Dnes je 19.04.2024, meniny oslavuje Jela

Správy

Z domova

Facebook marketing v Corgoň lige

Uvodna fotka.jpg

Futbalové kluby Corgoň ligy a zvlášť slovenský futbal, internetový marketing nepovažujú za alfa omegu marketingovej komunikácie. Priemeru Corgoň ligy - 11827 facebook fanúšikov sa vymykajú akurát najúspešnejšie kluby MŠK Žilina a ŠK Slovan Bratislava. Taktiež Spartak Trnava, ktorá disponuje najväčšou fanúšikovskou základňou z pomedzi všetkých účastníkov Corgoň ligy. Stále však ďaleko zaostávajú za aktuálne facebookovo najpopulárnejším športovcom Slovenska, Marekom Hamšíkom. Súčasná, nielen Slovenská, ale aj Neapolská futbalová ikona, akou Marek Hamšík nepochybne je, dosiahla už takmer 407-tisíc fanúšikov. Týmto číslom by tromfol hocktorý český, či poľský futbalový klub.

Sociálne siete sa vo svete stávajú čoraz užitočnejším marketingovým nástrojom komunikácie. Futbalové kluby Slovenska však internetový marketing ochotne ignorujú. Komunikácia je prvý krok na ceste k harmonickému vzťahu medzi klubom a fanúšikom. Na Slovensku si to mnohé kluby doposiaľ neuvedomili a idú si svojou tŕnistou cestou. Keďže sa jedná o jedno z najrýchlejšie rastúcich médií, je priam zarážajúce, že futbalové kluby Slovenska túto príležitosť nevyužívajú. Tak napríklad v Poľsku využili facebook na zatraktívnenie mobilnej aplikácie Ekstraklasa.net, či futbalového magazínu domácej ligy “Magazyn Ekstraklasa“, ktorý sa stáva u fanúšikov veľmi obľúbený.

V slovenskej najvyššej súťaži je na tom najlepšie MŠK Žilina, ktorá s viac ako 50-tisíc fanúšikmi výrazne prevyšuje zvyšných účastníkov. K tomu im pomohli najmä výraznejšie úspechy v Lige majstrov, či mnoho majstrovský titulov. Avšak z čísla 50-tisíc fanúšikov je viac ako 6,5 tisíca zahraničnej národnosti. MŠK sa snaží oslovovať najmä tých domácich, ktorých by radi prilákali aj na štadión. Také facebookové aktivity, ako sú priebežné výsledky zápasov, či konečné výsledky, však nestačia. Druhú priečku obsadil ŠK Slovan Bratislava. Z takmer 30-tisíc fanúšikov je mnoho takých, ktorí síce vo svojom profile prezentujú logo Slovana, no na majstrovskom zápase sa ukážu len sporadicky, ak vôbec. Priemerná sezónna návštevnosť z poslednej sezóny činí 2022 divákov. To je necelých 7% všetkých facebookových fanúšikov! Čo sa týka Trnavského Spartaka a jeho 27926 fanúšikov, ide naozaj o to najvernejšie fanúšikovske jadro? Trnavský futbal totiž roky navštevovalo aj viac ako 10-tisíc fanúšikov. Dnes však aj v Trnave nastal útlm.

