Dnes je 23.04.2024, meniny oslavuje Vojtech

Správy

Z domova

AS Trenčín: Nevnímať prekážky či limity za cestou k úspechu

AS_Trencin.jpg

Nováčik najvyššej futbalovej súťaže AS Trenčín patrí k pozitívnym zjavom aktuálneho ročníka. Hoci klub spod Čákovho hradu ešte nemúti vody v najvyšších poschodiach ligovej tabuľky, fanúšikov trenčianskeho futbalu by mohli čakať svetlejšie zajtrajšky. Aktuálne dianie vo vnútri klubu, ako aj plány, projekty či vízie do budúcnosti nám predstavili predseda predstavenstva Róbert Rybníček a marketingový manažér Igor Schlesinger.


2007 alias Rok 0

Dôležitým krokom, ktorý ovplyvňuje súčasné smerovanie klubu bol vstup holandského kapitálu v roku 2007. Vlastníkom futbalového oddielu sa stal bývalý reprezentant a hráč slávneho Ajaxu Amsterdam- Tschen La Ling. Talentovaný pravý krídelník sa po skončení aktívnej činnosti vrhol na podnikanie (spoločnosť FITSHAPE- výživové doplnky pre športovcov) a klub prevzal s jasným zámerom: do 3-4 rokov urobiť z AS Trenčín špičkový klub.

Dresy AS TrencinŠiroká, ako aj odborná verejnosť však vnímala danú zmenu vlastníckych štruktúr skôr skepticky. Na začiatku tisícročia totiž eskapáda Taliana Gianniho Borriera takmer zruinovala košický futbal a keď Trenčín zostúpil hneď v prvom ročníku (sezóna 2007/2008) do 2.ligy, mnohí čakali expresný odchod La Linga z klubu. Nekonal sa však ani Holanďanov výstup z klubu, ani postupné „ skonanie “ AS. Klub síce strávil v 2.lige nasledujúce 3 sezóny, no minulé leto sa vrátil opäť medzi slovenskú ligovú elitu. Silnejší, stabilizovanejší a ambicióznejší. O tom, že klub sa vydal správnym smerom nepochybuje ani predseda predstavenstva a generálny manažér v jednej osobe Róbert Rybníček: „ Dnes už ďaleko viac ľudí chápe a rešpektuje, čo sme tu založili. Zo začiatku to však bolo náročné a mnohí pochybovali. Chceme ísť vlastnou cestou a pozeráme sa v prvom rade na seba. Nemáme v pláne bojovať s ostatnými športovými klubmi v meste, no zdravá konkurencia je, samozrejme, prospešná. Ak je totiž v meste kvalitný šport, tak to ďaleko pridáva na kvalite života obyvateľov.  “ Robert Rybnicek

4 kolá pred koncom patrí seniorskému A tímu v 12-člennej lige 7. priečka, čo je na nováčika solídne umiestnenie. Pritom vekový priemer kádra je jeden z najnižších v celej súťaži. Zverenci Adriána Guľu sa prezentujú behavým a kombinačným futbalom, ktorým chcú pritiahnuť čoraz viac divákov do hľadiska. Okrem iného, jednotný herný štýl sa má forsírovať vo všetkých družstvách, čím sa má zjednodušiť prechod do seniorského profi tímu.   


Klub ako značka

Keďže klub je akciovou spoločnosťou, je prirodzené, že konečný výstup má byť zisk. Preto je nutné riadiť chod klubu rovnako, ako hocijakú inú firmu. Firma, respektíve samotný produkt musí mať atraktívny vzhľad a vzbudzovať záujem v konečnom spotrebiteľovi (fanúšik, sponzor). Budovanie imidžu a pozitívneho vnímania značky AS je preto životne dôležité. Samotná filozofia sa opiera o 3 hlavné body: globálnosť, profesionalitajednota systému.

a)    Globálnosť

Čo sa týka prvého bodu, zámerom vedenia je prezentácia a promovanie klubu nielen na území Slovenska, ale aj za hranicami krajiny.

„ AS má väčšinové nadnárodné zastúpenie v podobe akcionárov. Slovensko je malá krajina a trh má svoje limity. Európa aj svet sa globalizujú, navyše je tu aj faktor ekonomickej krízy. Orientácia na holandskú stopu je preto prirodzená “, upresňuje Rybníček.

Veľkou výhodou sú tiež dlhoročné kontakty holandského majiteľa. Na začiatku roka klub oznámil svoje partnerstvo s holandským druholigistom AGOVV Apeldoorn. AGOVV slúži ako platforma AS Trenčín v zahraničí, pričom úvodná spolupráca začala prebiehať na základe hosťovania hráčov. Smer Holandsko naberú najmä mladí hráči, ktorí by nemali v prvom mužstve taký priestor a také zápasové vyťaženie, aké by pre svoj rast potrebovali. Prvými vyslancami trenčianskej liahne v krajine tulipánov sa stali záložník Lukáš Ďuriška a útočník Karol Mondek. Po necelom štvrťroku si predseda predstavenstva vzájomnú kooperáciu pochvaľuje: „ Dôležitý vstupný element bolo, že hráči sa v klube nestratili a s ich výkonmi panovala spokojnosť. Najmä Karol Mondek sa stal miláčikom publika. Majiteľ chce rozhodne rozšíriť spoluprácu, ale určité veci sa nedali v AGOVV úplne etablovať, predovšetkým kvôli hlavnému trénerovi. Postupne sa však dôvera prehlbuje.“

Rybníček oceňuje takisto mediálnu publicitu, ktorej sa futbal v Holandsku teší. „ Napriek tomu, že ide o 2. ligu, televízia vysiela  každý piatok priamy prenos z vybraného zápasu. Z hľadiska medializácie to je úplne iný level.“

Igor SchlesingerGlobálny spôsob smerovania klubu a celkovej filozofie sa však okrem samotnej hry dotýka aj ostatných aspektov klubu. Marketingový manažér Igor Schlesinger dodáva: „ Jednoznačne sa chceme orientovať na veľké medzinárodné spoločnosti. Momentálne už dokážeme ponúknuť zaujímavé partnerstvo aj globálnej značke, preto nie je dôvod báť sa osloviť aj veľké korporácie. “

Generálnym partnerom klubu je gigant v oblasti poisťovníctva- spoločnosť AEGON a podľa slov marketingového šéfa klubu je potešiteľné, že badať pozitívny ohlas zo strany klienta. 'Z rozhovorov s širokou odbornou aj laickou verejnostou dostávame správy, že ľudia si postupne viac a viac spajajú  spoločnosť s klubom. Taktiež AS Trenčín pomáha spoločnosti k jasnému zadeleniu na trhu, aby nebola vnímaná ako banka, ale ako životná poisťovňa. Športový marketing na Slovensku je najmä o vytváraní pozitívneho imidžu pre partnera klubu. Žiaľ na Slovensku zatiaľ nemáme možnosti a kapacity, aby sme vzájomnou aktivizáciou dokázali vygenerovať pre spoločnosť také zisky, aby sa jej sponzoring priamo vrátil vo forme rapídneho zvýšenia tržieb. Ale práve toto sú pre náš klub výzvy do ďalších rokov spolupráce'

 Medzi hlavné benefity spolupráce patrí predovšetkým:

  • zviditeľnenie a komunikácia loga partnera na dresoch, billboardoch, sponzorských stenách, permanentkách či VIP kartách
  • mediálne výstupy v celoštátnych aj regionálnych médiách
  • využitie seniorského družstva na marketingové aktivity
  • využitie reklamného priestoru na klubových webstránkach

Dôležité je pritom podľa Schlesingera nepozerať na hranice nielen na mape, ale aj v samotnom myslení. Pozitívne a sebavedomé vnímanie klubu (značky klubu) je však vzájomne prepojené s druhým bodom- profesionalitou.

 b)    Profesionalita

Profesionálny klub sa musí aj profesionálne prezentovať. Smerom k externému, ako aj internému prostrediu je prvoradé nevyslať žiadne signály či náznaky, ktoré by akokoľvek spochybnili špičkový obraz klubu.

„ Klub sa musí chovať a aj konať tak, že mu dianie v regióne nie je ľahostajné “, upozorňuje Schlesinger. Trenčiansky prvoligista sa angažuje v mnohých sociálnych projektoch (Kvapka krvi, Hodina deťom, Dobrý Anjel, Kopačky pre Afriku a i.), no mediálna prezentácia má mať skôr prirodzený priebeh. Klub sa nechce zviditeľňovať nasilu a za každú cenu.

Hviezdy detomVlajkovou loďou v rámci športovo-charitatívnych podujatí je však jednoznačne známa akcia Hviezdy deťom. Za ostatné 3 roky sa vyzbieralo na charitatívne účely viac ako 25 000  €  a na projekte sa podieľa okolo 30 spoločností. Práve prostredníctvom podobných „ eventov “ si klub aktívne hľadá cestu k ďalším sponzorom s cieľom vylepšiť obraz  slovenského futbalového klubu a v ideálnom prípade nadviazať nové partnerstvo. V poradí už 4. ročník je naplánovaný na sobotu 23. júna 2012.

Ďalším aktivitami sú besedy na školách, návštevy nemocníc či detských domov. Exkluzívnym projektom klubu je Hráč Mesiaca. Ide o zaujímavú a rozhodne inšpiratívnu myšlienku, keď je spomedzi najmladších kategórií (prípravka a žiaci) trénermi vybraný víťaz, ktorý absolvuje za odmenu tréning s A-tímom, ako aj následnú regeneráciu. Tento nápad sa zatiaľ teší mimoriadnej obľube medzi mladými nádejami a okrem zvýšenej motivácie hráčov slúži aj ako platforma na prehĺbenie vzájomného puta vo vzťahu klub-hráč. Klub sa snaží oslovovať fanúšikov aj prostredníctvom sociálnej siete Facebook, či samotnou webstránkou, ktorá rozhodne patrí medzi tie vydarenejšie spomedzi našich prvoligistov.    

V športovo-technickej sfére klub tiež nezaháľa. Zvýšený dôraz je kladený najmä na oblasť regenerácie a starostlivosti o hráčov, k čomu dopomáha La Lingova spoločnosť FITSHAPE. Hráči majú vypracovaný špeciálny nutričný plán a k dispozícii je aj holandský fyzioterapeut. Výsledkom je znížený počet zranení, hoci klub hrá, paradoxne, svoje domáce zápasy na umelej tráve. Právne otázky klub konzultuje s partnerskou právnou kanceláriou a externá spolupráca prebieha aj s IT firmou.

Na klubovej úrovni spolupracuje trenčianske AS s klubom FC Baník Horná Nitra, ktorý slúži na báze akejsi farmy, pričom Trenčania prispievajú na chod partnerského klubu finančne, ako aj materiálne.

Najnovším projektom je inštalácia LED bannerov namiesto klasických reklamných tabúľ. Kým v zahraničí je využívanie LED bannerov bežné, na Slovensku ide o priekopnícky krok. Samotné vedenie si sľubuje nielen zefektívnenie reklamy, ale aj vyslanie ďalších pozitívnych signálov smerom k externému prostrediu ( t.j. nemať zábrany pri realizácii svojich plánov).

c)    Jednota systému

Ako už bolo spomenuté, bez jednotnej filozofie a smerovania nie je možné vytvoriť kvalitne a najmä dlhodobo fungujúcu organizáciu. Základom je v prvom rade jednotná herná filozofia, no dôraz je tiež kladený na jednotné odievanie či výstroj. Aj týmto spôsobom chce manažment šíriť a rozvíjať pozitívnu podnikovú kultúru, ktorá ma za cieľ zlepšovať obraz klubu do vnútra, ako aj navonok.


Mládež- rodinné striebro klubovej budúcnosti

V starostlivosti o mládež zastáva AS Trenčín výrazné miesto na celoslovenskej mape. Svedčí o tom aj audit Útvarov talentovanej mládeže (ÚTM), ktorý vykonali zväzoví funkcionári začiatkom apríla a Trenčianska akadémia obsadila spomedzi 12 ÚTM celkové prvé miesto!  

Pri celkovom rozpočte 1,7 milióna € putuje na chod mládeže zhruba 250 – 300 000  €. Klub má celkovo 13 mládežníckych tímov. Najmladším ročníkom je predprípravka (ročník narodenia 2004) a na opačnom póle je, pochopiteľne, družstvo starších dorastencov (narodení 1993). Na reprezentačnej úrovni má klub zastúpenie vo všetkých mládežníckych výberoch (U 15 – U 21). Dobre funguje tiež prepojenie športových tried na základných a stredných školách. V klube je snaha nevytvárať ultimátny tlak na výsledky, dôležitá je skôr herná stránka. Samozrejmosťou sú pravidelné stretávky trénerov, ako aj medzinárodná konfrontácia na zahraničných turnajoch. Medzi posledné úspechy patrí napríklad 4. miesto na minuloročnom podujatí Copa Amsterdam 2011, keď Trenčania nechali v konkurencii 8 družstiev za sebou aj veľkokluby ako Borussia Dortmund, Olympique Marseille či Anderlecht Brusel!

Medzi najznámejších hráčov, ktorí obliekali dres AS a v súčasnosti šíria dobré meno nášho futbalu v zLogo AS Trencinahraničí patria najmä reprezentanti Martin Škrtel (FC Liverpool), Filip Hološko (Besiktas Istanbul) a František Kubík (Tavrija Simferopoľ).

Menšou nevýhodou je nedostatok plôch s prírodnou trávou. Klubové vedenie však už horlivo pracuje na odstránení tohto problému, ktorým má byť vybudovanie futbalovej akadémie & tréningového centra ASTON v Trenčianskych Stankovciach.

 Na ploche 8 hektárov má vyrásť multifunčné stredisko s trávnatými ihriskami, umelou trávou, športovou halou, lekárskym centrom či posilňovňou. Okrem futbalových sústredení ponúkne centrum možnosť zorganizovať taktiež teambuildingové akcie, školenia či rodinné oslavy. Predpokladaný rozpočet projektu sa pohybuje medzi 5–8 miliónmi € a koniec projektu je naplánovaný na rok 2016.


Ciele klubu do budúcnosti

Z hľadiska krátkodobých cieľov je to jednoznačne pozitívne dokončenie rozbehnutej sezóny ako po stránke hernej, tak aj bodovej.

V rámci strednodobých cieľov sa vedenie plánuje zamerať predovšetkým na stabilizáciu kádra, posun v tabuľke v nasledujúcej sezóne a tiež stabilizáciu výkonov.

Medzi dlhodobé ciele patrí dokončenie tréningového centra v Trenčianskych Stankovciach, zvyšovanie imidžu a zatraktívnenie značky AS na Slovensku, respektíve v rámci celej Európe.

 

Martin Rendek

 

Viac o AS Trenčín: http://www.astrencin.sk/

http://www.facebook.com/AS.Trencin

Viac o projekte Hviezdy deťom: http://www.expres.sk/clanok/2751/hviezdy-detom.html

http://www.sportmanagement.sk/page/2/spravy/156/sprava/hviezdy-budu-po-roku-opat-pomahat-detom/


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa