Správy
Zo sveta
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
KALEIDOSKOP TÝŽDŇA: Osvetlenie na hráčsky pohon
Kde sa nachádza prvé futbalové ihrisko na svete, kde osvetlenie vyrábajú samotní hráči? Aké pokyny môžu najnovšie dostať piloti F1 do slúchadiel počas Veľkých cien? O čom hovorí pomer 11:11 medzi Adidasom a Nike? Dozviete sa z nášho kaleidoskopu.
Keď futbalisti vyrábajú energiu pre osvetlenie hracej plochy
Brazílčania milujú futbal a hrajú ho, kde sa len dá. Od najútlejšieho veku až po starobu, vrátane najchudobnejších štvrtí – faviel. Mohli sme sa na vlastné oči presvedčiť, že do neskorých večerných hodín naháňajú loptu na rôznych trávnatých, pieskových i rôznych iných plochách. Zaujímavá správa prišla nedávno z Ria de Janeiro, kde vybudovali prvé futbalové ihrisko na svete, kde energiu potrebnú na jeho osvetlenie si hráči vyrábajú sami. Pýtate sa, ako to funguje? Pod trávnikom sa nachádza 200 špeciálnych senzorov, ktoré využívajú kinetickú energiu, ktorá sa premieňa na elektrickú energiu, čiže osvetlenie. Vstupom a pohybom na trávniku ju vyrábajú samotní futbalisti. Projekt vznikol s podporou spoločnosti Shell v jednej z faviel Ria de Janeiro. K nevšednej technickej inovácii sa pochvalne vyjadril aj futbalový kráľ Pelé. „Od čias, čo som prestal s aktívnym futbalom, prešiel šport mnohými technologickými inováciami. My sme také vymoženosti nemali. To je budúcnosť, nový život, nový svet. Ihrisko ukazuje, aké skvelé riešenia sa rodia, keď sa stretne šport s vedou,“ vyslovil sa Pelé nadšený z projektu.
Piloti efjednotky už nebudú na diaľkové ovládanie
Rady cez vysielačku? Tomu je koniec. Páni z Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) sa rozhodli, že pretekári F1 už budú môcť dostávať do slúchadiel počas Veľkých cien iba informácie technického, či bezpečnostného charakteru – napríklad, ak má vozidlo nejakú poruchu, prehrievajú sa mu brzdy, koľko kôl vydržia kolesá, ako je na tom s palivom... Pravda, niektoré z týchto informácií si môže prečítať jazdec aj na displeji auta. Pretekárovi však nesmú inžinieri cez vysielačku dávať žiadne „technicko-taktické“ pokyny, ako má jazdiť, či ako sa zachovať v tom ktorom momente. Skrátka nič, čo by mu uľahčovalo jazdu a informovalo o počínaní súperov (napríklad, akú stopu volí protivník, kde brzdiť neskôr, aby na neho nestrácal). K takémuto kroku pristúpili funkcionári z dôvodu, že rádiová komunikácia sa dostala do rozporu s článkom 20.1. Športových pravidiel, ktorý hovorí, že „Jazdec musí riadiť vozidlo bez cudzej pomoci.“ Pôvodne chceli byť ešte prísnejší, ale nakoniec vzali do úvahy, že niektoré pokyny sú v záujme bezpečnosti samotných pretekárov. Nové pravidlá vstúpili do platnosti na Veľkej cene Singapuru.
Nike – Adidas 11:11
O čom hovorí titulok? Nie nejde o výsledok žiadneho zápasu medzi týmito gigantmi športového výstroja a oblečenia, ale týka sa futbalu, presnejšie hlavnej fázy Ligy majstrov. Medzi 32 tímami, ktoré momentálne patria medzi smotánku tejto súťaže, totiž po jedenásť tímov zásobuje vybavením tak Adidas, ako aj Nike. Kým vlani Adidas viedol 15:13 (mal aj víťaza súťaže v podobe Realu Madrid), v aktuálnom ročníku obe spoločnosti majú medzi elitnou spoločnosťou menej zástupcov. Puma si oproti vlaňajšku prilepšila o dva kluby a do tejto ligy vstúpila aj značka Warrior, ktorú reprezentujú dva kluby – FC Liverpool a FC Porto. O 32 klubov sa „delí“ šesť dodávateľov športového vybavenia. Poradie podľa klubového zastúpenia je nasledovné: Adidas a Nike po 11 klubov, Puma 5, Macron a Warrior po 2, Joma 1. Keďže Liga majstrov je najlukratívnejšou a najsledovanejšou klubovou futbalovou súťažou na svete, pre spomínané firmy je účasť v nej aj veľmi dobrou reklamou. Len pre zaujímavosť, na ostatných majstrovstvách sveta vo futbale v Brazílii vyhrala Nike nad Adidasom 10:9, ale konečné víťazstvo predsa len pripadlo Adidasu – nový majster sveta Nemecko totiž hráva v jeho výstroji.
Ladislav Harsányi
Najčítanejšie tento týždeň
- Grafický dizajn v súčasnom futbale (155)
- Chris McGrath: Bol som prekvapený, koľko talentov sa rodí na Slovensku (149)
- Facebook marketing v Corgoň lige (117)
- Odmena za prehry? Suverénne najhorší tím basketbalovej NBA má nového partnera (69)
- Marketingový riaditeľ Slovana Milan Vajda: 'Dnes je slovanistom hádam každý' (61)