Medzi zmienenými a zvyšnými účastníkmi je priam priepastný rozdiel. Návštevnosť sociálnych sietí ďalších klubov nie je síce taká vysoká, no z tohto počtu navštevuje futbalové štadióny oveľa vyššie percento. Čo sa týka facebookových stránok, tak úspechom nad 5000 fanúšikov sa môže pochváliť akurát ViOn a MFK Košice. Kluby z Nitry, Senice a Trenčína zostali tesne v závetrí. Takmer o žiadnej intenetovo-marketingovej aktivite sa nedá hovoriť v prípade zvyšných klubov. V suteréne sa nachádzajú kluby - MFK Ružomberok, Dukla Banská Bystrica a druhý rok prvoligová Spartak Myjava. V prípade maličkej Myjavy však ide stále o progres, keďže sa po postupe do Corgoň ligy stále oboznamuje s novým prostredím trhu. Samotné dno uzaviera DAC 1904 Dunajská Streda s naštrbenými vzťahmi všetkými smermi. Vytráca sa tak podpora jedných z najvernejších fanúšikov, ktorí tvorili v Dunajskej Strede nespočetne veľa krát závideniahodnú atmosféru. Dnes sa väčšinový vlastník klubu Khashayar Mohsen a spol. vybrali iným smerom. Na svojho 12-teho hráča pozabudli a ďalej neefektívne investujú do hráčskeho kádra.

 

Počet fanúšikov nie je v žiadnom prípade najhodnovernejším kritériom fungujúcej marketingovej komunikácie. Sociálne siete a IT však v súčasnosti otvárajú stále nové možnosti. Ich príkladom sú najmä zahraničné kluby, ktoré ponúkajú široké portfólio svojich služieb aj na sociálnych sieťach. Čo sa týka zahraničných klubov, snažia sa presadiť nielen v domácom prostredí, ale aj v tom zahraničnom, keďže práve tam majú najväčšiu výpovednú hodnotu. Preto je, v prípade týchto klubov, dôležité komunikovať najmä na globálnej úrovni. Veľký rozmach v poslednom období zaznamenali mobilné telefóny, do ktorých sú importované sociálne siete v podobe aplikácií. Aj preto by sa mal dnes marketing uberať práve týmto smerom.

 

MŠK Žilina – 50240 FB fanúšikov

Žilinské vedenie je jedno z najaktívnejších, čo sa týka komunikácie s fanúšikmi. Na svoju facebookovú stránku dokázali pritiahnuť, či už z domáceho prostredia alebo zo zahraničia viac ako 50-tisíc fanúšikov. Zaujímavosťou je, že až takmer 7-tisíc fanúšikov pochádza zo zahraničia. Svedčí to určite aj o tom, koľko úsilia je vynakladaného smerom do tuzemska, resp. zahraničia. Fanúšikom tu poskytujú množstvo informácií ohľadom budúcich zápasov A mužstva, B mužstva, ako aj mládežníckych družstiev. Facebookovým fanúšikom sa neustále snažia priblížiť aktuálny priebeh zápasov, či poskytnúť rozhovory s hráčmi a trénermi. Snažia sa tiež ponúknuť širokú škálu fotografií z posledných zápasov, či už sa hrá vonku alebo doma. Fanúšikovia však ostávajú voči týmto ťahom odolný a prilákať na štadión sa ich zatiaľ veľmi nepodarilo. Prostredníctvom oficiálnej web stránky poskytujú priaznivcom informácie ohľadom časového harmonogramu tréningov. Fanúšikovia tak môžu podporiť svojich aj pri príprave na majstrovský zápas.

 

* SVK – slovenskí fanúšikovia, INÍ – zahraniční fanúšikovia, CZ – českí fanúšikovia, ZAHR.- zahraniční fanúšikovia mimo SK a CZ

 

ŠK Slovan Bratislava – 29335 FB fanúšikov

Jediný klub Corgoň ligy z hlavného mesta sa môže pýšiť web stránkou s veľmi atraktívnym dizajnom. Čo najvizuálnejšie sa snaží poskytnúť informácie o aktuálnom dianí aj facebooková stránka. Viac ako 29-tisíc fanúšikov priniesla Slovanu najmä bohatá história klubu, či značka, ktorá aj v susednom Česku rezonuje spomedzi slovenských klubov takmer najviac. Svedčí o tom aj 5%-tný podiel českých fanúšikov. 22%-tný podiel zahraničných fanúšikov je najviac spomedzi všetkých účastníkov. Je to spôsobené komunikáciou, široko rozvetvenou aj do okolitých štátov, či dávnymi európskymi úspechmi.

