Správy
Brands
- Blíži sa ďalší ročník konferencie Športový manažment, opäť prinesie zaujímavý program
- A tohto poznáte? Najznámejší športoví funkcionári a majitelia klubov
- Banská Bystrica bude v roku 2017 stredobodom pozornosti športu a zdravia
- Fenomén Sagan alias slovenský športovec s globálnym presahom
- PUMA a „papierové“ dresy? Kondómy nech radšej nevyrábajú, žartoval Shaqiri
S miliónmi na prsiach – rekordná sezóna v bundeslige
Reklama na dresoch je zdrojom lukratívneho príjmu pre futbalové kluby. Podľa prepočtov nemeckej spravodajskej tlačovej agentúry dpa, sponzori v tejto sfére prinesú v sezóne 2012/13 do pokladníc klubov prvej nemeckej bundesligy dovedna okolo 130 miliónov eur, čo je nový rekord tejto súťaže.
Kým v minulej sezóne 2011/2012 si bundesligisti prišli vďaka reklamám na dresoch na 120 miliónov eur, v novej sponzori zaplatia približne ešte o desať miliónov viac. Takýto zdroj príjmov tvorí významnú súčasť klubových rozpočtov.
Neprekvapuje, že rekordér v počte titulov mníchovský Bayern má najlukratívnejšieho „trikotového“ sponzora. Deutsche Telekom (Nemecké telekomunikácie) prevedú na účet klubu podľa odhadov expertov v nastávajúcej sezóne do 23 miliónov eur za to, že sa značka spoločnosti objaví na hrudiach bavorských futbalistov. Za takú sumu sa dá kúpiť už niekoľko hráčov svetovej triedy. Bayern hrá každý rok o najvyššie méty nielen v domácich súťažiach, ale aj v európskych a z nemeckých klubov je najviac na očiach v médiách – tak elektronických, ako aj printových.
Ani ďalší bundesligisti však neprídu skrátka. Taký Wolfsburg zinkasuje od Volkswagenu rozprávkových 20 miliónov eur, aj keď oficiálne túto sumu nepotvrdila automobilka ani klub. Schalke má taktiež štedrého sponzora na dresoch. Gazprom si cení svoj nápis na kráľovských modrých dresoch na 16 miliónov za sezónu. Až za nimi nasleduje majster z uplynulých dvoch rokov Borussia Dortmund s dvanástimi miliónmi od Evoniku.
Na konci rebríčka sú Augsburg s 1,8 milióna eur a nováčik Greuther Fürth sa musí uspokojiť so sumou poldruha milióna.
Týždeň pred začiatkom bundesligy mali všetky kluby zmluvne podchyteného sponzora na dresoch – až na Norimberg. Ak by na poslednú chvíľu klub slovenského futbalistu Róberta Maka žiadneho nenašiel, spoločnosť Sportfive, ktorá je držiteľom marketingových práv klubu, garantuje tri milióny eur.
Ochota a štedrosť sponzorov akiste súvisí aj s návštevnosťou na nemeckých štadiónoch. Skutočnosť, že bundesliga je najnavštevovanejšou ligou na svete, je rukolapným argumentom.
Nie všetky reklamy na hrudiach hráčov sa však stretli s priaznivým ohlasom verejnosti.Werder Brémy sponzoruje spoločnosť zaoberajúca sa produkciou hydiny, voči čomu sa ozvali ochrancovia zvierat i niektorí politici. Krik bol aj okolo Eintrachtu Frankfurt, ktorý po odstúpení spoločnosti Fraport od sponzoringu dresov robí reklamu už iba pivu Krombacher.
Každopádne sponzorské sumy pre dresy z nemeckej bundesligy sú porovnateľné s anglickou Premier League. Mimochodom, tam sa celková suma peňazí za reklamu na dresoch v prebiehajúcej sezóne zvýši v porovnaní s predchádzajúcou až o 25 percent a dosiahne približne 147 miliónov libier. K trojici najlukratívnejších zmlúv, ktoré podpísali FC Liverpool, Manchester City, Manchester United, sa dotiahol Sunderland, ktorý so spoločnosťou Invest in Africa podpísal kontrakt za 20 miliónov libiejr. Oproti lanskej sezóne si tak Sunderland prilepší až o 19 miliónov. Ďalším skokanom je Newcastle, ktorý dostane o 7,5 milióna viac ako v predchádzajúcom ročníku. Chelsea získa od Samsungu „iba“ 13,8 milióna.
Ako vidno, napriek neistým ekonomickým časom si futbalové produkty či značky akými sú anglická Premier League či nemecká Bundesliga držia svoju hodnotu, ba čo viac, ešte si ju aj zvyšujú.
BUNDESLIGA 2012/2013
Klub Sponzor na drese Suma (v eurách)
Bayern Mníchov Deutsche Telekom 23,0
VfL Wolfsburg VW 20,0
Schalke 04 Gazprom 16,0
Borussia Dortmund Evonik 12,0
VfB Stuttgart Mercedes-Benz Bank 7,0
Hamburger SV Emirates 7,0
Werder Brémy Wiesenhof 6,5
Bayer Leverkusen Sunpower 6,0
Eintracht Frankfurt Krombacher 5,5
Borussia Mönchengladbach Postbank 5,0
1899 Hoffenheim Suntech 4,5
FSV Mainz Entega 4,0
Hannover 96 TUI 3,5
Fortuna Düsseldorf Otelo 3,0
SC Freiburg Ehrmann 2,5
FC Augsburg AL-KO 1,8
Greuther Fürth Ergo Direkt 1,5
1.FC Norimberg - ?
Spolu 128,8
Zdroj: dpa
TOP 10 PREMIER LEAGUE 2012/2013
Klub Sponzor na drese Suma (v librách)
FC Liverpool Standard Chartered 20,0
Manchester City Etihad Airways 20,0
Manchester United Aon 20,0
FC Sunderland Invest in Africa 20,0
FC Chelsea Samsung 13,8
Newcastle United Virgin Money 10,0
Tottenham Hotspur Aurasma 10,0
Aston Villa Genting Casinos 8.0
Arsenal Fly Emirates 5,5
Fulham FxPro 4,2
Zdroj: Daily Mail
Ladislav Harsányi