Správy
Z domova
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
Druhé pokračovanie konferencie SportManagementSK Live opäť nesklamalo
Necelý mesiac po úspešnom štarte projektu SportManagementSK Live sa v priestoroch bratislavskej Cvernovky (firma Connect) uskutočnil v poradí druhý workshop, tentokrát na tému Športový sponzoring, s podtitulom „Očakávania firiem a športovcov.“
Hlavnej úlohy sa znova s bravúrou zhostilo kvarteto pozvaných rečníkov, pričom zastúpené boli rovnovážne domáce (Poštová banka, Homola Motorsport), ako aj zahraničné firmy (Adidas, Red Bull). Ako prvý sa slova ujal Riaditeľ Divízie Poštovej banky Daniel Bradáč, ktorý sa zameral na 9 rád športového sponzoringu. Vo svojej inšpiratívnej prezentácii sa oprel o metaforickú ´barličku´, keď na svojom obľúbenom futbalovom klube Arsenal Londýn demonštroval konkrétne tipy a rady pre poslucháčov. Bradáč nezabudol vyzdvihnúť predovšetkým pojmy ako originalita nápadu, ochota robiť veci ´nad rámec´, hľadanie výnimočnosti či zbavenie sa klišé. „Treba si uvedomiť, že vaše dôvody nie sú klientove dôvody. Ak skrátka klient nepríjme váš koncept hneď od začiatku, zbytočne budete naňho naliehať a presviedčať ho o výhodnosti spolupráce. Takéto správanie len zvyšuje klientovu rezistenciu, ako aj krvný tlak. Nesnažte sa predávať, ale ´marketujte´.“
Ako druhá predstúpila pred zhruba 100-členné auditórium komunikačná manažérka spoločnosti Red Bull Andrea Zererová. Tá hneď na začiatku spomenula trojlístok slovenských športovcov, s ktorými firma spolupracuje (vodná slalomárka Jana Dukátová, biker Filip Polc, waterskaterka Zuzana Vráblová). „Dovolím si povedať, že ak si Red Bull zvolí športovca za svojho partnera, tak pre osloveného športovca to je výborná správa. Spolupráca so značkou Red Bull prináša množstvo benefitov. Našou cieľovou skupinou sú ľudia vo veku 19-30 rokov, pričom hľadáme mladé talenty vo veku 15-19 rokov, s ktorými by sme mohli spoločne rásť.“ Za jednu z kľúčových vlastností označila Zererová schopnosť byť komunikatívny. „Všetci naši športovci sú výborní komunikátori a sú ozaj skvelí vo vzťahu k médiám. Pri nich vám, na rozdiel napríklad od futbalistov, určite nehrozí, že by odmietli žiadosť o rozhovor, či akúkoľvek inú formu mediálnych povinností.“
Firma s podobne globálnym presahom ako Red Bull je bezpochyby aj koncern Adidas. Nemeckého veľkovýrobcu zastupoval Lukáš Pucovský z divízie Adidas Slovensko. Ťažiskom jeho prezentácie bolo budovanie značky Adidas Outdoor za pomoci zvolených ambasádorov z radov športovcov. Category manager z Adidasu predstavil zvolených ambasádorov pomocou videoklipov a fotografií zo spoločne organizovaných akcií. Okrem iného, poodhalil aj dôvody výberu týchto adrenalínových nadšencov. „Samozrejme, okrem športovej výkonnosti nás musia presvedčiť svojou výnimočnosťou. Musíme im uveriť, že žijú svoj príbeh. Ide o zaujímavý povahový mix ľudí. Napríklad jeden z 'našich' športovcov pôsobil pri úvodnom stretnutí všelijako len nie normálne,“ dodal s úsmevom Pucovský. „No práve to nás asi presvedčilo. Bol uveriteľný a nič nehral. Preto môžeme osloviť cez týchto športovcov širšiu komunitu.“
Na záver si vzal mikrofón do rúk Jaro Homola, manažér tímu Homola Motorsport. Bývalý automobilový pretekár najprv zaspomínal na svoje začiatky. „V začiatkoch som si musel požičať peniaze z banky, keď som chcel pretekať. Od začiatku som vedel, že toto je smer, ktorým sa chcem uberať. Bohužiaľ, na Slovensku nie je taká automobilová tradícia ako v Českej republike. Raz darmo, Česi mali za sebou silné automobilky ako Škoda, Tatra či Liaz. Slovensko bolo, s prepáčením, agrárna krajina.“ Na druhej strane, tieto skúsenosti vie teraz zúročiť pri závodení svojho syna Mateja Homolu. Mladý slovenský talent dosiahol v práve skončenej sezóne výnimočný úspech, keď sa stal vicemajstrom Európy v seriáli cestovných automobilov. „Je za tým predovšetkým moja dlhoročná práca, keďže sme si uvedomili, že tím okolo môjho syna musíme budovať ako obchodnú značku. Pre sponzora treba poskytnúť niečo extra.“ Otec a tímový manažér v jednej osobe sa však nevyhol kritike. „Chýba systematická podpora talentovanej mládeže v menších športoch. Rodičia tu suplujú rolu štátu. Príliš veľa peňazí ´zhltnú´ masové športy ako futbal alebo hokej. Tiež ma hnevá, že o finančnej podpore pre športovcov sa rozhoduje na zahraničných centrálach veľkých firiem, teda mimo Slovenska.“
Na záver sa všetci pozvaní hostia zhodli, že namiesto výrazu sponzoring by sa v slovenských reáliách hodil skôr termín partnerstvo. Čo sa týka finančnej podpory, podľa D.Bradáča sa prakticky každá zahraničná firma chce nejakým spôsobom finančne angažovať a dávať niečo späť domácej komunite. Ako však poznamenal: „Zistite si, kto v danej firme riadi sponzoring a na čo sa orientuje. Pokiaľ má ten človek rád šport, máte náskok a do minimálne spolovice vyhrané. Samozrejme za predpokladu, že ponúknete niečo atraktívne. Netreba byť naivný a myslieť si, že firma vás podporuje z dobrej vôle. Veľký partner sa bude vždy správať ekonomicky a sledovať len svoje ciele. Nejaké vaše ciele bez adekvátnej protihodnoty sú firme ukradnuté. Tak to skrátka je. “
Martin Rendek
Najčítanejšie tento týždeň
- Grafický dizajn v súčasnom futbale (101)
- Odmena za prehry? Suverénne najhorší tím basketbalovej NBA má nového partnera (99)
- Chris McGrath: Bol som prekvapený, koľko talentov sa rodí na Slovensku (89)
- Návštevnosť hokejových štadiónov na Slovensku a v Česku (88)
- KALEIDOSKOP TÝŽDŇA: Aj rok po fatálnej nehode zostávajú sponzori Schumacherovi verní (67)