Správy
Štatistiky a analýzy
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
KALEIDOSKOP TÝŽDŇA: Prepustili trénera, akcie klubu stúpli
KALEIDOSKOP TÝŽDŇA: Zaujímavosti zo sveta športového marketingu
(21. apríl – 27. apríl 2014)
Aký môže mať vplyv na tok financií v klube prepustenie trénera? Môže byť dobrou investíciou pre sponzorov staviť aj na staršieho pretekára? Prečo stroskotali plány na zavedenie finančného stropu tímov F1? Čítajte v našom kaleidoskope.
Davida Moyesa v Manchestri United odvolali, burza reagovala
Slávny anglický futbalový klub Manchester United zažíva jednu z najhorších sezón za uplynulé desaťročia a je už jasné, že žiadnu významnejšiu trofej v tomto súťažnom ročníku nezíska. Manažér David Moyes, ktorý nastúpil do horúceho trénerského kresla po legendárnom a megaúspešnom Alexovi Fergusonovi (ten ho odporúčal klubu) v lete minulého roka, sezónu nedokončí. Pár kôl pred koncom ročníka ho odvolali. Ako a či pomôže Manchestru United zmena trénera po športovej stránke, ukáže čas. Na finančnom toku sa to však odrazilo okamžite. Moyesovo prepustenie sa v priebehu pár hodín prejavilo na cene akcií klubu. Na newyorskej burze, kde sa s nimi obchoduje, stúpla cena klubovej akcie o šesť percent a vyšplhala sa na 18,68 dolára (13,52 eura), čím dosiahla najvyššiu hodnotu za takmer celý posledný rok. Na druhej strane predčasný odchod Moyesa, ktorý zo 6-ročnej zmluvy naplnil iba desať mesiacov, vyjde klub na odstupnom na približne päť miliónov libier. A samozrejme, United musí investovať nemalé prostriedky do jeho nástupcu.
Pre Nike bol pristarý, vyhral bostonský maratón
Víťaz tohtoročného bostonského maratónu Meb Keflezighi tvrdí, že pred tromi rokmi prišiel o zmluvu s Nike pre vek. „Mám takmer 39 rokov a Nike si myslela, že som možno už príliš starý,“ povedal pre televíznu stanicu CNBC americký vytrvalec, ktorý do cieľa dobehol v osobnom rekorde 2:08:37 h. Po tom, ako mu Nike nepredĺžila zmluvu, nemal zhruba sedem mesiacov žiadneho sponzora športovej obuvi. Potom sa ho ujala spoločnosť Skechers, známa predovšetkým ako značka pre voľnočasové aktivity, respektíve životný štýl. Stalo sa tak v auguste 2011. Firma predstavila prvý raz svoju bežeckú topánku a potrebovala získať dôveryhodnosť a záujem na trhu. Ako ukázal čas, vsadenie na spoluprácu s Keflezighim, bolo to najlepšie, čo ju mohlo stretnúť. V novej bežeckej obuvi od nového sponzora Keflezighi chytil druhý dych, niekoľkokrát zlepšil osobné maximum a prišli víťazstvá na prestížnych maratónskych podujatiach. Na radosť pretekára i spokojnosť sponzora.
Mercedes podporoval rozpočtový strop v F1
Mercedes si želal zaviesť v kolotoči F1 hornú hranicu pre rozpočty tímov, narazil však na odpor veľkých stajní. „Podporovali sme finančný strop, aby sa zabránilo výdavkovým pretekom tímov a aby sa medzi nimi znížil odstup,“ povedal v internetovom rozhovore motoristický šéf stajne, Rakúšan Toto Wolff. Neochota niektorých tímov a ťažkosti s implementovaním tohto pravidla do praxe zapríčinili, že projekt vychádzajúci predovšetkým od svetovej automobilovej federácie FIA, stroskotal. „Ako tím sme sa presvedčili, že niektoré stajne nemôžu či nechcú ísť touto cestou,“ cituje agentúra SID Wolffa, ktorý uvádza aj konkrétny príklad: „Najlepším príkladom je Ferrari. Má veľa vybavenia, v motoristickom športe i v produkcii cestovných automobilov – všetko pod jednou strechou. To robí kontrolu a dozeranie ťažkým.“ V kráľovskej triede mnoho tímov pracuje pod úrovňou výrobných nákladov. Avšak, aby boli ako-tak konkurencieschopné lídrom ako Red Bull, Ferrari či Mercedes, idú za hranice svojich finančných limitov. Podľa Wolffa je správnou cestou preskúmať technické a športové pravidlá, pričom existujú „jasné pravidlá a procesy, aby mohli klesnúť výdavky.“ Úsilie však narazilo na odpor šiestich veľkých tímov. O ďalších alternatívach by sa 1. mája mali radiť na spoločnom stretnutí prezident FIA Jean Todt, šéf F1 Bernie Ecclestone a zástupcovia tímov.
Ladislav Harsányi