 

 

FC Spartak Trnava – 27926 FB fanúšikov

Horšie na tom neskončili ani ,,spartakovci“, keďže aj u nich rezonuje vysoké percento českých fanúšikov. 16% zahraničných fanúšikov je tvorených 5%-tami priaznivcov z Českej republiky. Zvyšok tvoria najmä podobne vášnivo fandiaci srbskí či bulharskí fanúšikovia. Stránka poskytuje nespočetné množstvo aktualít. Administrátor sa snaží aktualizovať informácie ohľadom zápasov, rozhovorov, či fotogalérií. Veľkým plusom je aj vlastný youtube kanál (www.youtube.com/channel/UC7IWB7QtT51Vj531RE7vh8g), na ktorý sa práve facebooková stránka odvoláva. Prostredníctvom videí poskytujú divákom zostrihy jednotlivých zápasov, rozhovory s hráčmi, či trénermi a tiež množstvá choreografií fanúšikov. K tomu im napomáha veľmi aktívny fanklub Ultras Spartak Trnava.

 

FC ViOn Zlaté Moravce – 5282 FB fanúšikov

Veľkou zaujímavosťou v prípade Zlatých Moraviec je podmanenie FB stránky malajzijskými fanúšikmi. FB stránka tohto klubu je naozaj špecifickým prípadom, keďže vďaka malajzijským fanúšikom je nadpolovičná väčšina tvorená práve tými zahraničnými. Je to spôsobené najmä dlhou spätosťou klubu s malajzijským futbalom. Domáci futbalový stánok tu už nejeden krát hostil práve Malajzijských reprezentantov. Súpisku družstva pred dvomi rokmi posilnili traja malajzijskí futbalovo vyspelí futbalisti. Významnú úlohu hrá aj atraktívny, útulný, 5-tisícový futbalový stánok, ktorý SFZ už nejeden krát využila ako domáce prostredie pre našich mládežníckych reprezentantov. V tomto prípade českí fanúšikovia idú bokom, keďže 43% fanúšikov pochádza z Malajzie. Informácie, ktoré si fanúšik na stránke nájde, sa objavujú len sporadicky. Navyše, z aktuálnych zostáv a občasných fotogalérií si fanúšik veľa nezoberie. Žiadne rozhovory s hráčmi, trénermi, žiadne zápasové pozvánky. Vedenie si ťažkú hlavu z tohto stavu nerobí. Zarážajúce je to najmä z toho dôvodu, pretože na oficiálnu webstránku www.fcvion.sk sa už dlhšiu dobu môže fanúšik dobíjať márne.

 

* SVK – slovenskí fanúšikovia, INÍ – zahraniční fanúšikovia, MAL – malajzijskí fanúšikovia, ZAHR.- zahraniční fanúšikovia mimo SK a MAL

 

MFK Košice – 5134 FB fanúšikov

V posledných sezónach sa podarilo pritiahnuť o niečo viac fanúšikov, ako to bolo pred pár sezónami. Odchod človeka, ktorý pre Košický futbal spravil veľmi veľa, nebol spojený s poklesom záujmu o východniarsky futbal, akoby si niekto mohol myslieť. Ba práve naopak, zasadnutie Jána Kozáka na reprezentačnú lavičku skôr zdvihlo povedomie košického futbalu. Na druhej strane, vypadnutie Prešovského Tatrana by malo podnietiť vedenie Košíc k ešte výraznejšej aktivite. Košice sa zrazu ocitli v najvyššej súťaži úplne osamotené a tak je komunikácia so širokým okolím priam samozrejmosťou. Národnosť fanúšikov naklonených tomuto klubu je zväčša slovenská. Košice dlhé roky nedosiahli výraznejší európsky úspech a tak sa aj komunikácia dostane do zahraničia len veľmi ťažko. Východný región je však veľmi veľký a tak by 5-tísic fanúšikov nemalo byť konečné číslo. Narastajúca návštevnosť je toho príkladom. Pozitívom je určite aj to, že sa facebooková stránka snaží priebežne aktualizovať priebeh jednotlivých zápasov. Možno by mohli poskytnúť viac rozhovorov s hráčmi svojho mužstva. Príliš sa totiž orientujú na reakcie trénera, ktorí je samozrejme tiež jeden z dôležitých článkov, ak nie ten najdôležitejší.

