Dnes je 17.10.2017, meniny oslavuje Hedviga

Správy

Zo sveta

Tour de France nebola len o najlepších tímoch

Tour de France.jpg

Ani stý ročník Tour de France sa nezaobišiel bez mnohých vzostupov, pádov a prekvapení. Víťazom sa stal, Keňský rodák z Nairobi, Christopher Froome. Tím Sky profitoval najmä z jeho práce. Najviac etapových víťazstiev sa podarilo získať tímu Omega Pharma-Quick Step. Nebolo to však len o jednom, či dvoch top tímoch. Zviditeľniť sa mohli aj slabšie tímy, prostredníctvom únikov v jednotlivých etapách. Nechýbali v nich často krát práve jazdci s nižšími ambíciami. Túto skutočnosť potvrdzuje aj fakt, že tím, ktorý mal najviac jazdcov v úniku, počas celej Tour, bol tím Europcar. Teda tím, ktorý nezískal ani jedno etapové víťazstvo a zároveň tím, ktorý nebojoval v popredných priečkach o ani jeden z uznávaných dresov (žltý, zelený, biely), azda s výnimkou bodkovaného trička.

Celkové poradie jednotlivých tímov nemalo takú výpovednú hodnotu, ako by si niekto mohol myslieť. Bolo to síce tiež jedno z prestížnych ocenení, no prioritou tímov bolo skôr nasledovanie svojej vízie a plnenie čiastkových cieľov. Teda zisk etapových víťazstiev alebo boj o žlté, zelené, bodkované a biele tričko. Napr. tím Cannondale postavil celú svoju ,,púť“ na Tour de France len na Žilinčanovi, Petrovi Saganovi. Ich cieľ sa nakoniec aj podarilo naplniť. Podobne, tím Sky sa snažil počas celého priebehu udržať žlté tričko pre lídra celkového poradia. Naproti tomu, tímy ako Sojasun, Europcar alebo Euskaltel sa vybrali odlišnou cestou, pre nich však priechodnejšou. Snažili sa dostávať do únikov čo najčastejšie a tak sa držať na obrazovkách, čo im sily stačili. V niektorých etapách sa im to naozaj darilo výnimočne. Divákom sa tak dostali do povedomia aj tímy s nie príliš výraznými výsledkami.

Omega Pharma-Quick Step aj s Púchovčanom Petrom Velitsom, ako aj tím Argos-Shimano získali o jedno víťazstvo viac ako prenasledovateľ Sky Procycling, o ktorého triumfy sa pričinil len víťaz tohto ročnej Tour, Christopher Froome. Omege sa to podarilo dokonca s troma rôznymi cyklistami. Naproti tomu, tím Argos-Shimano ťažil z účinkovania Marcela Kittela, ktorý dokázal vyhrať aj najprestížnejšiu etapu končiacu na Champs-Élysées. Ďalšie dva tímy získali zhodne po tri triumfy. Spomínaný tím Sky a napokon tím Movistar, ktorému dopomohol najmä Portugalčan Rui Alberto Faria Da Costa svojimi dvomi víťazstvami.

Víťazstvá v etapách:

  1. OMEGA PHARMA-QUICK STEP    4 víťazstvá
  2. TEAM ARGOS-SHIMANO    4 víťazstvá
  3. SKY PROCYCLING   3 viťazstvá
  4. MOVISTAR TEAM    3 víťazstvá
  5. ORICA GREENEDGE    2 víťazstvá
  6. LOTTO-BELISOL   1 víťazstvo
  7. RADIOSHACK LEOPARD    1 víťazstvo
  8. CANNONDALE    1 víťazstvo
  9. GARMIN-SHARP    1 viťazstvo
  10. AG2R LA MONDIALE    1 víťazstvo

 

Umiestnenie a odmeny v jednotlivých súťažiach

Na prvých troch priečkach sa postupne umiestnili už zmienený 28-ročný cyklista Christopher Froome, iba 23-ročný Kolumbijčan Nairo Quintana z tímu Movistar a Španiel Joaquim Rodríguez z tímu Katusha. Víťaz Tour si príde na 450-tisíc eur, druhý na 200-tisíc a tretí Rodríguez na 100-tisíc. O chlp ušlo pódium Českému cyklistovi Romanovi Kreuzigerovi, ktorému sa po nevydarenej predposlednej etape ušlo ,,len“ 5. miesto, za ktoré zinkasuje 50-tisíc eur. Aj na tomto podujatí sa potvrdilo, že víťaz berie všetko. Ostatné menej hodnotné triumfy sú totiž podstatne nižšie ohodnotené. Peter Sagan za druhý najcennejší dres dostane len 25-tisíc. O malý zárobok však v tomto prípade určite nepôjde. Za každý deň v zelenom drese si Sagan svoje príjmy navýšil o 300 eur a tak spolu s prémiami zarobil nemalú čiastku. Najlepší vrchár, ako aj najlepší cyklista do 25 rokov v jednej osobe, Nairo Quintana dostane za každý z týchto triumfov rovnako 25-tisíc. Menej prestížna súťaž tímov je ohodnotená nasledovne: Team Saxo-Tinkoff získal 50-tisíc, Ag2r La Mondiale 30-tisíc a tím Radioshack Leopard 20-tisíc. Naproti tomu, Francúzi Jérome Cousin z tímu Europcar a Christophe Riblon (Ag2r La Mondiale), ako jediní získali dva krát titul najbojovnejší jazdec a tak si prilepšili každý o 40-tisíc eur.

