Dnes je 08.05.2024, meniny oslavuje Ingrida

Správy

Z domova

Top 20 futbalových klubov s najvyššími príjmami

Deloitte.jpg

Spoločnosť Deloitte každoročne analyzuje príjmové ukazovatele svetových futbalových klubov. Výnimkou nebola ani sezóna 2012/13, ktorá opäť zamiešala celkovým poradím. Na povrch vyplynulo množstvo zaujímavých faktov. Nebolo žiadnym prekvapením, že sa do top 20 najviac zarábajúcich klubov nedostal jediný futbalový klub pochádzajúci z mimoeurópskeho územia. Naproti tomu, viac ako tretina analyzovaných klubov má iného ako európskeho vlastníka. Šesť anglických klubov si svoju pozíciu v top 20 udržalo. Z francúzskych klubov však zostal  len jediný. Kto prestal byť konkurencieschopný? Kto atakuje svetovú elitu?

Oproti predchádzajúcej sezóne vzrástli príjmy klubov top 20 z pôvodných 5 mld. € na 5,4 mld. €. Príjmy z predaja lístkov a permanentiek, z vysielacích práv a z komerčných aktivít (príjmy od sponzorov, merchandising) narástli spolu o 8 %. S tým úzko súvisí aj fakt, že príjmy všetkých 20 klubov sa nedostali pod hranicu 100 mil. € od sezóny 2007/08. Pre porovnanie, v prvom vydaní Money League 1996/97 generoval príjmy prevyšujúce 100 mil. € jedine Manchester United.

Na najvyššom stupienku sa neumiestnil nikto iný, ako Real Madrid. Tento klub drží toto prvenstvo už 9. rok, čím prerušil nadvládu Manchestru United, ktorá trvala dlhých 8 rokov. Podarilo sa mu to aj vďaka tomu, že hlavný konkurent z Barcelony zaznamenal mierny pokles celkových príjmov. Rozdiel medzi španielskymi gigantmi sa totiž oproti predchádzajúcej sezóne prehĺbil na 36,3 mil. €. Jednu z mnohých zmien môžeme postrehnúť aj na 3. a 4. najvyššej priečke. V predchádzajúcej sezóne štvrtý Bayern München vystriedal na 3. priečke Manchester United. Prvú päťku uzatvára Paris Saint-Germain, ktorý obsadil v hodnotenej sezóne najvyššiu priečku, akú kedy francúzsky klub, podľa hodnotenia Deloitte, obsadil. Výrazný obrat zaznamenal klub z Paríža v roku 2011, kedy klub prevzala spoločnosť Qatar Investment Authority. Práve v tomto období narástli klubové príjmy najvýraznejšie a klub sa po prvý krát umiestnil v rebríčku top 20 Money League. Konkrétne, v sezóne 2011/12 obsadil 10. miesto. Zaujímavým faktom je, že práve tomuto klubu sa podarilo dosiahnuť najvyššie príjmy z komerčných aktivít. Nikomu inému sa doposiaľ v tejto oblasti nepodarilo dopracovať k príjmom vo výške 254,7 mil. €. Aj vďaka tejto časti príjmov sa celkové príjmy klubu navýšili od roku 2009 takmer 5-násobne. V ďalších rokoch sa tak môžeme dočkať aj toho, že sa klub z Parku princov posunie o nejakú tu priečku vyššie.

Druhej päťke kraľuje iný miliardársky klub – Manchester City. Oproti predchádzajúcim rokom sa mu podarilo preskočiť oboch hlavných rivalov – FC Chelsea (7. miesto) a Arsenal Londýn (8. miesto). Klub AC Milan sa dostal do prvej 10 aj napriek náročným podmienkam. Súčasťou talianskeho futbalu je totiž duálne využívanie futbalových štadiónov. Užívanie štadióna s Interom Milan má za následok nižšie náklady, avšak predaj lístkov a rozvoj komerčných aktivít je omnoho náročnejší. Dlhé roky sa v prvej 10 objavoval aj ďalší tradičný anglický klub FC Liverpool. V súčasnom hodnotení sa po prvý krát od sezóny 1999/2000 umiestnil mimo najlepšej 10.

