Dnes je 27.09.2020, meniny oslavuje Cyprián

Správy

Z domova

Konferencia Športový manažment 2014: Do športu sa investovať oplatí

trend konferencia.jpg

Globálne pohľady na financovanie športu, príklady úspešných projektov v slovenských podmienkach, úskalia, ako aj prezentácia výkonného riaditeľa futbalového klubu FC Liverpool Iana Ayrea. Taký bol obsah zaujímavej a podnetnej konferencie týždenníka TREND pod názvom Športový manažment 2014, ktorej mediálnym partnerom bol aj SportManagementSK.

Ako to je (bude) na Slovensku

Šport je fenoménom a platí to aj na Slovensku. Ročnou spotrebou 1.7 miliardy eur sa v SR podieľa dvoma percentami na hrubom domácom produkte. Pravda, vo vyspelých ekonomikách sa toto číslo blíži k piatim percentám. Napríklad vo  Fínsku či Francúzsku štát investuje do športovania každého obyvateľa ročne približne sto eur. „Ročný prínos športu na Slovensku je 809 miliónov eur a kumuluje 80-tisíc pracovných zmlúv,“ uviedol Ondřej Špaček z inštitútu KPMG (Česko). Pripomenul, že šport sa podieľa aj na úspore výdavkov na zdravotníctvo. Podľa neho by bolo prínosom pre financovanie športu na Slovensku pevné stanovenie percenta pre šport zo štátneho rozpočtu, čo by malo aj psychologický efekt.

Branislav Strečanský z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR informoval, že štát disponuje 140 miliónmi eur (na rok) na financovanie športu. Určiť objektívne kritériá prerozdelenia na jednotlivé odvetvia je zložité. Prieskum, ktoré si ministerstvo objednalo, a v ktorom sa zohľadňovali rôzne kritériá (výsledky, ktoré daný šport dosahuje, sledovanosť, preferovanie respondentov, kam by peniaze mali smerovať) ukázal, že rebríčky sa diametrálne líšili pri jednotlivých kritériách. Pri rozdeľovaní by sa mala  vziať do úvahy aj pridaná hodnota do spoločnosti, ktorú jednotlivé športové odvetvia prinášajú. Strečanský považuje za dôležité podporu športu detí vo veku od 6 do 18 rokov.  Ročne na jedno dieťa na jednu aktivitu to vychádza 300 eur a financovanie znáša rodič.  Štát by  to mal v budúcnosti spolufinancovať sumou 112 miliónov eur ročne, čo by zároveň prinieslo 7777 pracovných príležitostí. 

V koncepcii nového zákona o športe sa počíta aj so zakotvením sponzorskej zmluvy, ktorá by umožnila pri daroch odpočet zo základu dane.  Miroslav Hlivák z právnickej kancelárie Soukeník – Štrpka, podieľajúci  sa na legislatívnej stránke pripravovaného zákona o športe zdupľoval, že prijímateľ by v tomto prípade mal byť oslobodený od dane z príjmu.

Úspešné slovenské projekty

Generálny manažér úspešného basketbalového klubu žien Good Angels Košice Daniel Jendrichovský porozprával  o tom, ako aj  v „menšinovom“ športe možno pritiahnuť do hľadiska vyše 8-tisíc divákov a  vytvoriť projekt s dobrou mediálnou i reklamnou hodnotou. Vydarili sa najmä komerčné televízne spoty počas zápasov európskych súťaží. „Prieskumy ukázali, že 93 percent výskytu loga sponzorov bolo jasne rozpoznateľných a mediálne hodnota spotov sa dala vyčísliť sumou 130-tisíc eur,“ uviedol Jendrichovský. Podľa neho by sa na výnosoch z tipovania mali podieľať kluby, ktoré sú v stávkovej ponuke, čo už v niektorých krajinách funguje. „My si však neželáme, aby sa naše zápasy tipovalo,“ podotkol.

Majiteľ futbalového klubu MŠK Žilina Jozef Antošík, ktorý sponzorsky vstúpil do klubu v roku 1995 a od roku 2004 ho vlastní, sa na financovaní  klubu podieľa z veľkej miery prostredníctvom svojich firiem. V Žiline vybudovali momentálne najmodernejší futbalový štadión na Slovensku. „Postavili sme ho prevažne zo súkromných zdrojov, vybudoval sme aj futbalovú akadémiu,“ povedal Antošík. Upozornil aj na niektoré brzdiace momenty ako slabý televízny potenciál a nízku reputáciu futbalu na Slovensku. V rokoch 2007 – 2009 sa klubu darilo financovať z predaja hráčov (8 miliónov eur), v menej úrodných rokoch však musel príjmy „saturovať“ zo svojich firiem.

Peter Pukalovič, výkonný riaditeľ  ČSOB Maratónu priblížil marketingovú stratégiu pri organizovaní tohto úspešného podujatia, riaditeľ vydavateľstva Šport Press Marián Zíma hovoril o najčastejších chybách a omyloch v športovom marketingu a propagácii v médiách, hovorca a riaditeľ Podnikovej a marketingovej komunikácie Slovnaftu Anton Molnár spomenul okrem iného aj to, že jedna tretina „marketingových“ peňazí podniku smeruje do športu.

Liverpool ako silná a úspešná značka

„Pred štyrmi rokmi delili FC Liverpool od administrácie iba dni. Dnes je ekonomika klubu stabilizovaná a mužstvo sa vrátilo do Ligy majstrov,“ konštatoval vo svojej prednáške výkonný riaditeľ FC Liverpool  Ian Ayre. O tom, že ide o veľkoklub, svedčí aj ročný obrat okolo 250 miliónov libier a údaj o  600 zamestnancoch klubu  – na plný úväzok.

Aj s podporou nových majiteľov klubu začali oprašovať slávnu značku.  FC Liverpool má obrovskú fanúšikovskú základňu na celom svete. Ayer uviedol údaj z výskumu, podľa ktorého je tvorená potenciálne 588 miliónmi  priaznivcov The Reds. Nemálo ich je aj na Slovensku. „Dôležité je, že 35 miliónov je v snami v interaktívnom kontakte,“ dodal. Klub s nimi spolupracuje prostredníctvom sociálnych sietí i lokálnych webstránok na báze štyridsiatich rôznych platforiem.

Ruka v ruke so športovým vývojom napredovala aj marketingová práca v klube. „Kým pred štyrmi rokmi mal klub iba troch sponzorov, ktorí priniesli do neho 20 miliónov libier, dnes dosahuje ročný sponzorský príjem 120 miliónov,“  ilustroval šéf Liverpoolu. Významným príjmom klubu je takzvaný merchandising, čiže predaj klubových suvenírov. Tie sa predávajú na celom svete a Liverpool bude mať takýchto oficiálnych obchodov už čochvíľa 95.  Ročne to prináša do klubového rozpočtu zaujímavú sumu 118 miliónov libier.

Samozrejme, na príjmy majú vplyv športové výsledky, čo je vo futbalovom biznise rizikom podnikania. „Budovanie kádra a získavanie posíl je azda jeho najťažšou súčasťou,“ zdôraznil Ayre. V klube sa v poslednom období sústredili predovšetkým na mladých, perspektívnych hráčov. 

Ayre dal na známosť aj zámer klubu zmodernizovať štadión klubu. „Už o pár týždňov vyjdeme na verejnosť s projektom prestavby nášho domovského štadióna Anfield, do ktorého investujeme 150 miliónov libier.“

Výkonný riaditeľ Liverpoolu  sa stal aj krstným otcom práve založenej Nadácie Stars & Friends, ktorú zastrešuje Karol Csontó (na konferencii vtiahol poslucháčov do zákulisia futbalových prestupov), majiteľ rovnomennej športovej agentúry. Tá zastupuje hráčov ako Martin Škrtel, Juraj Kucka či Ján Ďurica, ktorí sa chcú aktívne podieľať na charitatívnych akciách nadácie. Škrtel, ktorého prestup manažoval na začiatku roka 2008 Csontó, patrí medzi opory zadných radov The Reds.

Ladislav Harsányi


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!