Správy
Brands
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Sponzori na dresoch futbalových rozhodcov? Žiadne tabu
Dres futbalistu bez loga či mena sponzora, to už je v dnešných časoch nepredstaviteľné. Súčasťou futbalového biznisu sú aj rozhodcovia. Môžu byť aj oni nositeľmi reklamy? Žiaden problém. Alebo predsa? Pozreli sme sa, ako je to v praxi vo svete i na Slovensku.
Sú na očiach miliónom divákov pred televíznymi obrazovkami, často sa ocitajú v detailnom zábere kamier. Ich gestá a rozhodnutia sú ostro sledované. Prečo to nevyužiť na komerčné účely? Federácia medzinárodných futbalových asociácií (FIFA) sa tomu prestala brániť v roku 2002, keď povolila nosiť na dresoch rozhodcov – pod kuratelou národných futbalových zväzov – sponzorské označenia. Mnohé krajiny sa toho chytili.
Začali to Nemci
Medzi prvými zareagovali Nemci. Na rukávoch nemeckých arbitrov sa v roku 2003 v Bundeslige objavilo logo firmy DEKRA, spoločnosti pre poradenstvo a technický prieskum. Dodnes ho nosia rozhodcovia (i asistenti rozhodcov), v dvoch najvyšších ligách (1. a 2. Bundesliga) , ako aj v Nemeckom pohári a pribudli k nim aj ženské súťaže. „V tom čase bolo také partnerstvo málo rozšírené. Vstúpili sme na novú pôdu. Je to ďalší dôkaz pre inovačnú silu DEKRY. Neutralita, precíznosť a odbornosť rozhodcov zodpovedajú nášmu profilu podnikania a ešte aj dnes je to optimálne,“ sumarizoval 10-ročnú spoluprácu predseda predstavenstva DEKRY Stefan Kölbl.
Pohľad Nemeckého futbalového zväzu ústami prezidenta DFB Wolfganga Niersbacha: „S DEKROU nás spája predovšetkým myšlienka fair play. DEKRA je zástancom objektivity a spoľahlivosti a významným príspevkom k tomu, aby nemeckí rozhodcovia mohli príkladne plniť požiadavky, ktoré sú na nich kladené. Kontinuita a vzájomná dôvera sú znakom nášho úspešného partnerstva.“
Nový sponzor v Anglicku
Podobne ako v Nemecku, aj v ďalších európskych krajinách má sponzorstvo rozhodcov tradíciu. V Anglicku prišla na svet v uplynulých týždňoch zmluva medzi tamojším združením futbalových rozhodcov PGMOL (Professional Game Match Officials Limited) a EA Sports (značka Electronic Arts).
Táto značka sa na základe dlhoročného kontraktu dostala na rozhodcovské dresy v zápasoch Premier League, prvej ligy a ďalších anglických profesionálnych súťaží, vrátane FA Cupu či Ligového pohára. Dáva možnosť prezentovať značku v priebehu každej sezóny vo viac ako 2700 profesionálnych zápasoch s televíznym potenciálom päť miliárd divákov. Bude platiť až do konca sezóny 2018/2019.
„Je to vzrušujúce partnerstvo pre EA Sports a milióny fanúšikov,“ povedal výkonný producent EA pre FIFA David Rutter. „Keďže videá kopírujú reálne futbalové zápasy a budeme mať našu značku aj na top rozhodcoch, je to výborné predĺženie spojenia,“ dodal. Generálny manažér PGMOL Mike Riley ho doplnil: „Je to dobrá správa pre dlhoročný rozvoj rozhodcov v tejto krajine a umožňuje nám významne investovať do prípravy a rozvoja arbitrov na všetkých úrovniach futbalu.“
EA patrí medzi svetových lídrov vo video priemysle a má aktivity aj v ďalších športových súťažiach ako španielska futbalová Primera Division, kanadsko-americká NHL či NFL (americký futbal). Pomocou 3D skenovania prináša prostredníctvom počítačových programov verný obraz hráčov i ich pohybu. Spoločnosť sa podieľa na produkcii populárnych počítačových futbalových hier FIFA.
