Dnes je 29.04.2024, meniny oslavuje Lea/Leo

Správy

Brands

Marketingové práva na názvy štadiónov sa stávajú významným finančným artiklom

uvodny obrazok - štadiony.jpg

Futbalová Európa je v tomto smere v porovnaní so Slovenskom bezpochyby o niekoľko krokov vpred. V Corgoň lige sa totiž týmto smerom uberajú len Zlaté Moravce. Generálny sponzor ViOn figuruje ako v názve klubu, tak aj v názve štadiónu. Špecifickým prípadom je FK Senica s akcionárom OMS Arena Senica, a.s.. Najúspešnejšie kluby ako Slovan Bratislava alebo MŠK Žilina doposiaľ nepodnikli podobné aktivity. Naopak v susednom Česku sú na tom o niečo lepšie. V najvyššej súťaži štadióny 4 tímov nesú názov jedného z generálnych sponzorov. Slavia Praha alebo Sparta Praha už dlhé roky nesie názov Eden Aréna resp. GENERALI Arena.

V európskom futbale nie je žiadnou kuriozitou predávať práva na názov štadiónu. Popredné európske kluby majú uzatvorené lukratívne zmluvy, ktoré tvoria nemalé % ich celkových príjmov. Marketingové práva na názov futbalového štadióna sa speňažujú všetkými možnými spôsobmi. Niektoré futbalové kluby sa dokonca rozhodli ponúkať ako priestor na reklamu aj názvy z tribún. Veľké korporácie, podniky, či ,,šejkovia“ presadzujú svoje podniky a uberajú sa aj touto marketingovou cestou. Často krát smerujú svoje finančné injekcie nielen do chodu klubu, ale aj do názvu štadióna. Či už ide o anglické kluby ako Manchester City (Etihad Stadium), Arsenal (Emirates Stadium) alebo nováčika v tejto sezóne, Hull City (KC Stadium). Naproti tomu, niektoré kluby sa vyberú inou cestou a zachovávajú si svoje historické názvy štadiónov po dlhé roky. Štadión Realu Madrid je jedným z množstva príkladov. Už od roku 1955 nesie názov významnej postavy histórie tohto klubu, Santiaga Bernabéa, ktorý ho nechal postaviť ešte v roku 1947. Tiež kluby ako Liverpool (Anfield), Manchester United (Old Trafford) alebo FC Barcelona (Camp Nou) nezmenili názov už niekoľko desaťročí.

Na Slovensku fungujeme odlišne ako vo futbalovo vyspelej Európe. V najvyššej slovenskej futbalovej lige je momentálne zastúpených 12 mužstiev. Z toho len klub zo Zlatých Moraviec nesie názov súkromného investora. V ,,rukách“ investora je aj futbalový klub zo Senice, avšak presadiť oficiálny názov OMS Arena sa doposiaľ nepodarilo. Medzi ostatnými účastníkmi nenájdeme mnoho adeptov, aj preto že štadióny sú často krát vo vlastníctve mesta. Posun vpred by mohli spôsobiť práve rekonštrukcie štadiónov po celom Slovensku.

 

Zlaté Moravce – Štadión FC ViOn

Tento útulný štadión s kapacitou 5000 divákov sa, po rekonštrukcii v roku 2007, stal marketingovým lákadlom mnohých investorov. V roku 1998 tu dokonca slovenská futbalová reprezentácia odohrala priateľský zápas proti Islandu. Ešte stále rozvíjajúcemu klubu, ktorého vznik sa datuje do roku 1995, sa podarilo získať do svojho sponzorského portfólia takého významného sponzora, akým ViOn nepochybne je. Ide o miestneho sponzora, ktorý nasmeroval celú svoju stavebnú činnosť na tuzemsko. Na našom území pôsobí už od roku 1998. Ich predmetom podnikania sú také činnosti, ako maloobchod so stavebným materiálom, prípravné práce pre stavbu, predaj stavebných výrobkov a mnohé iné.