Za zmienku stojí aj umiestnenie dvoch úspešných tureckých klubov. Galatasaray Instanbul sa umiestnil na 16. priečke, čo je doposiaľ jeho najúspešnejší výsledok. Progres tohto klubu sa spája najmä s moderným futbalovým stánkom Türk Telekom Arena a tiež s výraznejšími úspechmi v Champions League. O tom, že tento klub zaznamenal v posledných rokoch pozoruhodný vzostup, svedčí aj skutočnosť, že ide o 3. najobľúbenejší klub, čo sa týka sociálnej siete Twitter. Fenerbahçe sa na Twitteri pýši 6. miestom, kým v rebríčku klubov s najvyššími príjmami zaostala za svojim tureckým rivalom o 2 priečky.

Do prvej 20 sa pomaly predierajú aj kluby z ďalších krajín. Potvrdzuje to najmä 24. miesto brazílskeho tradičného klubu SC Corinthians, 26. miesto portugalskej Benfiky, či 27. miesto Ajaxu Amsterdam.

Celkove prijmyPríjmy z predaja lístkov a permanentiek

Čo sa týka jednotlivých zložiek príjmov, poradie sa nám od toho predošlého mierne diferencuje. Konkrétne, príjmy z predaja lístkov narástli oproti predchádzajúcej sezóne o 60 mil. €. Za najlepšie hospodáriaci klub môžeme označiť Manchestru United, ktorý hráva svoje domáce zápasy na takmer 76-tisícovom Old Trafforde. Cenovú politiku má nastavenú skutočne výborne. Za poslednú sezónu dokázal vyprodukovať 127,3 mil. €. Hneď za ním nasledujú dvaja španielski giganti (FC Barcelona a Real Madrid). Miernym prekvapením je Arsenal Londýn, ktorý vo svojom luxusnom stánku pojme viac ako 60-tisíc divákov. Aj napriek nie príliš vysokej kapacite štadióna a miernemu poklesu príjmov zo vstupeniek, si vysoký štandard udržal.

Inou kapitolou je FC Bayern München, ktorý hrá v lige s najvyššou návštevnosťou. Obsadil totiž ,,až“ piatu priečku. Je to najmä v dôsledku toho, že sa vedenie Mníchovčanov snaží vyjsť v ústrety svojim fanúšikom a tak najvyššie zisky zo vstupného nie sú prioritou. Viac už v nasledujúcej tabuľke. 

Prijmy z predaja listkov

Príjmy z vysielacích práv 

Podobne ako príjmy z predaných lístkov, tak aj príjmy z vysielacích práv vzrástli oproti predchádzajúcej sezóne minimálne. Zaznamenaný progres predstavuje zhruba 35 mil. €. Tak ako v prípade príjmov z predaja lístkov profitovali najmä španielske a anglické kluby, v tomto prípade sa výraznejšie ,,vyšvihli“ tradičné talianske kluby – Juventus Turín a AC Milan.

I keď sa návštevnosť talianskej ligy pohybuje len na úrovni 23-tisíc divákov na zápas, príjmy z vysielacích práv to plne vynahradzujú. Príjmy z vysielacích práv týchto dvoch talianskych klubov tvoria spolu okolo 307 mil. €. Dokážu sa tak vyrovnať 3 anglickým klubom (Manchester United, Arsenal Londýn, Manchester City), ktorých príjmy z vysielacích práv tvoria spolu len o 25 mil. € viac.

Prijmy z vysielacich prav

Príjmy z komerčných aktivít 

Pod komerčné aktivity spadajú sponzorské zmluvy a taktiež príjmy z mechandisingu. V sezóne 2011/12 tvorili s hodnotou 1,8 mld. € viac ako 37 % celkových príjmov všetkých klubov. V nasledujúcej sezóne vzrástli až nad 2,2 mld. €, čím pokryli 42 % celkových príjmov. Na začiatku sezóny 2013/14 má 7 z 20 analyzovaných klubov hlavného sponzora - leteckú spoločnosť zo stredo-západu. Tento trend potvrdzuje aj líder nasledujúcich štatistík  - Paris Saint-Germain, ktorý ešte v sezóne 2010/11 medzi top 20 nefiguroval. V nasledujúcej sezóne sa však jeho príjmy z komerčných aktivít vyšplhali na takmer 140 mil. €. Lídra celkového poradia dokázal poraziť aj mníchovský Bayern. Z príjmami 237,1 mil. € prevýšil Real Madrid o viac ako 25 mil. €. Príjmy z komerčných aktivít tvoria 55 % ich celkových príjmov. Ešte nižšie klesla FC Barcelona, ktorú prevýšil aj Manchester United. Ten si vďaka mnohým lukratívnym kontraktom polepšil o viac ako 30 mil. €. 