Pre a proti
Spojiť meno či značku firmy s rozhodcami? Keď si marketingoví bossovia kladú túto otázku, musia vziať do úvahy viacero vecí. Uhol pohľadu a filozofia môžu byť diametrálne odlišné. Niektoré firmy nechcú spojiť svoje meno s jedným subjektom (klubom). Nezávislosť či nestrannosť rozhodcovského stavu, ich úloha strážiť fair play na ihrisku, dodržiavanie pravidiel hry, objektivita, sa môžu vyšplhať v hierarchii hodnôt sponzora vysoko. Prax od teórie sa však zavše líši a rozhodcovia sa často (niekedy oprávnene, inokedy nie) dostávajú svojimi verdiktmi do protikladov s týmito hodnotami. Navyše za prepojením rozhodcov so sponzormi môžu vidieť niektoré subjekty stratu ich nestrannosti a priestor na ovplyvňovanie či manipuláciu.
V mediálnom svete navyše platí, že rozhodcovia dostávajú najväčšiu publicitu skôr v kontroverznom či negatívnom svetle. „Negatívna reklama je tiež reklama, zvykne sa vravieť,“ reaguje pre SportmManagement.sk Ján Tomčík, prezident Asociácie rozhodcov SFZ a dodáva: „Všetky rozhodnutia na ihrisku, či už správne alebo nesprávne, sa odvíjajú od rozhodcu. Z komerčného pohľadu sa na to musíme dívať tak, že keď je rozhodca v zábere, je nositeľom reklamy. Bez akéhokoľvek prívlastku, či už negatívneho alebo pozitívneho.“ Zdôrazňuje aj moment, ktorý je pre sponzora zaujímavý a motivujúci. „Rozhodca sa počas televíznych prenosov objavuje v detailných záberoch častejšie ako hráč.“
Na dresoch sa podľa nariadení FIFA nesmie objaviť propagácia tabakových výrobkov, alkoholu (pivo sa však bežne toleruje), hazardu (kasína) a nesmú mať charakter politických hesiel, ani rasistické či náboženské podfarbenie. Reklama sa nesmie sa „biť“ ani so sponzormi oboch tímov na ihrisku, či generálnym sponzorom súťaže. Reklamný nápis nemá presiahnuť plochu 200 centimetrov štvorcových.
V porovnaní s futbalistami sú však rozhodcovia limitovaní v tom, že reklamné nápisy sa nemôžu vynímať na prednej strane dresov. Tá je vyhradená rozhodcovskému odznaku, či asociácii. Podľa smerníc FIFA by arbitri mali nosiť reklamy len rukáve (nie na golieri a ani na zadnej časti dresu), ale prax ukazuje, že vo viacerých krajinách sa objavujú aj na chrbtovej časti aktérov. Stačí spomenúť slovenský príklad (Bemaco) alebo český (Gambrinus), keď sa nápis vyníma na zadnej časti dresov.
„Predpisy sme si interne upravili, schválila nám ich aj marketingová komisia SFZ,“ nevidí v tom žiaden problém Tomčík, ktorý rozhodcovskej asociácii na Slovensku šéfuje už dvanásť rokov. A vďaka tejto stavovskej organizácii majú svojich sponzorov aj slovenskí rozhodcovia.
Slovenských arbitrov sponzoruje Bemaco
Pred približne desiatimi rokmi sa objavila na dresoch slovenských arbitrov prvá reklama, sponzori sa časom menili. V posledných rokoch je ním Bemaco. Prešovská firma podniká v oblasti ochranných pracovných prostriedkov. Angažuje sa aj v ľadovom hokeji (HV 46 Bemaco Bardejov , MHK Humenné, HC Košice) či ženskej hádzanej (Bemaco ŠŠK SLŠ Prešov). „Bemaco nám dáva prostriedky na rôzne školenia i oblečenie rozhodcov nad rámec prostriedkov, ktoré dostávame zo SFZ a konvencie UEFA, určených pre mladých rozhodcov či vzdelávacie projekty. Asociácie rozhodcov je garantom, že sa na oblečení rozhodcov v Corgoň lige, prvej, druhej i tretej lige nosí logo sponzora. Zmluva je ešte platná aj na sezónu 2014/2015. Bemaco sa nachádza zadnej časti dresu a teraz k nemu pribudla aj firma Gagarinka. V porovnaní trebárs so sponzormi futbalového zväzu sú to oveľa menšie čiastky, ale pre rozvoj rozhodcovstva veľmi pomôžu,“ vysvetľuje Tomčík. Sponzorov si rozhodcovia zháňajú sami. Keďže väčšina z nich sú podnikatelia, darí sa im to vďaka osobným kontaktom s podnikateľskou sférou. Podarilo sa im získať veľké zľavy napríklad aj na zápasové obleky.
Ladislav Harsányi