Správy
Brands
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Soči sa blíži míľovými krokmi. V pohotovosti sú aj sponzori
Po televíznych právach sú z pohľadu olympiád sponzori druhým najvýznamnejším zdrojom peňazí pre Medzinárodný olympijský výbor. Len za štyri roky (2009 – 2012) „napumpovali“ do jeho kasy v rámci programu Olympijský partner 950 miliónov dolárov. A v tom istom časovom rozpätí prostredníctvom národných organizačných výborov pribudlo ďalších 1,8 miliardy dolára. Ako vnímali sponzori niektoré citlivé otázky, ktoré v súvislosti so zimnou olympiádou v Soči vyskočili? Čo si sľubujú od Hier?
Má to byť najdrahšia olympiáda v dejinách. Olympijské hry 2014 v Soči oproti pôvodným plánom výrazne zdraželi. Zhltnú okolo 36 miliárd eur, pričom najviac peňazí sa investovalo do infraštruktúry. K zvýšeniu pôvodného rozpočtu údajne výrazne prispela korupcia a klientelizmus. S približujúcimi sa uzávierkami a termínom olympiády stavebné spoločnosti zneužívali situáciu a snažili sa zo štátu vycicať čo najviac peňazí. A tam, kde sa spomína korupcia, zbystria svoju pozornosť aj sponzori. Pre nich to nie je pozitívna reklama a signál pre pochybnosti.
Ozvali sa aj ochranári. Predstavitelia organizačného výboru ZOH sa dostali pod paľbu kritiky zo strany rôznych ochranárskych inštitúcií vrátane Organizácie spojených národov, ktoré ich obvinili, že pri budovaní olympijskej infraštruktúry sa poškodzujú ekosystémy a ničí životné prostredie rastlinných i živočíšnych druhov, znečisťujú sa rieky. Spomínali napríklad stavby v prímorskom letovisku, lyžiarske areály v chránenej prírodnej rezervácii, v močaristej oblasti... Kontroverzie vyvolalo aj pobrežné oplotenie z betónu.
Vzhľadom na klímu Soči, kde teplota skoro nikdy neklesá pod nulu, a nižšie svahy Kaukazu nezaručujú dostatok snehu, museli sa organizátori pre istotu vyzbrojiť zásobami snehu. Vysoko v horách, 70 kilometrov od pobrežia, je v prípade potreby pripravený sneh v jamách, ktoré vyhĺbili a prikryli špeciálnymi termo obalmi. V zásobe je 450 tisíc metrov kubických.
Veľký rozruch vo svete vyvolal ruský kontroverzný zákon, ktorý diskriminuje homosexuálov. Dokonca aj top partneri OH Coca Cola a Mc´Donalds sa zaradili medzi tie organizácie, ktoré zaprotestovali. „Žiadne formy intolerancie a diskriminácie hocikde vo svete pre nás nie sú prijateľné,“ uviedla v stanovisku Coca Cola.
Aj marketingový šéf MOV Gerhard Heiber tlmočil obavy niektorých, najmä amerických sponzorov. „Majú strach, čo všetko sa môže stať. Obávam sa, že by nás to mohlo v mnohých ohľadoch ruinovať,“ vyhlásil ešte v septembri. Zdá sa však, že sa situácia upokojila a s blížiacim sa termínom súťaží sa trecie plochy vo väčšine kritizovaných sfér zmenšili.
Pochopiteľne, omieľala sa aj bezpečnostná otázka. Severný Kaukaz patrí medzi najkonfliktnejšie oblasti, len vlani tam zomrelo takmer tristo ruských vojakov a civilistov.
Olympiáda je popri majstrovstvách sveta vo futbale najsledovanejším športovým podujatím na svete, aj keď zimná v číslach za letnou zaostáva. Môže však lámať aj rekordy. Napríklad televízny prenos hokejového zápasu na ZOH vo Vancouveri medzi Kanadou a USA v roku 2010 sa stal najsledovanejším programom v histórii krajiny javorového listu. Priemerná sledovanosť sa pohybovala na hodnote 10,6 milióna divákov (V Kanade žije čosi viac ako 33 miliónov ľudí – pozn. red.). Aj z toho vidieť, aká vynikajúca možnosť na prezentáciu sa naskytá pre sponzorov a reklamných partnerov. Podľa štúdie spoločnosti Brand Finance bola v roku 2012 olympiáda druhou najhodnotnejšou značkou sveta po technologickom gigantovi Apple. Hodnota olympijskej značky sa od pekinských Hier v roku 2008 zvýšila o 87 percent na 47,6 miliardy dolárov.
Už samotný ruský trh so 143 miliónmi obyvateľov je však pre sponzorov lukratívny a viacerí olympijskí sponzori už dlhší čas na ňom pôsobia. Napríklad McDonalds tam zvýšil v roku 2012 svoj obrat o dvadsať percent. O Coca Cole hovorí ruská vláda ako o masívnom investorovi.
Pre Adidas je Rusko tretím najvýznamnejším teritóriom na svete. Robí tam viac ako miliardový obrat. Mnoho olympijských výborov, respektíve športových zväzov zúčastnených krajín má zmluvu práve s Adidasom.
Program Olympijský partner zahŕňa okruh desiatich top sponzorov na Hrách v Soči. Majú zmluvu od roku 2013 do roku 2016, čiže jej súčasťou aj letná olympiádu v Rio de Janeiro. Iba títo sponzori môžu propagovať olympijské hry globálne. A automaticky sú partnermi všetkých zúčastnených olympijských tímov.
Väčšina olympijských sponzorov už naplno rozbehla svoje aktivity a projekty, ktoré – podobne ako u športovcov – vyvrcholia priamo v dejisku počas hier. Viacerí z nich podporia aj paralympiádu.
OLYMPIJSKÍ TOP SPONZORI
COCA-COLA
Svetoznámy výrobca nápojov patrí medzi najstarších sponzorov, značka sa objavila už na OH 1928 v Amsterdame. Od roku 1986 patrí k top sponzorom.
ATOS
Francúzska IT firma bola prvý raz partnerom na OH 1992 v Barcelone, vtedy ešte pod názvom Sema. V roku 2001 stúpila medzi topku.
DOW
Chemický koncern je „oficiálnou chemickou firmou“ Hier, od roku 2010 v top programe.
GENERAL ELECTRICS
Americká spoločnosť predstavuje zmiešaný koncern – energie, dopravu, zdravotníctvo, infraštruktúru. V top programe od roku 2005.
MC´DONALDS
Svetoznáma spoločnosť s rýchlym občerstvením vystupovala ako sponzor prvý raz na OH 1976 v Montreale, v top programe od roku 1997.
OMEGA
Známy hodinársky špecialista je licenčne spojený s MOV už dlho. Ako top sponzor OH figuruje táto švajčiarska značka od roku 2003.
PANASONIC
Japonský elektronický koncern patrí do okruhu top sponzorov od roku 1987 – tretie najdlhšie partnerstvo.
PROCTER&GAMBLE
Americká spoločnosť pre konzumný tovar vstúpila do top programu na OH 2010 v Londýne.
SAMSUNG
Japonský koncern je na olympiádach k dispozícii pre všetky bezkáblové systémy. V top programe od roku 1997.
VISA
Spolu s Coca-Colou patrí medzi zakladajúcich členov top programu. Od roku 1986 je firma s kreditnými kartami partnerom olympijských hier.
Ladislav Harsányi