 

FK Senica – Štadión FK Senica

OMS Arena Senica, a.s., ako majoritný vlastník tohto štadióna vložil do infraštruktúry už nemalé peniaze. Štadión bol postavený v roku 1962, no v roku 2009 vložil majiteľ do rekonštrukcie 1,5 mil. €. Štadiónu však aj po vstupe tohto partnera ostal pôvodný názov. Každý si môže urobiť názor sám, či tento moderný stánok je hodný názvu zmieneného investora. Kapacita 4500 divákov a 600 parkovacích miest nie je žiadna Eden Aréna, ale na pomery tohto malého mestečka to nie je vôbec zlá vizitka. Jeden z 3 generálnych sponzorov, OMS Arena patrí medzi lídrov v segmente osvetlenia v Európe. Distribuuje do viac ako 122 krajín, pričom zamestnáva viac ako 1000 zamestnancov. Export tvorí až 98%, čo znamená že táto firma by určite uvítala úspešnejšie pôsobenie klubu aj na európskej scéne. Senici sa to však tento ročník nepodarilo, tak ako si to viacerí predstavovali.

 

ŠK Slovan Bratislava – Pasienky

Pasienky s kapacitou 11907 divákov sú len prechodný domovský stánok Slovanu. Slovan tu hráva domáce zápasy od roku 2010, kedy musel nútene opustiť svoj doterajší ,,domov“. Bývalý štadión “Tehelné Pole“ sa dnes pomaly stáva minulosťou a pred očami má už nejeden slovanista novo vybudovaný komplex, ktorý bude zároveň národným štadiónom. Tento sen sa stáva skutočnosťou aj vďaka prezidentovi ŠK Slovan, Ivanovi Kmotríkovi, ktorý investuje do výstavby nemalé peniaze.

 

MŠK Žilina – Štadión MŠK Žilina

V prípade Žiliny hrá dôležitú úlohu to, že klub je vo vlastníctve mesta. Rovnako to platí aj pre tento najmodernejší futbalový stánok na Slovensku. Štadión z pod Dubňa má kapacitu 10 790 divákov a hrávajú tu zápasy aj slovenskí reprezentanti. Tento moderný komplex sa rekonštruoval ešte v roku 2006, kedy sa majitelia klubu rozhodli aj takýmto spôsob prilákať divákov na štadión.

 

Spartak Trnava – Štadión Antona Malatinského

Ak všetko bude prebiehať ako má, v Trnave sa môže hrať futbal na novom štadióne už v prvom polroku 2015. Historický stánok sa totiž nachádza vo výraznej rekonštrukcii. Na štadióne s kapacitou 18 448 boli začaté už rozsiahle búracie práce. Bude tam stáť totiž moderný komplex, financovaný súkromným investorom City-Arena, a.s.  Výsledkom bude ohromujúca City Aréna, ktorej kapacita bude 17 500 sedadiel. Súčasťou areálu bude tiež dvojpodlažné podzemné parkovisko, administratívne priestory a obchodné centrum s multikinom. Za zmienku stojí aj skutočnosť, že komplex bude spĺňať štandardy moderných stavieb vrátane ekologických technológií a taktiež energetickej úspornosti. Predpokladané investičné náklady v hodnote 79 mil. € sú určite nemalou investíciou, no výnosy z plánovaných aktivít sa za niekoľko rokov budú šplhať určite do závratných výšin. Komunikáciu pre prenájom priestorov v areáli zastrešuje svetovo uznávaná spoločnosť Cushman & Wake field. Doposiaľ sa jej podarilo získať také významné značky ako H&M, C&A, Humanic, Deichman, GAUDÍ, Guess, Tommy Hilfiger, Fann Parfumerie, Domoss a mnohé ďalšie. Predseda predstavenstva City-Arena, a.s., Pavol Adamec sa o vyťaženosť priestorov vôbec neobáva. ,,Podľa prieskumov našich partnerov sa náš projekt teší vysokému záujmu o prenájom obchodných priestorov. V strednej Európe sme najžiadanejším projektom, čo sa týka záujmu prevádzkovateľov,“ vyjadril sa Pavol Adamec.

