Dnes je 19.04.2024, meniny oslavuje Jela

Správy

Event Management

Nemecký DFB Pokal: vzor pre stredoeurópske futbalové končiny

Nemcky Pokal 2.jpg

To, že futbal v Nemecku prekvitá už dlhšiu dobu nie je žiadnym tajomstvom. Potvrdzuje to množstvo ukazovateľov, od rastúcej návštevnosti až po ziskovosť samotných klubov. Obzvlášť v dnešnej dobe, ktorá je charakterizovaná ekonomickou nestabilitou je obdivuhodné, ako vzorne dokážu futbalové subjekty v najľudnatejšej európskej krajine hospodáriť. Pritom v konkurenčných ligách ako je Anglická Premier League či Španielska La Liga majú najsilnejšie oddiely gigantické dlhy (napr. Manchester City, Chelsea Londýn alebo Real Madrid). S trochou nadsádzky by sa dalo povedať, že ak klub v Anglicku, Španielsku či Taliansku nie je zadĺžený, je s ním niečo v neporiadku. Bundesliga či 2. Bundesliga a vlastne aj nižšie ligové súťaže v Nemecku sú výnimkou. Byť v červených číslach tu rozhodne nie je normou, skôr naopak. V poslednom čase čoraz častejšie zaznievajú hlasy, že nemecký klubový futbal už kvalitatívne prerástol Talianskú Seriu A. Toto tvrdenie bolo podporené aj májovým finále Ligy Majstrov, ako aj súčasnou dominanciou Bayernu Mníchov.

Okrem Bundesligy však stojí za pozornosť aj obľúbenosť inej súťaže, ktorú zastrešuje Nemecký futbalový zväz (DFB)- domáci pohár zvaný DFB Pokal. Je zvykom, že domáce pohárové súťaže sa vo svete nie vždy tešia stopercentnej vážnosti medzi klubmi a tým pádom aj medzi fanúšikmi. Kluby veľakrát odsúvajú domáci pohár na vedľajšiu koľaj a zápasy v strede týždňa sú pre mnoho družstiev viac-menej nutným zlom. Toto sa však nedá tvrdiť o anglickom FA Cup-e, ktorý je, čo do významnosti, takmer na rovnakej úrovni, ako zisk majstrovskej koruny Premier League. Samotná značka FA Cup-u patrí medzi najhodnotnejšie logá vo svete športu.

Ďalším pozitívnym príkladom je už spomenutý Pokal. Vypredané štadióny a hodnotné športové výkony, skrátka ideálne fungujúce súkolie. A sen každého činovníka zodpovedného za marketingovú stránku podujatia. Pravdivosť týchto slov dokazuje aj posledný prípad klubu 1.FC Saarbrücken, ktorý je posledným zástupcom z 3. najvyššej súťaže v celom osemfinále. Už takmer mesiac pred zápasom s Borussiou Dortmund je všetkých 30.931 lístkov vypredaných. Divákom pritom nevadil ani fakt, že vstupenky sa predávali ako súčasť balíčka. V praxi to znamenalo, že okrem pohárového duelu s úradujúcim vicemajstrom Champions League si museli priaznivci povinne kúpiť aj lístok na jedno ligové stretnutie (buď 9.11. proti Münsteru, alebo 30.11. proti RB Lipsko). Dopyt dokonca presiahol kapacitu, čo nie je až tak nezvyčajný jav. Či už ide o Bundesligu, prípadne práve domáci pohár. Len pre zaujímavosť, v západonemeckom  Saarbrückene žije okolo 180-tisíc obyvateľov. Čiže teoreticky vzaté, na futbal sa chce pozrieť viac než 1/6 celkovej mestskej populácie! O tom, že by v Košiciach prišlo na futbal vyše 40-tisíc divákov je námet skôr na sci-fi film. O Bratislave radšej ani nehovoriac. Iste, v Košiciach či na Slovane namiesto Dortmundu a Bayernu vybehnú v lepšom prípade na trávnik Senica či Žilina, no aj napriek tomu je ťažko predstaviteľné, že by bol bratislavský divák schopný naplniť štadión veľkosti Nou Campu, keby skutočne napríklad Bayern do mesta zavítal. Hoci len jednorazovo, v pracovný deň (imaginárny „Slovensko-Nemecký Pohár“). Bolo by naivné chcieť hneď dosahovať výsledky ako Nemci, no minimálne model fungovania a celkové promo podujatia stoja za podrobnejší pohľad. Už samotné losovanie 1. kola vysiela celoštátna ARD. Samozrejmosťou je priamy prenos z každého kola, a to dokonca nielen na verejnoprávnej ARD, ale aj na platenom športovom kanáli Sky. Po skončení stretnutia nasledujú zostrihy v štúdiu z ostatných zápasov. Nemecké kluby motivuje okrem triumfu a zaistenia si pohárovej miestenky tiež finančná odmena. Veď len za účasť v 1. kole zinkasuje klub 110 000 €. Toto je suma zaujímavá hlavne pre malé, „vidiecke“ kluby, pre ktoré je už samotná možnosť konfrontácie sviatkom. Zdolaný finalista si už prilepší o 2 milióny € a víťaz vezme ešte o pol milióna viac. Celkovo si víťaz polepší o viac než 6 miliónov €, čo už je naozaj zaujímavá matematika. Aj pre veľkoklub ako je Bayern Mníchov, ktorý je, mimochodom, posledným víťazom.