Úniky, ako jedna z foriem prezentácie tímu

Či už úspešné alebo neúspešné úniky, v každej etape boli istým spôsobom účelné. Tímy s menej kvalitnými jazdcami sa snažili aspoň takýmto spôsobom upútať pozornosť. Je všeobecne známe, že televízne kamery sa zameriavajú okrem pelotónu aj na jazdcov, ktorí sa dostanú skôr, či neskôr do úniku. Cyklisti sa počas etapy snažia zvyšovať svoj náskok pred pelotónom. Často krát aj navzdor tomu, že budú skôr, či neskôr dostihnutí. Ako možno vidieť aj v tabuľke 2, zastúpenie v úniku mali niektoré tímy takmer každú etapu. Takýmto spôsobom sa najmä tímu Europcar podarilo zviditeľniť a dostať sa tak divákom viac do povedomia.

Tímy s najčastejšie unikajúcimi jazdcami

Predpoklad sa potvrdil, pretože do úniku sa dostávali tímy, ktoré nedosahovali tie najvýraznejšie výsledky v rámci zisku žltého trička alebo úspechu v inej bodovacej súťaži. Tímy, ako Sojasun, Team Europcar a Ag2r La Mondiale boli najúspešnejší, čo sa týkalo únikov. Niekedy dokázali udržať svojich jazdcov pred pelotónom aj počas celej etapy. Štyri tímy dokázali zo všetkých 21 etáp až v 11-tich etapách udržať svojho jazdca v najdlhšom úniku etapy. Tím Europcar to dokázal až s 13-timi jazdcami, tímy Ag2r La Mondiale a Euskaltel-Euskadi s 12-timi a tím Sojasun vyslal do úniku vždy len jedného jazdca.

 

*nezapočítaná 21. etapa a časovky

 

Úniky jednotlivých tímov v km

Dostať sa do úniku nebolo v žiadnej z etáp jednoduché. Či už išlo o rovinatú, kopcovitú, alebo horskú etapu, vždy sa jednalo o nesmierne ťažkú úlohu pre každého pretekára. Nebolo jednoduché sa v únikoch aj udržať. A aj preto sa vyskytli etapy, v ktorých pelotón ,,nedal odvážnym pretekárom dýchať“ a vždy ich dobehol. Všetko záležalo od jazdcov, ktorí sa úniku zúčastnili. Ak sa ocitli v úniku jazdci ako Da Costa (Movistar) alebo Christophe Riblon (Ag2r), nebolo to len o marketingovom ťahu tímu, ale títo kvalitne pripravení jazdci si vždy išli po etapové víťazstvo. Rui Alberto Faria Da Costa z tímu Movistar dokázal vyhrať etapu dva krát. Po podobných únikoch v 16. a v 19. etape, sa dokázal presadiť aj v záverečnej časti týchto etáp a vyjazdiť si etapové víťazstvo. Mierne poprehadzované poradie tímov zobrazuje posledná tabuľka, ktorá ilustruje súčet kilometrov v úniku počas celej Tour de France, prislúchajúcich jednotlivým tímom. Niektorí jazdci vydržali v úniku aj viac ako 100 km a tak sa dokázali  udržať na televíznej obrazovke aj niekoľko hodín.

 

* nezapočítaná 21. etapa a časovky

 

Na Tour odjazdilo celých 3403,5 km 169 cyklistov. Tím Sojasun sa dokázal držať v najdlhších únikoch, počas celej Tour de France, viac ako polovicu z tejto vzdialenosti. Tomuto tímu sa podarilo udržať v únikoch, ako aj na televíznych obrazovkách, 1843 km. O nič horšie neskončil ani tím Euskaltel-Euskadi s 1759 km. Nasledovali tímy ako Ag2r La Mondiale, Team Europcar, Vacansoleil-DCM a Radioshack Leopard. Z marketingového pohľadu sa zvyšné tímy o úniky nepokúšali až do takej miery.

 

Milan Lajčin

 

Zdroj: foto 1: Presse Sports – letour.fr

           foto 2: vlastné foto

Zdroje: www.letour.fr

            www.cycling-info.sk

www.letour.sk/2013/financne-premie-a-odmeny-tour-de-france/


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!