Dnes je 28.05.2017, meniny oslavuje Viliam

Správy

Zo sveta

Finále americkej ligy v americkom futbale (NFL) známe ako Super Bowl je najsledovanejším podujatím v USA nielen kvôli samotnému športovému zápasu.

Super Bowl 1.jpg

Americký futbal je v USA najpopulárnejším športom a finálový zápas si nenechajú ujsť milióny divákov. V tento deň je v USA oveľa väčší pokoj ako inokedy, bary a reštaurácie sa plnia a väčšina ľudí si sadá doma pred televízor aby si užili tento športový sviatok v USA. Okrem športového vyžitia sa ľudia tešia na veľkolepú show, ktorá toto podujatie sprevádza.  

V XLVII Super Bowle (47.ročník - v USA sa uvádza rímskymi číslicami) sa stretli víťazi American Football Conference (AFC) Baltimore Ravens s víťazom National Football Conference (NFC) San Francisco 49ers. Zápas sa hral 3. februára 2013 v meste New Orleans na zrekonštruovanom štadióne Mercedes-Benz Superdome (poškodený v roku 2005 hurikánom Katrina) s kapacitou 73 208 divákov. Samotnému zápasu a výsledku sa tu venovať nebudem ale pre úplnosť dodám že po dramatickom priebehu vyhrali Baltimore Ravens 34:31.

Neodmysliteľnou súčasťou tohto amerického športového sviatku je veľkolepá show. Obrovskú poctu zaspievať americkú hymnu na úvod zápasu mala tento rok Alicia Keys alebo v minulosti hviezdy ako Mariah Carey, Cher, Christina Aguilera a mnoho ďalších. Hudobný koncert počas polčasovej prestávky je tiež spojený zakaždým s výraznými osobnosťami populárnej hudby. Tento rok vystúpila Beyoncé a Destiny´s Child. V polčasovej prestávke sa v uplynulých rokoch predstavili také známe mená ako napríklad Madonna, Aerosmith, Rolling Stones, The Who, Paul McCartney, U2, Michael Jackson a veľa iných.

 

 Sledovanosť tohto podujatia a sprievodných akcií je neuveriteľná. Rekord sledovanosti drží Super Bowl z roku 2012, kedy si finále tejto športovej udalosti pozrelo viac ako 111 mil. divákov . Ďalšie miesta v historických tabuľkách najvyššej sledovanosti taktiež patria Super Bowlu – na 2.mieste je Super Bowl z roku 2011, ktorý videlo len o cca. pol milióna divákov menej a tohtoročný Super Bowl sa zaradil na 3.miesto so 108,7 mil. divákov. Len pre zaujímavosť na  4.mieste je Super Bowl z roku 2010 so 106,5 mil. divákov a na 5.mieste je záverečný diel seriálu M.A.S.H. z roku 1983, ktorý si pozrelo 106 mil. divákov.

Okrem športu a hudobnej produkcie každoročne pútajú pozornosť ľudí a divákov pri televíznych obrazovkách nové reklamné spoty. Svetoznáme firmy sa predbiehajú o to, kto bude mať reklamu počas Super Bowlu a pritom hovoríme o najdrahšej reklame vôbec, keď 30 sekundový spot stál tento rok v priemere 3,75 mil. dolárov, čo predstavuje 125.000 dolárov za každú sekundu. Môže sa vám to zdať prehnané a pomyslíte si, že načo investujú firmy do takej drahej reklamy. Keď si ale vydelíme túto sumu počtom divákov, ktorý už dlhodobo neklesol pod 100 mil. tak vlastne investovaná suma na jedného diváka nie je až taká obrovská, konkrétne 0,0375 dolára a preto majú najväčšie firmy aj niekoľko alebo aj dlhšie ako 30 sekundové reklamné spoty počas zápasu. Reklamy sa stali také populárne, že firmy sa snažia pre túto príležitosť o čo najkreatívnejšie a najvtipnejšie znázornenie svojej značky použitím či už futbalových motívov alebo aj použitím známych osobností. Zostavujú sa rebríčky najoriginálnejších a najlepších reklám a tie majú obrovskú sledovanosť či už na oficiálnych stránkach alebo na YouTube. Americké prieskumy taktiež zistili že 86 % mužov a 68 % žien pozerajú Super Bowl kvôli samotnému zápasu a až 14 % mužov a 32 % žien pozerajú toto športové podujatie kvôli reklamám. Všetky reklamy, ktoré boli odvysielané tento rok si môžete pozrieť  na oficiálnej stránke:  http://www.nfl.com/superbowl/47/commercials#video=0ap2000000134697