Prijmy z komercnych aktivitZastúpenie krajín v top 20

Ako už bolo zmienené, nie je to iba o piatich „najlepších“ futbalových krajinách. Futbal sa stáva čoraz viac globálnejšou záležitosťou, čo potvrdzujú aj meniace sa ekonomické podmienky v jednotlivých krajinách. Od sezóny 2007/08 sa medzi top 20 elitou neobjavil žiadny klub pochádzajúci z krajiny mimo veľkej päťky (Anglicko, Španielsko, Taliansko, Nemecko, Francúzsko). V sezóne 2012/13 to podobne, ako v roku 2007 prelomil turecký klub Fenerbahçe. V poslednej analyzovanej sezóne sa mu to podarilo aj spoločne s Galatasarayom Instanbul. Kým v predchádzajúcej sezóne figurovalo v top 20 len 5 krajín (Anglicko – 7 klubov, Taliansko – 5, Nemecko – 4, Francúzsko – 2, Španielsko - 2), sezóna 2012/13 rozšírila obzory aj do Turecka. Zastúpenie klubov bolo nasledovné: Anglicko – 6, Nemecko – 4, Taliansko – 4, Španielsko – 3, Turecko – 2, Francúzsko – 1.

Vývoj príjmov z komerčných aktivít v priebehu 5 rokov

V nasledujúcej časti sa spolu pozrieme na to, kto dokázal vyťažiť najviac finančných prostriedkov zo sponzorských kontraktov a tiež z merchandisingu, čo sa týka posledných 5 analyzovaných sezón. Konečné poradie zo sezóny 2012/2013 totiž neodzrkadľuje reálny obraz vypovedajúci o dlhodobej úspešnosti.

Bayern München

V súčte posledných 5 rokov dopadol najlepšie nemecký Bayern München, ktorý dokázal vyprodukovať príjmy  vo výške takmer 950 mil. €. Prvenstvo si udržiaval po dlhé roky, no v sezóne 2012/2013 ho dokázal po prvý krát poraziť PSG. Stalo sa tak aj napriek tomu, že oproti predchádzajúcej sezóne vzrástli jeho komerčné príjmy o 18 %. V poslednej analyzovanej sezóne išlo o jeden z 3 klubov, ktoré sa dostali nad hranicu 200 mil. €. Ďalšou impozantnou štatistikou je, že príjmy z merchandisingu narástli oproti predchádzajúcej sezóne o 44%. Konkrétne vzrástli z 25,4 mil. € na 82,8 mil. €.

Čo sa týka príjmov od sponzorov, za zmienku stojí kontrakt so spoločnosťou Deutsche Telekom, ktorá im od sezóny 2013/14 bude vynášať 30 mil. € za sezónu. Počas ďalších sezón bude táto hodnota rásť o ďalších 5 mil. €. Jedným z dlhotrvajúcich vzťahov je spolupráca so spoločnosťou Adidas, ktorá poskytuje Bavorom 25 mil. € za sezónu. Do pokladne výraznejšie prispieva tiež finančná spoločnosť Allianz. Konkrétne im za práva názvu štadióna poskytne ročne 6 mil. €.

Real Madrid

Ďalším klubom v poradí je Real Madrid, ktorý sa počas niekoľkých sezón dokázal vyrovnať nemeckému klubu len v sezóne 2010/2011, kedy v porovnaní s Bayernom vyprodukoval o 5 mil. € menej. Počas posledných 5 sezón vzrástli jeho príjmy z komerčných aktivít o viac ako 50 %. V celkovej klasifikácii však skončil na druhej priečke.

K úctyhodným 211 mil. € sa dopracoval spoluprácou s mnohými zahraničnými partnermi. Za zmienku stojí jeho nový kontrakt s leteckou spoločnosťou Emirates, ktorý prinesie do klubového rozpočtu 30 mil. € ročne. Oproti predchádzajúcim 15 mil. € od stávkovej spoločnosti Bwin, ide o naozaj veľký skok. Dohoda, ktorá nadobudla platnosť začiatkom sezóny 2013/14, nie je jediná. Ku kontraktu platnému až do roku 2020 si „biely balet“ prilepší o ďalších 32 mil. € od spoločnosti Adidas.