 

 

FK Nitra – 4706 FB fanúšikov

Väčšina zvyšných účastníkov má pomer národnosti fanúšikov takmer identický. V tomto prípade to však nehrá žiadnu úlohu. Keby sme aj mohli v tomto prípade hovoriť o niekom, ako je administrátor stránky, veľa pochvaly by sa mu veru neušlo. Príliš veľa voľného času na aktivitu vo facebookovom profile si teda nenašiel. Výsledky zápasov, ktoré sú tu omieľané dookola, nájde fanúšik aj na hociktorej inej stránke. Občasná pozvánka na zápas nič nerieši a fotogalérie z jednotlivých zápasov by ste tu hľadali len márne. Viac sa k nitrianskému facebook marketingu naozaj povedať nedá.

 

 

FK Senica – 4147 FB fanúšikov

Senica je dobrým príkladom niektorým klubom. Na FB stránke sa dozviete prakticky všetko potrebné, dôležité a najaktuálnejšie. Rozhovory s hráčmi, rozhovory s trénermi, fotogalérie s domácich i vonkajších zápasov. Ako u každého, aj tu sa nájde chybička krásy. Absentuje video-komunikácia, ktorú však u nás využíva len málokto. Zaujímavou skutočnosťou je, že klub disponuje najvyšším % českých fanúšikov. Až 7% pochádza z Českej republiky, kým len o 1% menej z ostatných zahraničných krajín.

 

 

AS Trenčín – 3989 FB fanúšikov

Spriaznenosť s klubom Ajax Amsterdam neprinieslo toľko fanúšikov, ako by niekto očakával. Takmer 4-tisíc fanúšikov je pre toto krajské mesto určite povzbudením do ďalších sezón. Manažment klubu pracuje aktívne na vzťahoch, nie len so samotným klubom z Amsterdamu, ale aj so sponzormi a v neposlednom rade fanúšikmi. 87% fanúšikov tvoria domáci, pričom zväčša ide o fanúšikov zo severozápadu Slovenska. Facebooková stránka sa snaží priblížiť dianie v klube prostredníctvom mnohých rozhovorov s hráčmi, ako aj vedením. Navyše, tiež tu nájdeme množstvo fotogalérií zo zápasov, video rozhovory, plánované aktivity fanúšikov a v neposlednom rade množstvo odkazov na oficiálny youtube kanál klubu - www.youtube.com/user/astrencin1992. Stránke však k dokonalosti chýba niečo, čo nenájdeme aj na iných bežných FB stránkach. Tak napríklad na FB stránkach veľkých európskych klubov často krát vidíme fotogalérie z tréningov, či zo súkromných klubových eventov. U nás sme sa s takým niečím ešte nestretli.

 

 

MFK Ružomberok – 3368 FB fanúšikov

Ružomberok sa prostredníctvom sociálnych sietí snaží poskytnúť prierez informácií všetkých vekových kategórií klubu. Už od tých najmenších, cez ženské družstvo až po A-mužstvo. Fotogalérie a rozhovory s hráčmi sa berú už ako samozrejmosť, i keď nie všade to tak funguje. Stránka si na rozdiel od niektorých klubov dopraje pravidelné pozvánky na domáce ligové zápasy. Chýba však pestrosť, video prezentácie klubu a o merchandisingu ani nehovoriac.

 

 

FK Dukla Banská Bystrica – 3220 FB fanúšikov

Nepočítajúc Dunajskú Stredu, ide o najhoršiu FB stránku z pomedzi všetkých účastníkov. Takmer nulová aktivita, občasné zdieľanie príspevkov stránky www.corgonliga.sk. Žiadna snaha poskytnúť fanúšikovi aspoň základné informácie, nehovoriac o nejakých rozhovoroch s hráčmi. Odhliadnuc od toho, web stránka klubu je na úplne inej úrovni. Prehľadné usporiadanie informácií, rozhovory, fotogalérie. Nič z toho nechýba, no 3220 FB fanúšikov môže na nové informácie týkajúce sa klubu čakať len márne. Klubová televízia Dukla TV by mohla byť veľkým lákadlom facebookovej stránky aj pre nestranných divákov.

 

 

TJ Spartak Myjava – 2689 FB fanúšikov

Počet fanúšikov absolútne nezodpovedá skutočnej realite. Myjavčania ďalších FB fanúšikov budú lákať len márne, no informácie ktoré im poskytnú naozaj stoja za to. ,,Straky“ sa môžu pýšiť titulom v pomyslenej tabuľke, kde počet FB fanúšikov, pochádzajúcich zo Slovenska, je najvyšší práve tu. Stránka sa môže pochváliť graficky pekne upravenými pozvánkami, či organizovaním zájazdov na zápasy vonku. Chvályhodné sú aj systematicky aktualizované fotogalérie, priebežné poradie súťaže, či zaujímavé články z iných internetových portálov. Ak by si niekto myslel, že stránka aj tak časom bude zívať prázdnotou, mýlil by sa. Jednotlivé zápasy sú rozoberané minútu po minúte a tak aj fanúšik, ktorý nemá k dispozícii živý prenos zápasu, môže sa osviežiť aspoň takýmito aktuálnymi informáciami.

 

 

DAC 1904 Dunajská Streda – oficiálna FB stránka neexistuje

DAC sa v posledných rokoch snažila mnohokrát o návrat fanúšika späť na štadión. Aj keď sa im to na jeden čas podarilo, všetko sa vracia do starých koľají. Mužstvo pod vedením Mikuláša Radványiho bohužiaľ nie je v momentálnej situácii konkurencie schopné. Nedostatok financií, disharmónia v klube, fanúšikovia sa otáčajú chrbtom. Návštevy na domácich zápasoch sú priam chabé. Niet sa čo čudovať, keď komunikácia klubu s fanúšikmi je takmer nulová. Oficiálna stránka klubu je zastaraná, nefungujúca takmer 2 roky, na facebooku by ste oficiálnu stránku klubu hľadali márne a jedna neoficiálna web stránka sa snaží napraviť reputáciu len občasnými tematickými výstrelkami. Vedenie sa pravdepodobne uspokojilo s tým, že priláka zopár fanúšikov aj letáčikmi v uliciach mesta.

 

Kto vládne sociálnym sieťam v európskom futbale?

V rebríčku TOP 15 sa vyskytlo nejedno prekvapenie. Vedúce duo zo Španielska (FC Barcelona – 44,8 mil., Real Madrid – 42,5 mil.), ako aj klub vedený donedávna Alexom Fergusonom (Manchester United – 35,1 mil.), ním nebudú. Mňa osobne prekvapili tri popredné turecké kluby. Futbal v Turecku je nepochybne vášňou mnohých priaznivcov, ale že Galatasaray Instanbul (8,5 mil.) dokázal predbehnúť aj posledného víťaza Ligy majstrov – Bayern München (8,3 mil.), je priam úžasné. Len o niečo horšie sa umiestnil, bývalý klub Miroslava Stocha, Fenerbahce Instanbul (6,6 mil.) a súčasný klub Filipa Hološka, Besiktas Instanbul (3,97 mil.).