 

AS Trenčín – Štadión na Sihoti

AS Trenčín a jeho  “štadión na Sihoti“ sa nepredstavil na európskej scéne v najlepšom svetle. UEFA malo voči infraštruktúre štadiónu až 16 výhrad a tak svoje domáce pohárové zápasy museli odohrať v Dubnici. Štadión vyrástol ešte v 60. rokoch 20. storočia, preto musel doposiaľ podstúpiť už nejednu rekonštrukciu. Tou najvýraznejšou bolo položenie umelej trávy v roku 2005. Štadión sa v súčasnosti nachádza v takom stave, že rekonštrukcia je priam nevyhnutná. Rovnako navýšenie kapacity zo súčasných 4300 na 5500 by nebolo na zahodenie.

 

Dukla Banská Bystrica – Štadión SNP

Tento štadión, niekedy nazývaný aj “štadión na Štiavničkách“ postavili v roku 1957 na mieste bývalých mestských kúpeľov. Kapacita štadióna je 10-tisíc, avšak z toho ,,len“ 7380 na sedenie. Na rekonštrukciu sa dodnes nevyčlenili veľké financie a aj preto je krytých len 1920 sedadiel.

 

DAC Dunajská Streda – Mestský štadión

Nováčik najvyššej súťaže s viac ako 100 ročnou históriou obsadil v druhej najvyššej súťaži 1. miesto so 6-bodovým náskokom pred Podbrezovou. Môže sa pýšiť druhým najväčším futbalovým stánkom na Slovensku. Avšak z kapacity 16410 miest je len 3410 na sedenie. O modernej infraštruktúre v tomto prípade rozhodne hovoriť nemôžeme. V roku 2002 bola zrekonštruovaná len hlavná tribúna a tak zvyšok štadióna zostáva nedobudovaný. Niet sa potom čudovať, že sponzori tento zastaraný štadión ,,obchádzajú”.

 

MFK Košice – Štadión Lokomotívy v Čermeli 

Podobne ako v Dunajskej Strede, ani v Košiciach nemôžeme hovoriť o modernej infraštruktúre štadióna. Kapacita štadióna 9000 miest určite nie je hodnoverná výpovedná hodnota.

 

FC Nitra – Štadión FC Nitra

Štadión z pod Zobora je situovaný v tichej lokalite Sihoť, pod nitrianskym hradom. S kapacitou 11650 miest sa môže pýšiť ako 4. najväčší štadión na Slovensku. Na tomto viac ako 100-ročnom štadióne však v poslednom období domáci nezaznamenali výraznejší úspech. V ére samostatnosti bol ich najväčší úspech 3. miesto v domácej lige v sezóne 2007/2008. Aj preto príchod výraznejšej finančnej podpory verejnosť neočakáva.

 

Spartak Myjava – Štadión Spartaka Myjava

Po postupe do najvyššej súťaže, vedenie Spartaka robilo všetko preto, aby sa medzi slovenskú elitu hladko začlenili. Nikto určite nebude pochybovať o tom, že sa im to viac ako len čiastočne podarilo. Systematická práca v tomto klube dostala Myjavu v poslednej skončenej sezóne na vynikajúce 5.miesto. Rekonštrukcia štadióna po postupe bola tiež nevyhnutnou súčasťou. V krátkom čase sa im podarilo vybudovať tento útulný futbalový stánok s kapacitou 2709 miest, ktorý teší najmä miestnych. Ide o najmenší futbalový štadión medzi účastníkmi Corgoň ligy.

 

MFK Ružomberok – Štadión MFK Ružomberok

MFK Ružomberok hostí súperov na “štadióne MFK Ružomberok“. Tento štadión z pod Čebraťa má kapacitu 4 817 divákov.