Real prijmy

FC Barcelona

Ďalším klubom, ktorý v súčte posledných 5 sezón dosiahol nad hranicu ¾ miliardy €, je španielsky gigant FC Barcelona. Ide o jediný klub z top 8, ktorý zaznamenal pokles príjmov z komerčných aktivít. Pokles o 10 mil. € nie je zanedbateľná hodnota, keďže v predchádzajúcich sezónach vzrastali ich komerčné príjmy v priemere o 25 mil. € sezónne. Počas dvoch sezón (2010/11, 2011/12) dokázali vyťažiť z komerčných príjmov takmer 65 mil. €. Sezóna 2012/13 však už taká úspešná nebola. 5,5 %-tný pokles bol spôsobený najmä neúčasťou klubu v európskom Superpohári a tiež na Majstrovstvách sveta klubov, kam sa kvalifikovali v sezóne 2011/12. V hodnotení ďalšej sezóny si klub pravdepodobne o nejaké tie „drobné“ prilepší. Začiatkom sezóny 2013/14 klub začal spolupracovať s katarskou leteckou spoločnosťou Qatar Airways, ktorá im v tejto sezóne poskytne finančnú injekciu vo výške 30,5 mil. €. V prípade víťazstva v Champions League sa dopracujú k ďalším 5 mil. €.

Len nedávno vyšla na povrch správa o spojení tohto klubu s počítačovým gigantom Intel. Išlo o prevratný marketingový ťah, keďže logo zástupcu IT priemyslu sa bude objavovať na vnútornej strane oficiálnych dresov. Hlavným mottom je slogan „Intel Inside“. Dohoda bola uzavretá až do roku 2018, pričom im za toto obdobie pribudne na konto 19,2 mil. €.

Manchester United

V poslednej analyzovanej sezóne prevýšil Barcelonu posledný anglický majster Manchester United s hodnotou komerčných príjmov 177,9 mil. €. Navýšenie týchto príjmov dokázali počas 5 sezón navýšiť naozaj úctyhodne. Oproti sezóne 2008/09 navýšili príjmy z komerčných aktivít o takmer 100 mil. €, čo je viac ako 115 %-tný nárast. Podobný kúsok sa podaril už len Manchestru City, ktorý navýšil svoje príjmy z komerčných aktivít takmer 8-násobne. To však najmä vďaka príchodu arabských šejkov a bohatých spoločností.

Aj napriek tomu, že sa „červení diabli“ počas 17-ročného publikovania Money League po prvý krát neumiestnili v najlepšej 3, ich komerčné príjmy vzrástli veľmi výrazne. Ich viac ako 32 mil. € vysoký nárast dokázal prekonať len PSG a Bayern München.

Jednou z mnohých lukratívnych dohôd je 7-ročná spolupráca s General Motors (Chevrolet) v hodnote 559 mil. $, ktorá nadobudne platnosť v sezóne 2014/15. Hoci bude poisťovací gigant Aon nahradený novým ,,jersey sponzorom“, stále zostane súčasťou pomenovania tréningového komplexu v Carringtone. Rovnako tak zostane súčasťou ich tréningového oblečenia.

United prijmy

FC Liverpool

 Na piatku priečku sa dostal FC Liverpool možno trochu prekvapivo. Za ostatnou elitou zaostal vcelku dosť výrazne, no počas predchádzajúcich sezón nedokázal žiadny iný, ešte nezmienený, klub vyťažiť z komerčných aktivít viac. Atakujúci Manchester City bol totiž najaktívnejší až v posledných dvoch analyzovaných sezónach.

Príjmy z komerčných aktivít vzrástli v porovnaní s predchádzajúcou sezónou o 15 % a to aj napriek neúčasti klubu v Lige majstrov UEFA. V celkovom meradle tvorili takmer 50 % celkových príjmov. V tejto štatistike dokázali predbehnúť aj svojich anglických rivalov – Arsenal Londýn a FC Chelsea. Na vyššie hodnoty sa dokázali dostať len kluby z top 6 celkového hodnotenia.

V sezóne 2012/13 bola nahradená spoločnosť Adidas značkou Warrior. Táto športová značka, ktorá sa snaží presadiť na trhu, poskytuje ročne „The reds“ 29 mil. €. V posledných rokoch sa Liverpoolu naozaj darí rozširovať svoje obchodné portfólio. V roku 2013 predĺžil zmluvy so Standard Chartered a s pivovarom Carlsberg až do konca sezóny 2015/16. Podarilo sa im tiež uzavrieť dve nové 3-ročné dohody. Ako s Electronic Arts, tak aj so zástupcom nápojového priemyslu – Gatorade.

Liverpool prijmy

Milan Lajčin

Zdroj: Deloitte


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!