Z pohľadu slovenského fanúšika je pozitívne, že priame prenosy zo Slovnaft Cup-u (oficiálny názov) vysiela súkromná športová stanica. Je to prvý krok, ako zatraktívniť pohárovú značku. Ďalšie kroky však musia urobiť samotní hráči, tréneri a funkcionári. Pokiaľ totiž nezačnú prikladať pohárovej konfrontácii patričný význam, ostane značka Slovenský pohár vždy akýmsi „nechceným dieťaťom.“  Častejšie využitie sociálnych médií sa doslova pýta. Takisto „ad hoc“ propagácia nadchádzajúceho pohárového zápasu už v predstihu (počas prestávky domáceho ligového duelu, na webstránke klubu a pod.) by sa mohlo pozitívne premietnuť.

Na záver možno otázka pre čitateľov, aké nástroje či formy komunikácie by použili z hľadiska spropagovania značky Slovenský pohár? Vopred vďaka za názory!  

 

Martin Rendek

 

Viac o Slovnaft Cup-e: http://www.futbalsfz.sk/slovensko/slovnaft-cup.html

Viac o DFB Pokal:  http://www.dfb.de/index.php?id=3104 

Viac o klube 1.FC Saarbrücken:  http://www.fc-saarbruecken.de/


12.11.2013   20:06Stefan Álló
486535
Propagácia Slovnaft Cup-u

Dobrý deň! Na záverečnú otázku by som odpovedal otázkou, alebo by som to len doplnil, ako spropagovať Slovnaft Cup popri Corgoň lige, ktorá je pre domácich fanúšikov menej atraktívna? Žiaľ, treba uznať, že v poslednom období sledovanosť domácej ligy klesá. Klesá záujem fanúšikov, ľudí, ale aj záujem TV prenosov. Napr. mi v domácnosti máme predplatené UPC, preto si nemôžem pozrieť zápasy Corgoň ligy v televízií, ale len cez TV stanicu HusteTV. Uvediem Vám príklad z maďarskej ligy, ktorej úroveň je porovnateľné s Corgoň ligou. V každom kole odvysielajú z ôsmich zápasoch 6, na troch staniciach!! Navyše, kluby majú záujem, aby boli ich zápasy v televízií, napriek tomu, že budú mať na zápase menej divákov. Nechcem hádzať vinu len na prenosy a na televízie, lebo kluby majú tak isto svoj podiel na vine. Tiež by som vítal viac marketingových akcií od spomenutých súťaží. Podľa mňa nestačí len reklama v tlači, aby ľudia išli na zápasy. Sledujem našu ligu, ale aj maďarskú a rakúsku, niektoré zápasy som v týchto krajinách osobne aj zažil vo viacerých funkciách, a žiaľ máme obrovské resty. Len to chce viac odhodlania a chcenia. Pekný deň!

13.11.2013   10:07Martin Rendek
505497
Budovanie značky

Pozdravujem p Álló. Súhlasím, že je to o dlhodobej a kontinuálnej práci a samotnom budovaní značky. Takisto mám skúsenosť s okoloitými ligami a ako vzor by som uviedol Poľskú Ekstraklasu. Tie duely sa hrajú v úplne inej atmosfére, samozrejmé sú TV prenosy. Keď tam príde hráč z našej ligy, tak si musí pripadať ako v Lige Majstrov. A to platí aj o derby v AUT (Rapid-Austria), alebo aj v CZ (Sparta-Slavia, prípadne Sparta-Plzeň). Verím, že keď sa konečne zlepší infraštruktúra, tak sa to zdvihne aj tu na Slovensku. Ako vzor by som uviedol Myjavu. Majú pekný, útulný štadión. Síce malý, no moderný. A na hráča to úplne inak vplýva. Na záver ešte jeden nástroj, ktorý využívajú hlavne kluby v ENG. Ide už spomenuté promo video k danému zápasu/ eventu. Napr. FC Liverpool nahrali toto pekné video pre finále FA Cup-u v roku 2012. http://www.youtube.com/watch?v=qmROLLa4U-I Alebo zmapovaná cesta do finále: http://www.youtube.com/watch?v=aHtRE8yOvz8 Osobne nie som fanúšikom tohto klubu, no takéto video skrátka človeka vtiahne a cíti akúsi náklonnosť a sympatie. A presne o toto ide. Neviem, prečo sa tomu naše kluby bránia...