 

Predaj marketingového priestoru (názov štadióna) v Premier League

Manchester City – Etihad Stadium

Keď pred 2 rokmi letecká spoločnosť Etihad Airways vstúpila do partnerstva s týmto klubom, Manchester City sa stal ďalším ,,do partie“ s finančnou neobmedzenosťou. Mansour bin Zayed Al Nahyan, ako 100%-tný vlastník klubu, sa rozhodol investovať do klubu s nie príliš bohatou históriou na úspechy. Čo sa týka štadióna, výraznú rekonštrukciu podstúpil v roku 2003, kedy ešte niesol názov ”City of Manchester Stadium”. 10-ročný kontrakt so spoločnosťou Etihad Airways posunul klub do nových finančných možností. 15-ročná zmluva, v hodnote 100 miliónov £, na marketingové práva názvu štadióna hovorí za všetko. Ďalším krokom vedenia v najbližšej budúcnosti je zväčšiť kapacitu štadióna z pôvodných 47805 na rovných 60-tisíc miest.

 

Arsenal Londýn – Emirates Stadium

Podobne ,,The Gunners”, ešte  v roku 2004, podpísali 100-miliónový kontrakt so spoločnosťou Emirates. Zmluvu si poistili až do roku 2019. Štadión s kapacitou 60361 miest, tiež známy ako Ashburton Grove, tak bude slúžiť Arsenalu minimálne ďalších 5 sezón. Spoločnosť sa zaslúžila o výstavbu tohto výnimočného stánku a tak okrem financovania FIFA ,,sype“ dotácie aj do tohto Londýnskeho klubu.

 

Manchester United – Old Trafford

Historický názov tohto štadiónu zostáva už dlhé roky nedotknutý. Osobnosť typu Sir Alex Ferguson, ktorý manažoval klub od roku 1986 až do tohto roka, však môže v najbližších rokoch všetko zmeniť. Hlavnému sponzorovi, spoločnosti Aon, sa doposiaľ tzv. ”stadium naming rights“ nepodarilo získať. Rozhodli sa tak pre priechodnejšiu cestu. Po dlhých rokovaniach sa im podarilo, po reklamnom priestore na dresoch, získať aj ďalší reklamný priestor. Tréningové centrum v Carringtone nesie od polovice tohto roka meno “Aon training complex”. ,,Červeným diablom” to vynesie spolu neuveriteľných 190 mil. €.

 

Kluby, ktoré si dokázali historický názov štadióna zachovať

FC Liverpool – Anfield Road

Tento staručký štadión nehostili vždy len ,,The reds“. Futbalový stánok, postavený pred viac ako storočím v roku 1884, obýval 8 rokov, iný klub z mesta Beatles, FC Everton. Po odchode Evertonu do Goodison Parku, John Houlding založil nový klub FC Liverpool, ktorý hráva domáce zápasy na Anfield Road dodnes. Kapacita 45362 nie je ničím gigantickým, no podľa veľkosti stavia štadión na 6. priečku anglickej Premier League. Najhlučnejší fanúšikovia v Anglicku tu vedia vytvoriť dych vyrážajúcu atmosféru. Najmä známa tribúna “the kop”, ktorá počas posledných 40 rokov bola až 3-krát prebudovaná. Z pôvodných 28-tisíc, čo bola jedna z najväčších tribún na svete, ostalo dnes len 12390 miest. Jedným z dôvodov bolo aj zvýšenie bezpečnostných opatrení po roku 1989, kedy sa udiala na štadióne Hillsborough najkrvavejšia tragédia v dejinách anglického športu. V roku 2007 sa diskutovalo o výstavbe nového 61-tisícového stánku, no zlé hospodárenie vtedajších majiteľov (George Gillet Jr. a Tom Hicks) k ničomu neviedlo. Nové svetlo by mala priniesť spoločnosť Fenway Sports Group (FSG), ktorá vstúpila do spolupráce v roku 2011. Spoločnosť funguje práve vďaka investíciám do športu.

 

FC Chelsea – Stamford Bridge

Ani miliardárskemu klubu pod vedením Romana Abramoviča sa doposiaľ nový názov štadiónu presadiť nepodarilo. Názov, ktorý pochádza z 18. storočia bol vytvorený skôr než samotný štadión. Siahnuť naň je v dnešnej dobe priam nemožné. Historický názov tohto štadióna s kapacitou 41837 miest sa tak určite niekoľko desaťročí meniť nebude.

Milan Lajčin

 

Viac o trnavskom štadióne na: http://www.cityarenatrnava.sk/


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!