Rebríček TOP 15 hovorí určite aj o tom, do akej miery pôsobia kluby globálne. Je nespochybniteľné, že turecké kluby zažívajú veľký rozmach. Svedčí o tom aj fakt, že práve oni dosiahli najväčší počet FB fanúšikov z domácej krajiny. Na druhej strane, francúzske kluby za najlepšími európskymi ligami stále zaostávajú. Osamotený zástupca francúzskeho futbalu – PSG (4,2 mil.) určite nie je najlepšou vizitkou. Pre spresnenie, v najlepšej 15-tke klubov sa ocitlo 5 anglických klubov, 3 turecké, 2 španielske, 2 talianske, 2 nemecké a 1 francúzsky.

 

 

Milan Lajčin

 

Zdroj: www.socialbakers.com

 


26.09.2013   12:43Juraj Čurný
706626
Zásadná chyba v článku

Slovenský futbalový zväz nemá nič spoločné s FB stránkou Corgoň liga - sú mimochodom dve. https://www.facebook.com/slovenskyfutbal https://www.facebook.com/svkfutbal Takže všetky ďalšie úvahy a konštrukcie na tému Aké aktivity podniká SFZ sú postavené na vode a nikým neoverených dohadoch. Riadiacim orgánom Corgoň ligy (a to aj po stránke marketingovej) je Únia ligových klubov. Ak toto anonymný (?) autor článku nevie a ani sa neunúva si svoje dohady akokoľvek overiť nemá zmysel sa zoberať výpovednou hodnotou článku...

26.09.2013   14:36Ajka Bajka
658604
FB Podbrezova

Fanpage druholigovej Podbrezovej je, čo sa obsahovej stránky týka, na tom omnoho lepšie ako niektoré corgoň-ligové mužstvá. Veď pozrite :) https://www.facebook.com/pages/FO-%C5%BDP-%C5%A0port-Podbrezov%C3%A1/308826779146270?ref=hl

27.09.2013   10:04SportManagementSK
666623
Oprava článku - ospravedlnenie SFZ

Vážený pán Čurný, ďakujem za reakciu na náš článok. Riadiacim orgánom Corgoň ligy je samozrejme ÚLK. Za chybu v článku sa ospravedlňujeme. Chybu sme opravili. Týmto sa ospravedlňujeme aj SFZ. S pozdravom Peter Hamaj SportManagementSK

14.10.2013   21:57Matej Bučko
640606
Chyba - FK Dukla

Okrem chyby, ktorú spomína Juraj Čurný, je tu aj ďalšia zásadná. V prípade facebook stránky FK Dukla posudzujete tú neoficiálnu, ktorá je mŕtva. Tá oficiálna má síce iba 1521 fanúšikov, ale je prepojená s klubovým portálom, sú na nej videá, fotogalérky, niekedy súpisky pred zápasom a podobne. Už keď sa pustím do analýzy, tak si dám na takýchto zásadných veciach záležať. https://www.facebook.com/fkduklabb

18.10.2013   00:15Lajčin Milan
684643
Reakcia na FK Dukla

V štatistikách sa objavovala zväčša tá FB stránka klubov, ktorú podporilo najviac fanúšikov. Bolo to z toho dôvodu, pretože sa jednalo o štatistiky získavané z uvedeného zdroja socialbakers.com. Vaša oficiálna stránka tam v tom čase bohužiaľ nefigurovala. Za tento omyl sa ospravedlňujem. V článku však išlo o to, aby najviac podporovaná FB stránka poskytla fanúšikom čo najväčšie a najaktuálnejšie množstvo informácií ohľadom diania v klube, či mimo neho. Zohľadňoval som najnavštevovanejšie FB stránky z toho dôvodu, pretože by práve tie mali byť ťažiskom záujmu propagácie. Avšak, čo sa týka BB, tak verím, že vaša oficiálna FB stránka v blízkej budúcnosti bude napredovať a bude príkladom ostatným. Vidím, že na stránke neustále aktívne pracujete.