Zaujímavá situácia sa stala počas tohtoročného Super Bowlu, keď na začiatku druhého polčasu došlo k výpadku elektrického prúdu. Polovica štadióna v zlomku sekundu zhasla a pokračovať v hre sa nemohlo.

 

 

Hráči zostali na hracej ploche, diváci na štadióne sedeli na miestach a diváci pri obrazovkách pozerali buď na čiernu obrazovku alebo pozerali zábery zo štadióna kde sa ale nič nedialo. Pri obrazovkách zostalo počas vynútenej prestávky podľa odhadov 106,6 mil. divákov čakajúc, že sa každú chvíľu začne opäť hrať. Odloženie zápasu sa natiahlo na 34 minút a čas, kde sekunda reklamného spotu stála 125.000 dolárov, využili niektoré firmy na svoju propagáciu cez sociálne siete zadarmo, keď sa pustili do nápaditého komentovania situácie alebo priamo aj do rýchlej reklamnej akcie.

 

Podľa ohlasov najlepšie a najkreatívnejšie zareagovala firma Oreo keď sa v priebehu niekoľkých minút objavil na ich konte na Twitteri jednoduchý ale výstižný banner. Za hodinu na to reagovalo na Twitteri viac ako 15.000 ľudí a viac ako 20.000 dalo like na Facebooku.

 

Oreo Cookie        ✔ @Oreo

Power out? No problem. pic.twitter.com/dnQ7pOgC

1:48 AM - 04 Feb 13

 

16,070 RETWEETS 6,207 FAVORITES

 

Aj iné firmy využili tento fakt a prišli s vlastnými návrhmi alebo len s uštipačnými statusmi. Ako môžeme vidieť nižšie napr. Audi uštipačne poslalo trochu svetla na štadión (pripomínam že je to štadión Mercedes-Benz Superdome), za ktoré si vyslúžilo veľmi veľa pozitívnych reakcií. Firma Tide, ktorej reklamu hodnotím ja osobne za najlepšiu a mala aj veľmi dobre hodnotenie medzi fanúšikmi, kde využila oba súperiace tímy vo finále (http://www.nfl.com/videos/nfl-super-bowl-commercials/0ap2000000134733/Miracle-Stain), narážala na sociálnej sieti na vypratie škvŕn, personálna agentúra Monster Careers sa prezentovala vtipným statusom v ktorom hovorí že aspoň jedna osoba ich v pondelok bude potrebovať a niektoré ďalšie statusy firiem z rôznych odvetví si môžete pozrieť nižšie.

 

 Audi        ✔ @Audi

Sending some LEDs to the @MBUSA Superdome right now...

1:40 AM - 04 Feb 13

9,678 RETWEETS 3,214 FAVORITES

 

 

Tide        ✔ @tide

We can't get your #blackout, but we can get your stains out. #SuperBowl #TidePower pic.twitter.com/JpQBRvjf

1:51 AM - 04 Feb 13

 

1,369 RETWEETS 358 FAVORITES

 

@MonsterCareers

monster.com: because on Monday morning, at least one person will need us #SuperBowlBlackOut

@AmazonKindle –

Kindle Paperwhite, because you never know when you’ll really need a bit more light #SuperBowlBlackOut

@HotPockets –

15-20 minutes for the lights to warm up, a Hot Pocket takes 3 minutes to warm up. You do the math #SuperBowlBlackOut

@ColgateSmile –

At least your smile will be bright #SuperBowlBlackOut

@5hourenergy –

It’s going to be a late night, stay up for it #SuperBowlBlackOut

@StarTrek –

We swear, we had nothing to do with this – You’ll like our “Into Darkness” way better #SuperBowlBlackOut

 

Alexander Gejmovský


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...