Dnes je 28.04.2024, meniny oslavuje Jarmila

Správy

Z domova

Aké firmy dotujú naše futbalové profi kluby?

11.jpg

Profesionálny šport sa bez adekvátnej finančnej podpory nezaobíde. Či už máme na mysli domáce športové dianie alebo zahraničie, táto rovnica platí pre všetkých rovnako. Kluby, ako aj jednotlivci potrebujú materiálno-finančné zabezpečenie na kvalitnú prípravu a bezproblémové fungovanie počas sezóny. Je všeobecne známe, že finančný stav nášho športu je v nezávideniahodnej situácii. Mnohé športy u nás sú finančne poddimenzované a namiesto plnohodnotnej konkurencie medzinárodným súperom sa musia tréneri, funkcionári či pretekári boriť s existenčnými problémami a mnohé záležitosti si musia riešiť svojpomocne. Dokonca aj futbal ako šport č.1 má problém so zháňaním sponzorov a aj samotní majitelia uznávajú, že investícia do ligového klubu nevychádza u nich z racionálnej podstaty. Skôr je to láska k športu, respektíve hobby, pri ktorom si oddýchnu a neformálne utužia vzťahy s obchodnými partnermi. A aké firmy vlastne podporujú slovenský ligový futbal? Dominujú domáce spoločnosti alebo nadnárodné koncerny? Bližšie sme si na danú problematiku „ posvietili “ v našom prieskume, pričom sme sa zamerali na sponzorstvo na drese (tzv. SHIRT SPONSORSHIP).

Medzi 12-timi elitnými klubmi na Slovensku sa nájde množstvo zaujímavostí v rámci Shirt sponzoringu. K dnešnému dňu (9.10.2012) nosí na prsiach logo generálneho partnera 11 z 12 družstiev. Výnimkou je zatiaľ len FK Senica. Tragédiu však z toho v klube rozhodne nerobia. Ako informoval marketingový manažér klubu Marek Svátek, už v dohľadnej dobe by sa logo nového partnera mohlo objaviť na hrudi futbalistov zo Záhoria. „ Máme rozrobeného jedného solídneho partnera, kde to vyzerá, že by sme sa mohli dohodnúť. Máme stanovenú istú cenu, za ktorú daný reklamný priestor ponúkame. Je to určite atraktívne a momentálne to ponúkame možným partnerom. Avšak určite nechceme ísť pod cenu. Aj napriek tomu, že dané reklamné miesto ostane na istý čas prázdne. Ako som však už spomenul, momentálne jednáme a očakávame, že v dohľadnej dobe reklamný priestor zaplníme menom nového sponzora “.

Čo sa týka pomeru domácích a zahraničných firiem, tak tu je výsledok jednoznačný. Len AS Trenčín má zahraničného sponzora. Ide však o naozaj prominentné meno, veď logo poisťovníckej skupiny Aegon sa objavuje tiež na dresoch holandského veľkoklubu Ajax Amsterdam.

Zaujímavým prípadom je spoločnosť Mondi SCP, ktorá podporuje futbal v Ružomberku. 51% akcií síce vlastní zahraničná skupina Mondi Group, no zvyšné akcie vlastní mecenáš MFK Ružomberok Milan Fiľo. Aj preto sme sa rozhodli nezaradiť Mondi SCP medzi zahraničné spoločnosti v rámci nášho zoznamu. Ostatné spoločnosti sídlia na Slovensku, pričom v prípade klubu zo Zlatých Moraviec sa logo firmy majiteľa Viliama Ondrejku objavuje aj v názve klubu- ViOn Zlaté Moravce- a to dokonca od samého počiatku klubu (1995).

