. Ani náznak po akejkoľvek agresivite či vulgarizmoch. Členov ultras by ste v radoch priaznivcov HJK hľadali márne. Rovnako tak oplotenia oddeľujúce divákov od hracej plochy. Pojem rodinný futbal tu nie je len prázdnou frázou. Hoci...Miestne kluby by rozhodne túžili po vyšších návštevách. „Žijeme z peňazí sponzorov a predaja hráčov. Finančné sumy za televízne práva na ligové zápasy sú minimálne. Cieľom klubu je vychovať si do budúcnosti čo najviac vlastných odchovancov a v prípade zaujímavej ponuky ich predať bohatším klubom. Aj preto kladie náš klub taký dôraz na prácu s mládežou,“ poodhalil trošku z filozofie HJK viceprezident klubu Kari Haapiainen.
Ak budete mať v budúcnosti náhodou cestu do fínskej metropoly, návšteva zápasu HJK rozhodne nebude zlou voľbou!
ČO POTEŠILO:
- zápasový bulletin zdarma
- čistý, pekný a moderný štadión
- príjemná a uvoľnená atmosféra
ČO SKLAMALO:
- nezáživný a herne veľmi slabý prvý polčas
- nízka návšteva (3821 divákov)
- neprítomnosť hosťujúceho fanklubu
KURIOZITA:
- HJK združuje hneď po cirkvi najviac detí v rámci voľnočasových aktivít v meste.
Index kvality HJK Helsinki – FC Inter Turku 2:0 | |||
Kategória | Hodnotený parameter | Známka | Výsledný priemer |
Prvý dojem | Dopravná dostupnosť | 95% | 91,25% |
Parkovacie miesta | 90% | ||
Vzhľad štadióna | 90% | ||
Orientácia na štadióne | 90% | ||
Organizátori/ Usporiadatelia | Profesionalita | 80% | 87,5% |
Ochota pomôcť | 95% | ||
Atmosféra | Intenzita fandenia | 40% | 76,6% |
Kotol | 90% | ||
Vulgarita | 100% | ||
Hľadisko | Výhľad | 90% | 66,6% |
Pohodlie sedadiel | 70% | ||
Priestor | 40% | ||
Občerstvenie | Kvalita | 70% | 57,5% |
Šírka sortimentu | 50% | ||
Ceny | 30% | ||
Rady | 80% | ||
WC | Počet | 90% | 80% |
Čistota | 80% | ||
Fronty | 70% | ||
Zábava | Nástup hráčov | 20% | 13,3% |
Laserová show | - | ||
Videoanimácia | 20% |
Martin Rendek
Najčítanejšie tento týždeň
- Návštevnosť hokejových štadiónov na Slovensku a v Česku (45)
- Grafický dizajn v súčasnom futbale (38)
- Chris McGrath: Bol som prekvapený, koľko talentov sa rodí na Slovensku (26)
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program (26)
- Facebook marketing v Corgoň lige (21)