Správy
Z domova
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
SportManagementSK LIVE 4: Príbehy úspešných organizátorov športových podujatí
Na začiatku to chce nápad, potom treba pridať dávku nadšenia, entuziazmu a vytrvalosti. Tak nejako sa rodili príbehy organizátorov úspešných športových podujatí, ktoré sa dostali na Slovensku do povedomia aj širšej verejnosti. V rámci 4. dielu seminárov SportManagementSK LIVE, ktoré sa tradične konajú v priestoroch firmy Connect v bratislavskej Cvernovke, ich živým a pútavým spôsobom prezentovali samotní organizátori športových podujatí.
Príbeh prvý: Bratislavský maratón
„Nápad, zanietenie, nadšenie a veľa práce.“ Týmito slovami „odpichol“ svoju prezentáciu Jozef Pukalovič, riaditeľ spoločnosti BE COOL s. r. o, organizátor predovšetkým bežeckých podujatí. Kariéru futbalistu i vyštudovaného právnika zamenil za usporadúvanie športových akcií a poskytovanie cateringových služieb. „Dali sme sa do toho s bratom. V roku 2006 sa zrodil prvý ročník Bratislavského mestského maratónu a chytilo nás to,“ spomína na rozbeh Pukalovič a pripomína, že prvý rok je vždy najťažší. „Najprv potrebujete ideu, musíte pridať nadšenie a vybudovať si tím ľudí okolo seba,“ radí Pukalovič.
Každým rokom sa podujatie rozrastalo a na 9. ročníku ČSOB Bratislava Marathonu 2014 sa očakáva rekordný počet vyše 8-tisíc štartujúcich. K maratónu pribudli aj rôzne inovatívne formy behov ako je Night run (nočný beh), štafetový beh, ženský beh či Beh pre život. Okrem samotného organizovania pretekov rozšírili aktivity aj na edukačnú stránku, vytvorili takzvanú detskú akadémiu, niektoré akcie majú aj charitatívny rozmer.
Podľa slov Jozefa Pukaloviča, štartovné na pretekoch pokrýva len časť nákladov, zväčša od 30 do 70 percent, záleží od konkrétnej akcie. Ďalšie prostriedky zabezpečujú cez sponzorov. Najdôležitejšie sú pri ich získavaní osobné kontakty. „Máme také skúsenosti, že sa dajú ľahšie „zlomiť“ firmy, ktoré razia filozofiu, že zdraví zamestnanci tvoria zdravú firmu a podpora ich pohybových aktivít sa v tomto smere odrazí pozitívne,“ tvrdí Pukalovič.
Príbeh druhý: Železní muži na Orave
Peter Paľa je pracovníkom Horskej záchrannej služby Západné Tatry. Vzťah športu a k prírode, pestovaný od malička, ho napokon priviedol k triatlonu – avšak až vo veku 24 rokov. „Po niekoľkých pretekoch mi napadlo: čo takto skúsiť zorganizovať triatlon v netradičnom horskom prostredí? Dal som sa do toho bez akýchkoľvek skúseností, avšak s chuťou, odvahou a snahou dosiahnuť cieľ,“ rozprával Paľa. Najprv to mala byť iba malá lokálna akcia pre zhruba 15 ľudí, ale napokon sa na štarte zišlo 130 pretekárov troch krajín. Štvrtý ročník ORAVAMAN-u s centrom v Zuberci, ktorý sa uskutoční tento rok, „vypredali“ za 11 minút a privítajú 600 pretekárov z trinástich krajín. Nielen počet pretekárov, ale aj dĺžka a náročnosť trate sa z roka na rok zvyšovali, a tá tohtoročná už bude spĺňať parametre „polovičného“ Ironmanu. Hviezdou bude Španiel Marcel Zamora, víťaz viacerých renomovaných pretekov súťaží Ironman.
Paľa pri etablovaní športového podujatia považuje za dôležité „originalitu a vyplnenia diery na trhu.“ Zároveň odporúča: „Zostaňte sami sebou a choďte svojou cestou.“ Podujatie Oravaman organizuje nielen ako rýdzo športové, ale aj ako rozšírenie foriem tamojšieho cestovného ruchu a súčasť folklóru.
Príbeh tretí: Bruselská inline inšpirácia
Marek Majerčák organizuje už 11. rok obľúbené podujatie Bratislava-inline. Myšlienka sa zrodila v hlave vtedy iba 24-ročného chlapíka a jeho o tri roky mladšej priateľky (dnes manželky), keď ich na ulici Bruselu odrezal od prechodu na druhú stranu ulice „konvoj“ inline korčuliarov. „Vtedy nám napadlo, čo takto zorganizovať čosi podobné v Bratislave,“ spomína Majerčák na story spred jedenástich rokov.
„Začínali sme bez skúseností, kontaktov a kapitálu,“ pripomenie. Za desaťročie existencie podujatia prešli inlineisti počas 101 jázd 1111 kilometrov a kolieskové korčule si ich obulo 76 709. Preteky sa snažia spojiť s výnimočnými udalosťami mesta, akými bolo napríklad otvorenie Mostu Apollo či tunela Sitina.
„Pri získaní ľudí pre projekt sa musíte vediete prezentovať a mať presvedčovacie schopnosti. Podujatia sa nedajú organizovať bez sponzorov. Platí zároveň téza, že ak ich už máte, ľahšie si ich udržíte, než získate nového,“ zdôraznil. Treba si vypracovať aj projekt mediálnej komunikácie a propagácie, využívať web, sociálne siete (upozornil však aj na ich dvojsečnosť) a podobne.
Rezumé
Na seminári Organizácia úspešného športového podujatia sa prednášajúci podelili aj o svoje skúsenosti v oblasti zabezpečovania zdravotnej stránky a celkovej bezpečnosti na akciách. Debatovalo sa o legislatívnych rámcoch a nových zákonoch pri organizovaní športových podujatí, ochrane osobných údajov i o množstve povolení, ktoré musia získať, aby sa preteky vôbec mohli uskutočniť.
Zároveň vtipnými a kurióznymi príhodami z praxe, rozprávaním o „trapasoch“ či niektorých zlyhaniach, sa im podarilo témy odľahčiť a navodiť príjemnú a neformálnu atmosféru seminára.
Ladislav Harsányi