Futbal_moneyPočnúc 24. septembrom sa rozhodli vystúpiť z klubu FC Nitra dvaja najväčší akcionári- Jiří Magyar a Norbert Bödör, ktorých firmy (Elcomp a Bonul Security) sa objavujú práve na klubových dresoch. Preto nás zaujímalo, či mená firiem zotrvajú na dresoch aj v nasledujúcich kolách. Generálny manažér FC Nitra Jozef Petráni tvrdí, že v klube rozhodne neuvažujú o odstránení emblémov daných firiem. „ O niečom takom momentálne určite neuvažujeme. Aj pán Magyar, ako aj pán  Bödör finančne podporovali futbal v Nitre niekoľko rokov, preto určite nebudeme reagovať tak pružne a nechystáme sa okamžite meniť klubové dresy. Ak sa nám podarí zohnať nového partnera, ktorý by chcel vstúpiť do klubu akcionársky aj finančne, tak ten získa exkluzivitu na našich dresoch. Až potom by sme pristúpili k výmene sád dresov, pričom finančne by to pokrýval nový sponzor. Ani v minulosti to nebola dogma a podmienka oboch najväčších akcionárov, že ich firmy musia byť prezentované na klubovom výstroji. Všetko je to o ponuke a dopyte. Reklamná plocha je nacenená podľa produktového manuálu a ak príde zaujímavá ponuka, budeme o tom uvažovať. Každopádne, reklamný priestor je na predaj, no ponuka musí byť adekvátna cene v danom produktovom manuáli. “  

Za zmienku stojí tiež sponzoring v Spartaku Trnava. Začiatok súťaže odohrali „ Bíli Andeli “ v dresoch s logom aeroliniek Danube Wings, no od 11. kola už patrí tento priestor spoločnosti ŽOS Trnava. Obe tieto spoločnosti však patria do portfólia majiteľa klubu Vladimíra Poóra, takže k žiadnym personálnym zmenám na majiteľskom poste nedošlo.  

Pre úplnosť dodávame kompletný prehľad všetkých 12-tich účastníkov našej najvyššej futbalovej súťaže.

 

MŠK ŽILINA: Preto (Tento)

Spoločnosť Tento patriaca pod medzinárodný konglomerát Metsä Tissue je dodávateľom výrobkov z hygienického papiera. Spolumajiteľom a akcionárom fínskej firmy je podnikateľ Jozef Antošík. Ten je zároveň aj majiteľom futbalového klubu v Žiline. Do klubu vstúpil ako drobný sponzor už v roku 1995.

 

ŠK SLOVAN BRATISLAVA: Niké

Slovenská stávková spoločnosť pôsobiaca na trhu až vyše 20 rokov vstúpila do klubu v lete roku 2011, tesne pred štartom nového ligového ročníka. Zmluva znie na 2 sezóny, pričom v prípade obojstrannej spokojnosti môže prísť k predĺženiu partnerstva.

 

SPARTAK TRNAVA: ŽOS Trnava

Trnavská strojárska spoločnosť patriaca klubovému mecenášovi Vladimírovi Poórovi. Firma je najväčšou dielňou na opravy železničných vozňov v stredoeurópskom regióne. Do ligového zápasu proti Banskej Bystrici zdobilo dresy trnavských futbalistov logo inej Poórovej firmy- aeroliniek Danube Wings.

 

FK SENICA: ?

Do minulej sezóny podporovala klub miestna firma so zaujímavým názvom: NAD-RESS a.s. Firma pôsobiaca v oblasti nákladnej automobilovej dopravy v ligovom futbale ostala. Prešla len „ o ulicu ďalej “, keď od tejto sezóny podporuje nováčika z Myjavy. Senica, ktorá patrí k finančne stabilizovaným klubom, usilovne pracuje na uzavretí dohody s novým generálnym partnerom.

 

AS TRENČÍN: Aegon

Globálny hráč na poli životného poistenia, poistenia majetku či asset manažmentu. Aegon sa stal hlavným sponzorom trenčianskeho klubu zhruba v rovnakom čase, ako Niké pri Slovane, t.j. v lete 2011. Jediný „ čistokrvný “ sponzor zo zahraničia.

 

MFK RUŽOMBEROK: Maestro (Mondi SCP)

Najväčší výrobca papiera a celulózy na našom území patrí do portfólia medzinárodnej spoločnosti Mondi Group. 49% akcí vlastní veľkopodnikateľ Milan Fiľo. Ružomberský boss ohlásil pred začiatkom sezóny výrazné zoštíhlenie kádra, ako aj zníženie klubového rozpočtu. Výsledkom bol odchod niekoľkých bývalých opôr tímu a väčší dôraz na domácich odchovancov.

 

VION ZLATÉ MORAVCE: ViOn

Klub jedného muža. Futbalové dianie klubu vedie od svojho založenia v roku 1995 miestny podnikateľ Viliam Ondrejka a len ťažko si predstaviť, že by tomu bolo v nasledujúcich rokoch inak. VioN sa postupne dostal až do Corgoň Ligy a v roku 2007 si vďaka triumfu v Slovenskom pohári zahral aj v pohárovej Európe. Odmenou mu bol darček v podobe súpera zvučného mena- neskoršieho víťaza Zenitu Petrohrad. Malý rodinný klub, ktorý je však konsolidovaný a finančne stabilizovaný.

 

FC NITRA: ELcomp & Bonul Security

Firma ELcomp špecializujúca sa na elektroinštalačné práce patrí Jiřímu Magyarovi, Norbert Bödör je pre zmenu vlastníkom bezpečnostnej služby Bonul Security. Obaja podnikatelia sa však vzdali členstva v klube počnúc 24. septembrom. Keďže nový generálny partner za necelý mesiac do klubu nevstúpil, ostávajú logá oboch firiem aspoň nateraz na dresoch klubu spod Zobora.

 

DUKLA BANSKÁ BYSTRICA: Express Slovakia

Bratislavská prepravná spoločnosť ponúka integrovanú prepravu využívaním druhov dopravy (riečna, cestná, kontajnerová železničná, kombinovaná). V minulosti klub podporovali miestny mäsokombinát PM Zbrojníky, či reklamná agentúra Forza bývalého majiteľa Jána Kováčika, toho času prezidenta SFZ.

 

MFK KOŠICE: Steel Trans

Košický futbal podporuje už niekoľko rokov Blažej Podolák. Jeho firma Steel Trans najprv podporovala vtedajší druholigový klub v jeho rodných Ličartovciach. Názov firmy dokonca figuroval aj v názve klubu (Steel Trans Ličartovce). Dedinka s menej ako 1000 obyvateľmi medzi Prešovom a Košicami dosiahla pozoruhodné futbalové úspechy, no postupne začal Podolák pokukovať po najvyššej súťaži. Vstup do MFK Košice bol preto logickým krokom. Harmonický vzťah to ale rozhodne nie je. Podolák sa sťažuje na neochotu mesta prispieť adekvátnou sumou na chod klubu. Finančné problémy sa skloňovali aj v minulých sezónach, no košický klub aj naďalej figuruje medzi elitou. Prepravná a špedičná spoločnosť Steel Trans sa špecializuje na prepravu pre oceliarsky a automobilový priemysel a svoje závody má o.i. aj vo Francúzsku.  

 

1.FC TATRAN PREŠOV: Dúha a.s.

Pred touto sezónou zažíval najstarší slovenský klub turbulentné časy. Klub opustil väčšinový akcionár Branislav Prieložný a spolu s ním aj ďalší významný akcionár Mário Hoffmann. Tretí akcionár a predseda predstavenstva Miroslav Remeta však zostal, hoci zvažoval svoj odchod. Jeho inžiniersko-stavebná spoločnosť Dúha a.s. je tak hlavným partnerom Tatrana.

 

SPARTAK MYJAVA: NAD-RESS Senica a.s.

Senická spoločnosť ponúka svoje služby v oblasti nákladnej automobilovej dopravy. V minulej sezóne podporovala domáci klub FK Senica, od tejto sezóny podporuje nováčika z Myjavy. NAD-RESS tiež podporuje aj skalických hokejistov, plavca Ľuboša Križka či motocyklového pretekára rallye Ivana Jakeša.

 

Situácia vo svete

V porovnaní so zahraničím, čo sa týka obsahovej skladby sponzorov, sa Slovensko nijako výrazne nevymyká. Keďže cieľovou skupinou sú muži, dominujú v rámci sponzoringu firmy zamerané predovšetkým na mužskú populáciu. Prevládajú firmy v oblasti stavebníctva, pivovary, automobilky, stávkové spoločnosti alebo energetické skupiny. Z neutrálnych odvetví sa vcelku výrazne angažujú banky, poisťovne, po prípade mobilný operátori.

V rámci pomeru zahraničných a domácich sponzorov platí skôr pravidlo, že čím atraktívnejšia súťaž (Premier League, La Liga), tým väčšie percento nadnárodných spoločností. Nájdu sa však aj také spoločnosti, ktoré podporujú dva najsilnejšie kluby v krajine. Tu však ide zväčša o domáce firmy. Takýmto prípadom bol v minulosti napríklad pivovar Carling, ktorý podporoval ako glasgowský celtic, tak aj mestského rivala Rangers. Aktuálny prípad je z Turecka, kde domáci telekomunikačný operátor Türk Telekom podporuje dokonca až 3 zo 4 najsilnejších klubov v krajine (Fenerbahce, Galatasaray, Trabzonspor)!  

 

Na porovnanie sme zostavili výber 20 prvoligových klubov z celého sveta aj s príslušnými sponzormi. 

 

KLUB

KRAJINA

SPONZOR

SÍDLO SPONZORA

VÝROBNÉ ODVETVIE

Besiktas Istanbul

Turecko

Toyota

Japonsko

Automobilový priemysel

Club América

Mexiko

Bimbo

Mexiko

Pekárenský koncern

Dynamo Kyjev

Ukrajina

PrivatBank

Ukrajina

Bankovníctvo

FC Kodaň

Dánsko

Carlsberg

Dánsko

Pivovar

FC La Valletta

Malta

Betsson

Malta

Stávková spoločnosť

FC Sydney

Austrália

Webjet

Austrália

Internetový rezervačný portál (letenky, hotely...)

FK Teplice

ČR

AGC Glass

Japonsko

Sklárske výrobky

Fluminense FC

Brazília

Unimed

Brazília

Zdravotná poisťovňa

HNK Rijeka

Chorvátsko

Croatia Osiguranje

Chorvátsko

Poisťovňa

Chicago Fire

USA

Quaker Oats

USA

Výrobca ovsených vločiek

IFK Göteborg

Švédsko

Prioritet Finans

Švédsko

Finančné služby

Juventus Turín

Taliansko

Jeep

USA

Automobilový priemysel

River Plate

Argentína

Petrobras

Brazília

Energetický gigant (ropa, zemný plyn...)

SC Freiburg

Nemecko

Ehrmann

Nemecko

Mliekarenský koncern

Shandong Luneng

Čína

Yingda Group

Čína

Financie a obchod

Šachťor Karaganda

Kazachstan

Arcelor Mittal

India

Oceliarsky gigant

TP Mazembe

DR Kongo

MCK

DR Kongo

Baníctvo a hutníctvo

Urawa Red Diamonds

Japonsko

Savas- Meiji

Japonsko

Výživové doplnky

Waitakere United

Nový Zéland

Cuesport Foundation

Nový Zéland

Nezisková organizácia

Zenit Petrohrad

Rusko

Gazprom

Rusko

Plynárenský gigant

 

Tabuľka: Kluboví sponzori (svet)

 

Viac o našej najvyššej futbalovej lige: http://www.corgonliga.sk/

 

Martin Rendek


Správa nemá zatiaľ žiadne príspevky...

Udalosti tohto týždňa

    Žiadne udalosti na dnešný deň!