Dnes je 25.04.2024, meniny oslavuje Marek

Správy

Z domova

SportManagementSK LIVE 4: Príbehy úspešných organizátorov športových podujatí

0ad9e4a8f9.jpg

Na začiatku to chce nápad, potom treba pridať dávku nadšenia, entuziazmu a vytrvalosti. Tak nejako sa rodili príbehy organizátorov úspešných športových podujatí, ktoré sa dostali na Slovensku do povedomia aj  širšej verejnosti. V rámci 4. dielu seminárov  SportManagementSK LIVE, ktoré sa tradične konajú v priestoroch firmy Connect v bratislavskej Cvernovke,  ich živým a pútavým spôsobom  prezentovali  samotní organizátori športových podujatí.

Príbeh prvý: Bratislavský maratón

„Nápad, zanietenie, nadšenie a veľa práce.“  Týmito slovami „odpichol“ svoju prezentáciu Jozef Pukalovič, riaditeľ spoločnosti BE COOL s. r. o, organizátor predovšetkým bežeckých podujatí.  Kariéru  futbalistu i vyštudovaného právnika zamenil za usporadúvanie  športových akcií a poskytovanie cateringových služieb.  „Dali sme sa do toho s bratom. V  roku 2006 sa zrodil prvý ročník Bratislavského mestského maratónu a chytilo nás to,“ spomína na rozbeh Pukalovič a pripomína, že prvý rok je vždy najťažší.  „Najprv potrebujete ideu, musíte pridať nadšenie a vybudovať si tím ľudí okolo seba,“ radí Pukalovič.

Každým rokom sa podujatie rozrastalo a na 9. ročníku ČSOB Bratislava Marathonu  2014 sa  očakáva rekordný počet vyše 8-tisíc štartujúcich. K maratónu pribudli aj rôzne inovatívne formy behov ako je Night run (nočný beh), štafetový beh, ženský beh či Beh pre život.  Okrem samotného organizovania  pretekov rozšírili aktivity aj na edukačnú  stránku, vytvorili takzvanú detskú akadémiu, niektoré akcie majú aj charitatívny rozmer.

Podľa slov Jozefa Pukaloviča, štartovné na pretekoch pokrýva len časť nákladov, zväčša od 30 do 70 percent, záleží od konkrétnej akcie.  Ďalšie prostriedky zabezpečujú cez sponzorov. Najdôležitejšie sú pri ich získavaní  osobné kontakty. „Máme také skúsenosti, že sa dajú ľahšie „zlomiť“ firmy, ktoré razia filozofiu, že zdraví zamestnanci tvoria zdravú firmu a podpora ich pohybových aktivít sa v tomto smere odrazí pozitívne,“ tvrdí  Pukalovič.

Príbeh druhý:  Železní muži na Orave

Peter Paľa je pracovníkom Horskej záchrannej služby Západné Tatry. Vzťah športu a k prírode, pestovaný od malička, ho napokon priviedol  k triatlonu – avšak až vo veku 24 rokov. „Po niekoľkých pretekoch mi napadlo: čo takto skúsiť zorganizovať  triatlon v netradičnom horskom prostredí? Dal som sa do toho bez akýchkoľvek skúseností, avšak s chuťou, odvahou a snahou dosiahnuť  cieľ,“ rozprával Paľa.  Najprv to mala byť iba malá lokálna akcia pre zhruba 15 ľudí, ale napokon sa na štarte zišlo 130 pretekárov troch krajín. Štvrtý ročník ORAVAMAN-u  s centrom v Zuberci, ktorý sa uskutoční tento rok, „vypredali“ za 11 minút a privítajú 600 pretekárov z trinástich krajín.  Nielen počet pretekárov, ale aj dĺžka a náročnosť trate  sa z roka na rok zvyšovali, a tá  tohtoročná už bude spĺňať parametre „polovičného“ Ironmanu.  Hviezdou bude Španiel Marcel Zamora, víťaz viacerých renomovaných pretekov súťaží Ironman.

Paľa pri etablovaní športového podujatia považuje za dôležité „originalitu a vyplnenia diery na trhu.“ Zároveň odporúča: „Zostaňte sami sebou a choďte svojou cestou.“  Podujatie Oravaman organizuje nielen ako rýdzo športové, ale aj ako rozšírenie foriem tamojšieho cestovného ruchu a súčasť  folklóru.

Príbeh tretí: Bruselská inline inšpirácia

Marek Majerčák organizuje už 11. rok obľúbené podujatie Bratislava-inline.  Myšlienka sa zrodila v hlave vtedy  iba 24-ročného chlapíka a jeho o tri roky mladšej priateľky (dnes manželky), keď ich na ulici  Bruselu odrezal od prechodu na druhú stranu ulice „konvoj“ inline korčuliarov. „Vtedy nám napadlo, čo takto zorganizovať  čosi podobné v Bratislave,“ spomína Majerčák na story spred jedenástich rokov.

„Začínali sme bez skúseností, kontaktov a kapitálu,“ pripomenie. Za desaťročie existencie podujatia prešli inlineisti počas 101 jázd 1111 kilometrov a kolieskové korčule si ich obulo 76 709.  Preteky sa snažia spojiť s výnimočnými udalosťami mesta, akými bolo napríklad otvorenie Mostu Apollo či tunela Sitina.

„Pri získaní ľudí pre projekt sa musíte vediete prezentovať a mať presvedčovacie schopnosti. Podujatia sa nedajú organizovať bez sponzorov. Platí zároveň téza, že ak ich už máte, ľahšie si ich udržíte, než získate nového,“ zdôraznil.  Treba si vypracovať aj projekt mediálnej komunikácie a propagácie, využívať  web,  sociálne siete (upozornil však aj na ich dvojsečnosť) a podobne.

Rezumé

Na seminári Organizácia úspešného športového podujatia  sa prednášajúci  podelili aj  o svoje skúsenosti v oblasti zabezpečovania  zdravotnej stránky a celkovej  bezpečnosti na akciách. Debatovalo sa o  legislatívnych rámcoch a nových zákonoch pri  organizovaní športových podujatí, ochrane osobných údajov  i o množstve povolení, ktoré musia získať, aby  sa preteky vôbec mohli uskutočniť.

Zároveň vtipnými a kurióznymi príhodami z praxe, rozprávaním o „trapasoch“ či niektorých zlyhaniach,  sa im podarilo témy odľahčiť a navodiť príjemnú  a neformálnu atmosféru seminára.

Ladislav Harsányi
 
 
 


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa