Dnes je 29.04.2024, meniny oslavuje Lea/Leo

Správy

Zo sveta

Dať svojim snom krídla. Doslova

Lauda_Niki.jpg

V skutočnosti v F1 fair play neexistuje. Egocentrickí piloti formúl majú počas celých pretekov jedinú ambíciu: byť prví.

„Bol som idiot, že som predal svoje meno,“ uviedol kedysi pre britský Guardian Niki Lauda. To meno netreba obzvlášť predstavovať, stretli sa s ním raz takmer všetci a práve o to dnes 63 ročnému bývalému pretekárovi ide. Letecký biznis, v ktorom začal podnikať už v roku 1979 nedotiahol do najlepšieho konca. Z dvoch leteckých spoločností, ktoré založil, dnes nevlastní už nič. Jeho meno, značka oboch, ale lieta naďalej a ťažia z neho iní.

Niki Lauda dnes navštívil Bratislavu na pozvanie Orange Biznis Fóra. Trojnásobný majster sveta Formuly F1 z rokov 1975, 1977 a 1984, je dnes po viac ako štvrťstoročí spájaný s pretekaním už len napol. Jeho idey a podnikanie prerástli niekdajšiu kariéru, hoci červená reklamná šiltovka má byť neustálou pripomienkou.

Niki Lauda crashPrvé autá, s ktorými sa Niki Lauda ako malý zoznámil boli traktory vo firme jeho rodiny. Kariérny rast Nikiho Laudu bol však raketový. Už v sezóne 1972 Niki Lauda prekvapil vynikajúcimi výsledkami a zaujal aj samotného Enza Ferrariho. Podpísal s ním lukratívnu zmluvu a získal prvé víťazstvo v Grand Prix. V roku 1975 sa už Niki dostal na špičku pilotov F1, lenže už o rok neskôr pri zrážke ostala jeho formula v plameňoch. „V nemocnici mi dal kňaz posledné pomazanie a odišiel... Pamätám si, ako som sa vtom rozhodol - Budem bojovať o život! Keď som precitol, priniesli mi lekári zrkadlo. Viečka som si musel otvoriť rukami, hlava bola spálená, krk a nos na nepoznanie,“ opisuje pocity na prednáška Orange Biznis Fóra. „So svojím výzorom po havárii som nikdy nemal problémy,“ vysvetľuje prečo odmietol plastiku.

Napriek tomu už o šesť týždňov opäť sedel v kokpite. Po návrate do F1 som sa snažil jazdiť tak ako pred nehodou, ale nefungovalo to. Musel som sa naučiť prekonať vnútorné bariéry. V roku 1977 ale získava druhé víťazstvo s tímom Ferrari. Po nezhodách s Enzom Ferrarim sa však Niki Lauda pripája k Brabhamu. Už po dvoch rokoch sa rozhodne odísť z F1 a viac nepretekať. Dnes na margo toho dodáva: Oveľa cennejšie ako svetové tituly je zostať nažive. Dôvodov malo byť viacero, pretekanie bolo čoraz viac o výsledkoch a biznise, než o napĺňaní svojich cieľov. 'V skutočnosti v F1 fair play neexistuje. Egocentrickí piloti formúl majú počas celých pretekov jedinú ambíciu: byť prví.'

V nasledujúcom období Niki komentoval televízne športové prenosy a v roku 1979 presedlal na markantneLauda Air väčšie hobby - lietanie. S dvomi lietadlami Fokker 27s založil leteckú spoločnosť Lauda Air. Bez motoristického športu však dlho nevydržal a v roku 1982, keď dostal z tímu McLaren lákavú ponuku, začal opäť pretekať. Niki ukázal, že je vo forme, a počas sezóny 1984 získava svoje tretie svetové víťazstvo v Grand Prix.

Definitívne sa Niki Lauda s pretekárskou kariérou rozlúčil v roku 1985, keď po zlyhaní bŕzd skončil vo výbehovej zóne, vystúpil a ako pretekár vo Formule 1 nadobro skončil. V deväťdesiatych rokoch ešte pôsobil v tíme Ferrari ako poradca, ale neskôr sa už venoval predovšetkým podnikaniu a leteckej doprave.

Tu sa jeho športový manažment, cit pre biznis prejavili naplno. So súkromnými aerolinkami v tej dobe začínali len ľudia ako bol Richard Branson. Dovtedajšie skúsenosti a životný údel, ale do leteckého biznisu priviedli najväčšiu konkurenciu – odhodlaného a nezlomného jednotlivca. „Vždy som svoje neúspechy analyzoval a snažil sa z nich vyvodiť dôsledky a poučiť sa pre lepšiu budúcnosť a nikdy sa nevzdávať,'  hovorí dnes Niki Lauda. „Podnikanie v aerolinkách som začal plánom na jednom jedinom papieri a s mladým finančným poradcom,“ opisuje.

Po založení prvej vlastnej leteckej spoločnosti Lauda Air a po zmarení jeho snáh stať sa štátnou leteckou dopravou Austrian Airlines začína Niki svoje lietadlá prenajímať a naplno sa venuje chartrovému trhu. Po veľkom úspechu kupuje ďalšie lietadlá a začína prevádzkovať pravidelné linky. Neskôr sa rozhodol predať svoj podiel v prospech Austrian Airlines a odstúpil z pozície výkonného riaditeľa.

Začiatkom roku 2004 Niki Lauda spojil svoje silNiki  y s hlavným partnerom - AirBerlin, v tom čase druhou najväčšou nemeckou leteckou spoločnosťou a overeným prevádzkovateľom v nízko-nákladovom segmente. AirBerlin začala prevádzkovať obchodno-predajný servis na palube lietadiel a servisné centrum pre spoločnosť NIKI. Hoci počet členov v aliancii medzi hlavnými leteckými spoločnosťami bol už dobre zabehnutý, bolo to po prvýkrát, čo dve nízkonákladové letecké spoločnosti spojili svoje sily. „V prvom rade hľadajte vždy príčinu v sebe, až keď sa pozriete do hĺbky a zafixujete seba, hľadajte príčinu a problém v druhých,“ dodáva na margoFly Niki leteckého biznisu.

Okrem lietania premýšľal ako biznismen neustále. Stal sa napríklad tvárou značky Parmalat a hoci firma neskôr skrachovala, neváhal predtým uzavrieť so spoločnosťou doživotnú zmluvu. Dnes Niki Lauda propaguje investičnú spoločnosť arabských šejkov – Aabar.

Jeho letecká spoločnosť Lauda Air, ktorú predal, je dnes členom Austrian Airlines Group a Star Alliance. Prevádzkuje pravidelné rekreačné charterové lety do dovolenkových destinácií v Európe, severnej Afrike, Karibiku, Juhozápadnej Ázii. Hlavnou základňou Lauda Air je Letisko Viedeň-Schwechat. Rovnako lieta aj jeho druhá nízkonákladová spoločnosť FlyNiki, ktorú spustil o pár rokov neskôr. Minulý rok predal podiel aj v tejto spoločnosti. „Letecký biznis mám rád. Má však veľa nástrah a rizík. Ťažkosti musíte prekonať inováciami a novým prístupom. Inak zákazníkov nezískate. Lietať sa však už nechystá,“ dodáva nezlomný Niki Lauda. „Keď išli druhí jedným smerom, ja som sa rozhodol ísť vždy opačnou cestou. V 70% prípadov som sa rozhodol správne,“ uzatvára.

Niki LaudaNiki Lauda

Narodil sa 22. februára 1949 vo Viedni do rodiny továrnika a bankára. Získal tri tituly majstra sveta vo formule 1 – 1975, 1977, 1984 a vyhral 25 Veľkých cien F1. Počas športovej kariéry založil aerolínie Lauda Air. Niektoré lety sám pilotoval. Podiel v Lauda Air musel v roku 2000 po tom, čo sa firma dostala do krachu, predať. Po čase rozbehol nízkonákladové aerolínie FlyNiki. Vlani predal akcie aj v nich.

Ivan Gajdár


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!