Dnes je 05.05.2024, meniny oslavuje Lesana/Lesia

Správy

Zo sveta

Biatlon videla v minulej sezóne v televízii bezmála miliarda ľudí

Biahlon.jpg

Biatlon je  silný športový  fenomén. Jeho popularita z roka na rok narastá a odzrkadľuje sa to aj v sledovanosti súťaží. Fanúšikovia tohto športu  húfne zaplňajú miesta nielen v dejiskách pretekov, ale  sa starajú aj o zaujímavé televízne kvóty sledovanosti.

Biatlon ako televízny fenomén

'Najväčšie podujatia ako sú majstrovstvá sveta, európsky šampionát a Svetový pohár sledovalo v sezóne 2011/2012 na celom svete prostredníctvom televíznych obrazoviek vyše 900 miliónov divákov,'  dokumentuje čoraz väčšiu obľúbenosť tohto športu viceprezident Medzinárodnej biatlonovej únie  (IBU) pre informácie Ivor Lehoťan (na snímke).  Čo spôsobuje jeho atraktivitu, čim púta divákov? ,,Neustálou  zmenou poradia,  drámami na strelnici, novými situáciami, napätím  do posledného výstrelu,' odpovedá slovenský funkcionár.

Práve predaj televíznych vysielacích práv patrí medzi hlavné piliere financovania biatlonu pod strechou IBU. Na MS, ME, Svetový pohár i majstrovstvá sveta juniorov je ich držiteľom na roky 2010-2014 Európska vysielacia únia (EBU).  K divákom sa dostáva hlavne prostredníctvom kanálu Eurosport, pričom  živé prenosy z pretekov môžu sledovať fanúšikovia aj na internete na oficálnej stránke Únie.

Eurosport má veľký dosah, lebo signál vysiela po celej Európe, ale aj národné televízie ZDF, ARD,  NRK, RUS 2, ORF, švédska TV 2, poľská televízia či  ukrajinská majú veľký podiel.  'Sledovanosť štafiet v Ruhpoldingu býva na ZDF okolo 4,8 milióna divákov v prime time. Nedarí sa nám dostať biatlon na obrazovky národných TV vo Francúzsku, a Taliansku  s tým máme tiež  problém. Konečne však budú v RTVS  znova priame prenosy z MS 2013,' približuje situáciu s televíznymi prenosmi. Lehoťan.

Ivor LehotanRozpočet a marketing

Ročný rozpočet Medzinárodnej biatlonovej únie sa pohybuje okolo 17 miliónov eur.  Z čoho ešte plynú peniaze do jej pokladnice okrem predaja televíznych práv?  'Príjem z predaja marketingových práv na biatlonové MS, SP, MSJ a ME  garantuje zmluva s Infront Austria na roky 2014 - 2018 v celkovej sume vyše 8 miliónov eur, čo je oproti obdobiu z rokov 2010 - 2014 navýšenie o 23 percent. IBU dostáva financie aj od Medzinárodného olympijského výboru po každých Zimných olympijských hrách,' odpovedá Lehoťan.

Marketingové aktivity sú úzko späté so sponzormi, respektíve titulkovými a prezentačnými partnermi.  Sú nimi  E-ON,  Viessmann a  DKB – všetky z Nemecka. Niet sa čo čudovať, pretože popularita biatlonu v Nemecku je obrovská a je to zároveň mimoriadne úspešný šport, predovšetkým v ženskej kategórii  - v poslednom desaťročí najmä zásluhou Magdaleny Neunerovej.  Takzvanými Zlatými dodávateľmi  oblečenia, výstroja             a zariadení sú Adidas, Lapua, Toko, HP, Fischer, Zeiss. Okrem nich spolupracujú aj so striebornými a bronzovými dodávateľmi.

IBU je dosť štedrá aj k športovcom a organizátorom pretekov, keď každoročne  ,rozdá´ okolo 80 percent financií zo svojho rozpočtu. ' Medzinárodná biatlonová únia dotuje finančne  účasť športovcov na vrcholných podujatiach zo všetkých národných federácií  (MS, SP, MSJ, ME, Pohári IBU), biatlonisti dostávajú prémie za umiestnenia v jednotlivých pretekoch i za celkové poradie. Prispieva aj organizátorom Svetových pohárov, ME, MSJ a kôl Pohára IBU. Členské krajiny sa môžu uchádzať aj o dotácie na projekty rozvoja národných federácií, vzdelávanie trénerov a podobne,' ilustruje Lehoťan.

Za  1. miesto v každom preteku Svetového pohára je to 11 000 eur,  8000 eur  za 2. miesto a  5500 eur  za 3. miesto   Prémie sú do desiateho miesta. Víťazná štafeta v  jednotlivých pretekoch si rozdelí 20 000 eur, strieborná 12 000 a bronzová 10 000.  Niečo sa ujde aj štafetám od 4. do 6. miesta.  Celkový víťaz SP v sezóne dostane 25 000 eur, potom 2. v poradí  20 000, 3. miesto je honorované sumou 15 000  (prémie sa končia desiatym miestom). V sezóne 2011/12 vyplatila IBU na prémiách cez tri milióny eur.

Biatlon má obrovskú tradíciu v krajinách severnej Európy, o jeho popularite v Nemecku sme už hovorili. Nie je však  výlučne ,európskym´  športom, aj keď v ňom dominujú Európania.   Ako športové odvetvie existuje v šesťdesiatke štátov všetkých kontinentov  a má svoje národné zväzy i  v krajínách, v ktorých by ste to naozaj nečakali -  v Argentíne, Brazílii, Kostarike,  Portoriku, Alžírsku, Keni,  Maroku, Nigérii,  Libanone, Guame, Indii, Iráne, Mongolsku, čínskom Taipei i na Panenských ostrovoch. Aj tieto krajiny sú členmi  IBU.  'India štartuje v zime na Azijských šampionátoch so skromnou účasťou. Keňa má atlétov, ktorí reprezentujú v letnom biatlone. Ďalšie ,exotické krajiny´ nerozvíjajú veľké aktivity, čo sa týka účasti,' vraví Lehoťan na margo biatlonových  ,exotov´.

Slovensko v biatlonovej rodine

Príspevky od IBU pre Slovenský zväz biatlonu (SZB) za rok 2011 činili okolo 70 000 eur.  Aj vďaka Lehoťanovmu vplyvu v IBU (ale najmä zásluhou úspechov slovenského biatlonu ako takého) sa podarilo vylobovať pre Slovensko ME 2012, ktoré boli vo februári, udelenie B-licencie pre areál v Osrblí, hoci nie je dokončená stavba multifunkčnej budovy, ďalej peniaze na rozvojové projekty a podobne.

Naším športovcom  zabezpečuje výstroj SZB, kombinézy sú z  Česka, náboje z Fínska dodáva  Lapua (čiastočne platba, čiastočne reklama), bežky sú od výrobcov, konkrétne  malokalibrovky od nemeckého.
'Stojí to nemalé peniaze, ale SZB je atraktívny marketingový partner aj pre zahraničné firmy, pretože máme kvalitných pretekárov a teda zaujímavých  nositeľov reklám. Najväčší partner SZB je Viessmann Slovensko,'  vysvetlil Lehoťan, ktorý je zároveň aj viceprezidentom SZB pre kluby, súťaže a masmédiá.

Slovensko má významné postavenie v rodine biatlonových krajín.  Náš biatlon bol  v uplynulých rokoch  mimoriadne úspešný najmä zásluhou Anastasie Kuzminovej (výborne jej sekunduje aj Janka Gereková) a  chce ešte výraznejšíe prehovoriť do súbojov o popredné priečky nielen medzi jednotlivcami, ale aj v štafetách.  'Nechceme ustúpiť z pozícií, ale naopak, posunúť sa vyššie. Na majstrovstvách sveta sa už bude bojovať o olympiádu v Soči. Uspieť tam bude preto pre nás mimoriadne dôležité,' naznačil ciele pred novou sezónou  šéf realizačného tímu  slovenskej reprezentácie Milan Gašperčík. 

V nedeľu 25. novembra sa vo švédskom Östersunde pretekmi miešaných štafiet začne nová biatlonová sezóna. Jej vrcholom budú majstrovstvá sveta od 7. do 17. februára 2013 v Novom Meste na Morave. 

 

Ladislav Harsányi


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!